Röntgen lugnande medel

C

crazy

På måndag ska jag röntga min tik.Jag sa till att jag ville att hon skulle få plegasil men det tyckte de på kliniken "var för besvärligt" eftersom de är mer vakna då och uttryckte att de ville använda ett annat medel som de påstod "hade goda resultat med".Känner mej ändå inte nöjd.

Letade efter en artikel angående lugnande medel...där det visade hur stor skillnad det var med plegasil jämfört med andra medel och det var ju en väsentlig skillnad.Kanske någon vet länk dit?

Hur hade ni gjort?Godtagit det medlet som de vill använda eller??Känner mej tämligen irriterad över att inte få som jag vill....

Sv: Röntgen lugnande medel

Jag tror nog att du kan lita på att klinikveterinärerna vet vilket lugnande medel som är lämpligast, vid rtg.. Jag gör det i alla fall. Har själv för lite erfarenhet av lugnande medel, för att kunna bedöma vilket som är bäst i spec. situationer. :cool:

Jag skulle litat på vet. -tror inte de skulle rekomendera något som är farligt för hunden.

Sen beror det på hur man skall tolka den skillnaden. Har man ett gränsfall som skulle fått godkänt med pleg men inte med annat medel så är det nog ingen lämplig hund för avel.
PL

peter_lundin skrev:
Sen beror det på hur man skall tolka den skillnaden. Har man ett gränsfall som skulle fått godkänt med pleg men inte med annat medel så är det nog ingen lämplig hund för avel.
PL
Det vet man ju knappast i förväg :confused: isf vore det ju ingen ide att rtga...Tror inte att trådskrivaren är "stensäker" på att få A/B-höfter med plegg och är rädd att få C-höfter med annat medel.. :cool:
Rätta mig gärna om jag har fel crazy :smirk:

*lånar knapp*

Jag har Grand Danois...dvs stor hund...med stor tyngd och muskelmassa.

Så som jag läst så är nackdelen just att de blir FÖR avslappnade...och att de behöver vara ngt vakna för att höftledskulan verkligen ska sitta på rätt plats.Dvs när de är FÖR avslappnade kan tyngen av deras ben göra att det inte sitter rätt och att det krävs ett visst samband mellan senor/muskler för att detta ska bli helt rätt?(Åtminstone stod det så i artikeln).

Har hört flera fall med skillnader från C till A på röntgen...när hundarna röntgats om med plegasil.Alltså måste det ju vara bevisat att om hundarna får ett medel där de är totalt avslappnade...inte alls visar rätt alltid.

Är det domitor de vill ge? Jag gillar det inte - då blir hunden sövd och inte bara lugnad vilket jag tycker är onödigt, om det nu inte handlar om en hund som inte går att röntga i vaket tillstånd. Har röntgat alla mina på pleg, de blir då bara lite groggy och medgörliga, röntgen har gått mycket smidigt och hunden har sedan i princip varit pigg nog att gå från kliniken själv.

Du har så rätt så! ;) :)

Jag är rädd för att få en felaktig bedömning på min hund...då de vill använda ett annat medel.Plegasil är det som rekommenderas till de här stora och tunga hundarna.

Jag är inte ute efter att få ett icke förtjänat A/B - jag vill ha en korrekt bedömning!

Denna hunden ÄR INTE röntgad innan!Så det handlar inte om att jag söker någon förbättring av ett tidigare dåligt resultat.

Har också läst om liknande fall där hundar utan dysplasi i leden ändå fått C-höft pga "slapphet"...Vid omrtg med annat medel har resultatet blivit B.. Men jag litar ändå på att vet på djurjukan vet vad som är bäst Ska själv AD & HD-rtg 2 hundar om ca 1 månad och visst är man lite nervös :crazy: :smirk:

Hm jag minns inte vad det hette nu...tror det började på B...?

Så som jag fattade på dem så blir hunden totalt utslagen av detta- därav mitt ogillande.

Ja precis! :)

Det var det jag menade..."slappheten"... som uppstår vid vissa lugnande medel.Det är ju det man vill undvika. Jag vill ju inte ha missvisande plåtar på min hund om där verkligen inte är något fel!

Jag röntgade Loka förra veckan och hon var i stort sett vaken, lugnad, men tittade och spände sig ordentligt. Så spänd att vi inte kunde dra ut benen som man ska, utan vi fick ge henne lite till...
Nu minns jag inte vad hon fick *svär*, men veterinären påpekade mycket nog att de INTE skulle sova.

Stå på dig, onödigt att behöva röntga om sen om han är för avspänd...

//E

Det roliga är...att när jag gnällde lite...så sa veterinären "ja men blir resultaten inte som du tänkt dej kan du ju röntga om med plegasil sen." :crazy: :devil:

Kanske behöva utsätta hunden för två omgångar i onödan?Dessutom...tror de man är gjord av pengar med kanske? :( :devil:

Ja det kan man säga...bara trist att de inte var mer tillmötesgående.Det är ändå en bra klinik med oerhört gott rykte.Jag hoppas det går vägen som det ska...utan att man blir ståendes undrande över om man gjorde fel som lät dem ta det medlet.Jag menar om jag skulle få C på hennes höfter med plegasil...så skulle jag inte ifrågasätta det.Men hade jag skulle få C på hd med ett annat medel så vet man ju inte vad man ska tro!Ja vi får väl se...nervös blev jag i allafall sju resor värre...än vad jag var tidigare.

man kan inte framkalla hd på en hund som i grund och botten är fri. Det är klart att man vill ha "rätt" resultat men man ska också komma ihåg att man inte ska ljuga för sig själv. Enl. en studie ger plegicil "bäst" resultat, men DOmitor/turbogesic alt. endast domitor ger även det ett fullgott resultat.

Jag filosoferar som så att man ska röntga på domitor/turbogesic först, går hunden inte igenom så vet man att den inte ska avlas vidare på och uppfödaren vet att det inte är helt ok i föräldrakombinationen, då kan man själv välja att röntga om på pleg - bara för att försöka få hunden friröngad så man kan ta ut sina championat. Detta är dock min filosofi.

Forskningen visar ju att du kan få ett felaktigt resultat med fel medel.Dvs att om hunden för avslappnad....så blir ledkulan inte där den ska vara=automatiskt felvisande trots att det inte är fel på hunden.Jag vill ha RÄTT resultat...oavsett VAD det visar.

På en faktasida jag var inne stod det bokstavligen att en hund som fått C med annat medel kan vara helt missvisande eftersom det är en samverkan mellan senor/muskler och när dessa blir helt avslappnat kan alltså höftledskulan hamna helt fel och inte alls som det normalt sett ligger.Dvs inget fel på hunden egentligen.

Min hund har i sin stamtavla bara A och H (normala höftleder) i sin stamtavla bakom sej...så rent genetiskt ser det ok ut.

Numera skall ju sederingspreparat noteras så detta tar de mig veterligen hänsyn till vid bedömningen av plåtarna. Hur länge de gjort detta kan jag dock inte svara på.

Får man kommentaren ledslapp på rtg anser inte jag att det är världens grej för det går att ordna till. Frågan är då också huruvida detta resultat påverkas av en allt för omusklad hund, en hund som är dåligt musklad borde ge sämre resultat med ett kraftigare muskelavslappnande medel och har man en dåligt musklad hund som visar sig vara ledslapp kan detta innebära att det bildas pålagringar vad tiden lider. Dvs. men pleg kan risken finnas att en hund går fri trots att den kanske inte borde göra det, och i mina ögon bör man inte använda sådan i avel, vilket man alltid frestas med när hunden är "fri".

För att få en rättvis bedömning mellan samtliga hundar bör dock sederingspreparat regleras centralt, jag anser att samtliga hundar ska sederas med samma preparat - just eftersom det har visat sig föreligga skillnader i resultaten.

Även jag har läst studien (om vi nu tänker på samma) och varit med när den presenterats, jag citerar än en gång Hedhammar: "Man kan inte framkalla hd på en hund som i grund och botten är fri!"

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 671
Senast: sandrafors
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 092
Senast: axel
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 077
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar