Röntgen lugnande medel

Sv: Röntgen lugnande medel

Men man kan få en C-höft pga slapphet i leden om hunden är alltför sederad...Även fast ev dysplasi visar B.... Vet flera som fått tillbaka rtg resultat, med kommentaren "slapphet i leden", vet även en som har skriftligt från Audell him self!! att hunden har ingen dysplasi på sina höfter, men ändå fått resultatet B+C och vid omrtg C+B.... Orsak?? Slappa leder...Har själv sett rtg.plåtarna på hunden, och den ligger som en makaron på bordet..Inte på en bild ligger hunden rak.. Så en sån grej spelar nog också in..
Är glad att jag hittills bara haft UA/A-höfter, men det är väl risk att det är slut med detta nu eftersom min ras missgynnas enormt av "Norbergs vinkel"..... :crazy:

Senast ändrad:

Ibland kan detta också bero på att hunden har ett snett bäcken vilket gör att projektionen blir inkorrekt. Även jag vet flera som har varit tvugna att röntga om pga ledslapphet - frågan är om detta beror på 1) val av sederingsmedel eller 2) dåligt musklade hundar eller helt enkelt en kombination av dessa två faktorer (vilket jag tror!). Har som sagt läst rapporten och det finns någa vaga länkar i den, t.ex. så vet man inte vilket sederingspreparat som de deltagande hundarna röntgats med utan har gått efter klinikens uppgifter om vilka preparat de vanligtvis använder sig av och har på så sätt länkat ihop det hela...

Sederingspreparat har visat sig spela roll, ja - MEN, och det är hit jag vill komma, ett visst preparat (som många vill använda sig av) kan släppa igenom hundar som kanske inte bör gå i avel. Därför anser jag att man bör röntga på något av de andra preparaten (Domitor/turbogesic) i första hand! Nu kan det dock hända att det blir bättre då de tar med sederingspreparatet i bedömningen men jag hoppas faktiskt att det snart kommer bli ett och samma preparat för samtliga hundar alternativt röntga osederat.

Valet av sederingsmedel spelar noll roll om hunden HAR dysplasi......Har den C-höft pga dysplasi, så har den :smirk: Men de flesta av oss vill inte få en C-höft pga "slapphet" ( som inte har NÅGONTING öht med dysplasi) Vet som sagt minst en hund, med C-höft, där ägaren har skriftligt från Audell att hunden INTE har gradC-dysplasi och som med g:a avläsningen (utan att Norbergs vinkeln ingår ) skulle fått B på höfterna..
Om jag fattar dig rätt.. så en dåligt musklad hund som när den är bortdrogad av plegg /annan sedering har slappa leder = värdelös avelshund... :eek:
( :idea: Dags för oss uppfödare att starta "belgien blue" muskler på våra avelshundar :cool: )
Jag har betydligt större problem att svälja användningen av Norbergs vinkel i hd-avläsningen då den eg inte har någonting med dysplasi att göra :devil:

Senast ändrad:

Jag vet mycket väl att dysplasi och ledslapphet är helt skilda saker, jag är snart legitimerad vet.

Visst är det tråkigt att vissa missgynnas med det nya systemet men så är det när man väljer att övergå till annat bedömningssystem och inte så mycket att göra åt, förstår dock att det känns surt om ens ras är sådan som missgynnas. Dock kanske det blir bättre om (när?) BLUP-indexet införs.

Ja, jag anser inte att slappa leder är speciellt bra, för det kan resultera i pålagringar senare i livet. Det borde ju också finnas en anledning till varför en ledslapp hund hamnar som C när den eg. har fullt utvecklad höftkula och skål.

Senast ändrad av en moderator:

Pesonligen så anser jag att en C-höft pga slapphet inte är lika allvarlig som en C-höft pga dysplasi... Tänk så många värdelösa hundar som måste ha släppts igenom tidigare :eek: :eek: (IRONI) :smirk: Undrar vad alla dessa UA-höftade hundar skulle ha för HD-status om dom rtgs i dag..... :crazy:

Mmmm och med tanke på att det har visat sig att ju längre man väntar desto sämre blir resultatet, så kan man eg undra hur hållbara våra hundar är idag. Hade varit intressant att röntga om ett par hundar vid 5-6 års ålder för att se hur lederna utvecklats under årens lopp... Men, det blir ett projekt för någon annan tror jag, jag har inte tid :smirk:

belzebub skrev:
Jag vet mycket väl att dysplasi och ledslapphet är helt skilda saker, jag är snart legitimerad vet.

Visst är det tråkigt att vissa missgynnas med det nya systemet men så är det när man väljer att övergå till annat bedömningssystem och inte så mycket att göra åt, förstår dock att det känns surt om ens ras är sådan som missgynnas. Dock kanske det blir bättre om (när?) BLUP-indexet införs.

Ja, jag anser inte att slappa leder är speciellt bra, för det kan resultera i pålagringar senare i livet. Det borde ju också finnas en anledning till varför en ledslapp hund hamnar som C när den eg. har fullt utvecklad höftkula och skål.

Jag tycker att det är viktigt att skilja på C pga dysplasi och C pga slappa leder. C pga dysplasi ska naturligtvis inte användas i avel om inte synnerliga skäl föreligger eftersom det med stor sannorlikhet är ärftligt. C pga slapp led är helt OK för avel eftersom muskler inte ärvs. MEN de ska för hundens skull ses till att musklas upp och röntgas om och sedan hållas i god kondition resten av livet för att slippa besvär.

Det ena C:et har alltså avelshygieniska skäl och det andra individberoende.

För att klargöra lite till: Jag tycker att alla hundar i avel ska ha A eller B höfter, men det är ovesäntligt om de på vägen dit har fått C. Går det att rätta till är hunden bra ur den synvinkeln.

Mvh,
Duvan

*lånar knapp*

Nu är hon röntgad hd & ad.

Resultatet får man tydligen inte veta förräns plåtarna skickats till SKK?Vad det än var för medel som användes så var hon TOTALT utslagen och sov som en gris.Hela hunden blev som 55 kg gelé!

Min hund är rejält musklad...sedan om det är fördel eller nackel i detta sammanhanget vet jag inte?

Vi fick chippa om henne också...chippet var borta.

Hur lång tid brukar det ta innan man får svar från SKK?

Det är alltid en fördel om hunden är välmusklad, då är även senor och ledband tajta - och de påverkas inte av sederingen.

Så fort betalningen har kommit fram till SKK läses plåtarna av. Misstänker dock att det kan ta lite längre tid just nu eftersom det är semestertider. Jag brukar titta själv på plåtarna innan jag skickar iväg dem, och har på så sätt en rätt god hum om vad resultatet blir. ...Hittills har det varit rätt iallafall...

Lycka till!

Tack...håller tummarna nu!

Jag kikade till på plåtarna lite snabbt...av det lilla jag hann se så såg det ok ut tyckte jag.Men jag kan ju ha missat någon detalj kanske..på den korta titten.Men nog såg höftbenen ut att ligga "rätt i skålarna" så att säga....peppar,peppar.

Frågan är hur gör jag med det nya chippet?Nu skickas ju plåtarna in med det nya chipnumret medans hennes SKK har ett helt annat chipnummer på henne sen innan (?)*förvirrad*

Har mailat SKK men det kanske tar tid innan man får svar på hur man går tillväga med detta angående chippet.På tal om chip-hur stora är dessa-och vart i hela friden tar de vägen i kroppen om de försvinner så här?

Betalningen är inskickade idag angående röntgen HD & AD.Hoppas nu inte det här med chippet orsakar ännu mer dröjsmål bara (?)

Enklast måste ju vara att ringa ner till skk och förklara läget :smirk: Chippen kan ju vandra runt och kapslas in i princip vart som helst på kroppen ( i din jyckes fall = STOR yta :angel: ), så det finns nog nånstans, men att hitta det är en annan sak :crazy: .. :idea: Se det från den ljusa sidan, du har dubbelt så stor chans att id-á din hund om hon skulle komma bort nån gång :D (vilket jag naturligtvis hoppas att hon INTE gör men man vet ju aldrig..)

De påstod att de aldrig varit med om att chippet var helt väck...dock att det kunde fllytta sej lite.De hade tydligen en funnit chippet nere vid tassen på en hund en gång. :crazy:

Vi röntgade för att hitta chippet men det lyser med sin frånvaro.Lite läskigt med saker som försvinner i kroppen-tänk om det skulle finna sin väg till några organ? :crazy:

Hahaha...då finge de dra/bära med henne om de försökte...helt främmande människa som håller i HENNES koppel
hu-je-da-mej! :rofl:

Men hon är fin tösen min! :love: :love:

Smulan

Visst kan chip flytta sig under huden men inte in i några organ. Däremit kan de sluta fungera (mkt sällsynt med dagens chip). Ng annat som kan hända vid märkningen är att chipet följer med kanylen ut o fastnar på huden.
PL

Vad skönt att höra! :) Man blir ju riktigt nervös när man får höra att något som SKA finnas där helt plötsligt är borta.

Hunden är 20 månader nu...så chippet kan väl inte vara speciellt gammalt?

Storleksmässigt HUR STORT är själva chippet egentligen?

Hm ja 1 cm var ju inte så litet ändå.Finns det ingen risk att det stör nerver och sånt om det hamnar på olämpligt ställe?

*lånar min egna knapp*

Min GD tik röntgades den 11/7-05 på Läckeby Djurklinik.Fick svaret idag 21/7-05 !

Hon blev röntgad HD A och AD UA...så allt gick vägen !!!! :banana:

:banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana:
Så Kul att det gick bra .... håll tummarna för min skrutta, som ska HD + AD-röntgas 8é Augusti :crazy: :smirk:

Tack tack! :bow:

Jag är jätteglad att allt gick vägen! :bump:

Håller nu tummarna för dej!!Tala om hur det går för dej här sen!*spännande*

Min hanhund blir aktuell sen i januari -06 för röntgen...då ska man åter sitta och bita på naglarna! ;)

Men hur liten GD har du ;)

Även om hon är tik : 55 kg och 20 månader ?

Här är min "lilleman"

Atlazsommaren05011.jpg

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 671
Senast: sandrafors
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 092
Senast: axel
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 077
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar