Röntgen av fånghovar!

Sv: Röntgen av fånghovar!

När min häst fick fång röntgades alla hovarna, inte av någon speciell anledning utan för att kunna hitta/utesluta fång på alla hovarna. Det var ungefär efter att han gått två veckor på Metacam och stått i box. Han hade rotation på alla hovar, och det som var värst drabbat var en av bakhovarna.
Liksom axels häst så fick min sen 5v box, 5v sjukhage och sen vanlig hage några veckor innan igångsättning. ca 7-8månader efter fången var han igång normalt igen och har varit frisk sen dess. Blev sjuk september 05 och friskförklarad januari 06.

här ska tydligen finnas en veterinär med portabel röntgen, men efter vad jag hört så blir det ganska dålig kvalite på bilderna. vet du hur det ligger till ?

Det finns inte många vet med portabel röntgen. Torde vara i det närmaste omöjligt att lösa strålningsfrågan för att få ett tillstånd av SSI.
PL

Veterinär UP har portabel rtg. Hon rtg flera kbl-hingstar inför bruksprovet i år.

Jag har just varit iväg och röntgat alla fyra på min fånghäst.
Tack och lov var det ingen sänkning/rotation.

Immer

*kl*

Tar man bara bilder från sidan eller även uppifrån/nedifrån (hoppas ni fattar hur jag menar) hoven?

Har turen att vara skåning och här är det inga problem. Jag har själv fått min fånghäst röntgad hemma. Just denna klinik utför även exportröntgen hemma i ditt eget stall.
Det var helt säkert många papper som skulle vändas innan tillstånd och för denna typ av behandling beviljades. Tur att en del ser möjligheter istället för svårigheter.
Dessutom var det kanon att kunna visa bildera från cd-skiva för hovslagaren! Kaliteten på bilderna är helt ok!

Senast ändrad av en moderator:

Dubbelt upp!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
693
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 124
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 866
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka