Röntgen av fånghovar!

C

cerrox

Först skulle jag vilja fråga om varför man enbart röntga framhovarna på en häst som fått fång? Eller det kanske man inte alltid bara gör, det kanske är olika? För att jag har nämligen bara varit med om en fånghäst som har röntgat hovarna & då gjorde dom det enbart fram....tänkte inte på det varför dom bara gjorde det fram just då, men har funderat på det nu i efterhand. För när hästarna får fång så får dom väl inte det enbart fram utan dom kan väl även få det bak & hovbenet kan väl även flytta sej där? Eller är det så att ser det ok ut fram så är det ok bak också? Dom kanske hade röntgat även bakhovarna om det hade funnits något i framhovarna?

Sedan undrar jag om när man bör röntga hovarna igen efter fång? För det bör man väl? Hästen i fråga är röntgad i det akuta stadiet, dom trodde ju inte att det skulle synas något då, men tog plåtar ändå....så när bör man ta nya?

Sv: Röntgen av fånghovar!

Det är absolut vanligast att framhovarna drabbas.Behöver inte heller vara båda fram.Fång på bakhovarna är ganska ovanligt.Häsen har största delen av sin vikt på framhovarna och det är en bidragande orsak.Under akutstadiet bör hästen stå mjukt och behandlas av veterinär.Röntga kan man göra när det akuta stadiet klingat av.

Ok...enligt veterinären så hade hästen i fråga fång på 3 hovar, båda fram & ena bak. Men egentligen så är det kanske 'onödigt' då att röntga redan i det akuta stadiet då det kanske inte kan ha hänt så mycket då? Men ungefär hur lång tid efter kan man röntga? När hästen är helt symptomfri igen? Hur lång tid på ett ungefär kan det ta? Om man nu kan säga på ett ungefär.....

Förresten så är hästen under behandling av veterinär & står på mjukt underlag......

En till fråga.....om man nu har haft misstanke om fång i dessa 3 hovar, bör man då även kanske röntga bak nästa gång också??

Mina fångisar har alltid blivit röntgade på alla 4
Ok...är det efter att dom misstänkt fång i alla eller har dom gjort det ändå? När har ni röntgat hovarna? Ett tag efter det akuta stadiet? Isåfall hur lång tid efter på ett ungefär?

De får EJ transporteras i det akuta läget, så det blir lite senare.

Min röntgades oxå på alla 4 o fann bara väldigt liten förändring på ena bak, men måttligt på bägge fram. Var OK- 5 v. senare-boxvila.

Fick sen gå i sjukhage 5 v. o sen ut i vanlig hage, men fick då Erlichias.

De får EJ transporteras i det akuta läget, så det blir lite senare.
:confused: Men hästen ifråga transporterades på inrådan av veterinär 12 mil till djursjukhuset, dock visste dom inte att det vart fång då, men sedan skickades den hem......tyckte ändå att det vart konstigt att dom inte behöll hästen efter att dom konstaterat fång!!!?? :confused: :crazy: Tänk om det har ställt till med skada i hovarna??! :(

Min röntgades oxå på alla 4 o fann bara väldigt liten förändring på ena bak, men måttligt på bägge fram. Var OK- 5 v. senare-boxvila.
När röntgades din ungefär? Hur lång tid efter det akuta stadiet? Menar du att hästen hade boxvila i 5 veckor?

Fick sen gå i sjukhage 5 v. o sen ut i vanlig hage, men fick då Erlichias.
Är det längesedan din häst fick fång, undrar hur det har gått sedan & varför din häst fick fång?

våran häst fick belastnings fång höger bak när han var halt vänster bak o höger fram...vet inte så mycke om fång men han hade ingen fång på de andra 3 i alla fall...

våran häst fick belastnings fång höger bak när han var halt vänster bak o höger fram...vet inte så mycke om fång men han hade ingen fång på de andra 3 i alla fall...
Ok....röntgade ni denna hästen också? När isåfall? Du får gärna berätta mer hur det gick för den hästen sen.....

Jag kommer inte ihåg exakt hur länge efter som den röntgades- Jo den hade ätit Finadyne- med halvdan verkan o fick Butta istället
Så det var minst en vecka-10 da´r efter.

De har ett program på Strömsholm som man följer.
1:a återbesöket efter 5 v. o sen 10 v.

Hade ren boxvila i 3 v. sen 1 h./dag i sjukhage.

Fick det av för mkt. o kraftigt hösilage plus att den hade övervikt förra våren.

det är ca ett år sedan nu vi höll på o behandla vår häst för kotinflamation fram o hasinflamation bak på hbg djursjukhus under behandlings tiden blev han även halt på det friska bakbenet o han blev röntgad o det visa sig att det var belastnings fång o hovbenet hade roterat men det var lindrigt sa dom , dom sa även att det var ganska vanligt att en häst som varit halt en längre tid får belastnings fång i ett friskt ben o det har inget med foder att göra men man ska passa sig då dom lättare kan få foder fång efter detta.
tyvärr finns inte hästen mer då hans hält problem kom från ryggen o skulle aldrig hålla som promenad häst mer ,det tog djursjukhuset 5månader att komma fram till detta o ett 10 tal behndligar o ett antal återbesök..ett stort o dyrt lidande både för oss o hästen.

Usch, vad tråkigt...men tack för att du svarade i min tråd...

Det är individuellt hur lång tid det tar ,men dom jag känner till har i regel ätit smärtstillande 14 dagar samt boxvila under tiden.Är puls och värme borta och hästen rör sej bättre kan det vara läge att transportera och röntga.
Man vet ju inte förrän ett par dygn efter avslutad medicinering hur hästen egentligen mår...

Ok...är det efter att dom misstänkt fång i alla eller har dom gjort det ändå? När har ni röntgat hovarna? Ett tag efter det akuta stadiet? Isåfall hur lång tid efter på ett ungefär?

Jag har röntgat nån vecka efter akuta stadiet, mina hästar har dock bara haft förändringar i framhovarna, dock röntgades dom bak även vid återbesök 3-4 v. efter första röntgen

Ser att tråden är gammal men vill tillägga att det inte är så svårt att få tag på vet. som har portabel röntgen. De kommer ut till stallet och röntgar på plats. Faktiskt ingen större prisskillnad och betydligt bättre för en smärtpåverkad häst!

Det finns inte många vet med portabel röntgen. Torde vara i det närmaste omöjligt att lösa strålningsfrågan för att få ett tillstånd av SSI.
PL

min hade fång för 5år sen... han blev röntgad första gången efter 2-3månader... och då framhovarna.... han har en hovbensrotation....

för ett år sen rötgades han igen... då mest för att hade en jobbig hovblöd som vi inte hittade... men de kollade vinkeln på hovbenet då också och det hade inte förändrats från första röntgen... (han har varit helt symtomfri under dessa 5år)

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
693
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 124
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 866
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka