Röntga hund..

L

liten82

Nu är de dags att boka tid för höftledsröntgen på Eya.
Har fått höra olika saker från olika "hundmänniskor", att det finns olika "medel" att söva hunden med och att de ena ska vara bättre än det andra och tvärtom, av olika anledningar.

Hur stor betydelse har det? Ska man fråga vet vad dom söver hunden med? Får man välja själv?

Sv: Röntga hund..

Det spelar ingen roll. Veterinären använder sitt medel som dom brukar ha. Det fungerar bra
lycka till

Det spelar ingen roll. Veterinären använder sitt medel som dom brukar ha. Det fungerar bra
lycka till

Jo, men många säger något medel verkar muskelavslappnande och att det därav kan ge missvisande resultat.
Jag är lite kluven, OM det verkligen är så, varför använder man i såfall det vid röntgen?

Det man menar är att vissa kliniker ger Plegicil som sedering och vissa ger en blandning av Torbugesic och Domitor.

Plegicil verkar som så att den inte ger en helt muskelavslappnande effekt vilket kombinationen av de två andra gör. Alltså menar man på att det är större risk för att hundar kan få bedomningen "slapp led" när de sederas med T + D.

Av Pleg blir hunden "trött" hela dagen medans med T+D så ger man motmedicin så hunden piggnar på sig ganska snabbt.
Hoppas det klarnade lite.

Själv ska jag röntga min unghund nästa vecka - på en klinik där man använder Plegicil :cool:

Glömde: på vissa kliniker får man välja och andra inte. Bäst att du frågar din klinik om vad de har för policy.

Okej, då klarnar det lite :)
Vi har tid för vaccination nästa vecka, då ska jag höra mej för lite på kliniken.
Det låter ju i såfall bättre med Plegicil, även om hunden blir lite tröttare!

Jag har röntgat alla mina hundar på Plegicil och är inte så pigg på att använda något annat. Det har alltid fungerat mycket bra med pleg, jag tycker det är en fördel att hundarna är vakna och alerta hela tiden. Sen sover de ruset av sig ett par timmar och är som vanligt igen. Ger man Torbugesic/Domitor så sövs ju hunden ordentligt, visserligen får de uppvakningsspruta men de kan mycket väl vara groggy resten av dagen ändå.

Ska hunden gå i avel?
Då finns ingen anledning att jaga veterinärer som använder pleg. En höft som ska gå i avel är bra oavsett vilket medel som används. För egen del ser jag helst att man använder D/T. Får den A då är det verkligen A. Man kan ju undra hur bra en höft egentligen är som påverkas så till den grad av sederingen.

Så du menar att om hunden inte är tänkt ska gå i avel så ska man jaga "pleg.veterinärer"?

Nej, men då gör det inte så mycket. De enda som kan bli lidande är den enskilda hunden och ägaren, inte hela rasen.

En bra höft är en bra höft och påverkas inte åt nått håll av sederingsmedel.

En slapp led, däremot påverkas i viss mån och kan med "rätt" medel se bättre ut än vad den är tyvärr..

det spelar väl visst stor roll! det spelar ju mindre roll vad avelsdjuret själv har hsr höfter, det viktiga är vad den nedärver. om samtliga avkommor efter en hund ges pleg kommer den hunden också få bättre statistik, och förmodligen användas mer = få större genomslagskraft. då kan vi verkligen prata problem på rasnivå.

En höft som ska gå i avel är bra oavsett vilket medel som används. För egen del ser jag helst att man använder D/T. Får den A då är det verkligen A. Man kan ju undra hur bra en höft egentligen är som påverkas så till den grad av sederingen.

Läs den här studien. Den är gjord för att utröna om det finns några skillnader mellan sederingsmetoderna, men den tydligaste skillnaden som kommer fram är att det mer beror på tur än något annat om hunden ska få godkända eller icke godkända höfter. Det gäller vare sig hunden är osederad, pleggad eller man har använt D/T.

Så då kan man lika bra skita i att röntga höfterna, om det mest beror på tur............eller hur ska man tolka ditt svar ??

Så då kan man lika bra skita i att röntga höfterna, om det mest beror på tur............eller hur ska man tolka ditt svar ??

Skita i att röntga höfterna tycker jag absolut inte du ska göra. Där är forskningen tydlig. Genom bekämpningsprogram har man fått en klart bättre höftledsstatus.
Däremot kan man om du läser studien se att man med samma sedering och samma person som röntgar kan få olika svar på röntgen. Det beror väldigt mycket på hur hunden ligger på just den bilden.
Läs studien! Den är väldigt intressant.

Jag har läst studien,och den var intressant, men det var mest följande mening som jag tyckte var ett liiiite förenklat sätt att se på saken.

Duvan skrev ".......men den tydligaste skillnaden som kommer fram är att det mer beror på tur än något annat om hunden ska få godkända eller icke godkända höfter."

Min hund är för övrigt röntgad han hade A/A och tillägget "Utmärkta" höfter", sederad med Torbugesic/Domitor.

Tolka mitt svar som så att en röntgen inte visar så mycket om det inte finns pålagringar eller ett ordentligt synbart defekt skelett. Metoden vi har idag att undersöka HD-statusen är alltför trubbig för att på ett avgörande vis spela roll i avelsurvalet.

Om det finns skelettdefekter och/eller pålagringar visar en HD-röntgen att individen inte ska gå i avel och bör hållas koll på så att livet blir så bra som möjligt. Vilket annat resultat som helst säger ingenting. Vare sig bu eller bä angående status, eftersom samma led kan gå från A-C enbart för att man flyttar runt hunden på bordet innan man lägger upp den för röntgen igen. Sederingen är samma, personalen som tar plåtarna är de samma, avläsaren är samma och plåtarna är tagna med bara minuters mellanrum. Den hund som hade sämst resultat genomgående vandrade mellan B-D på bägge höfterna, vilket ger att med turen på sin sida hade den fått resultatet B-B. Ändå kan man misstänka att den inte har fullgoda höfter, men det är inget vi skulle ana om den vid den enda plåt som normalt tas hade fått B-B genom en lyckträff. En annan hund i studien hade sedan tidigare minst en höft med minst C. I studien röntgades hunden 9 ggr, varav 7 med A-B (2) och A-A (5).

Oavsett metod varierade utslaget på plåtarna, vilket visar att det egentligen är ganska ointressant vad resultatet blir, för det finns ingen säkerhet i själva metoden. Ja, om det inte är skellettdefekter och/eller pålagringar då förstås.

Sammantaget är jag för att röntga hunden, men mot att man läser in något utöver det som är fakta och kan verifieras från gång till annan - oavsett sedering, personal och avläsare. För mig är det viktigt att hunden är skelettmässigt normal och att det inte finns några pålagringar. I övrigt skulle jag välkomna en annan metod för att utröna de finare detaljerna i en hunds HD-status. Man kan dock inte mäta millimeter med 5m långt gummiband, man behöver andra verktyg. Lika är det med HD-status, med dagens metod kan vi helt enkelt inte säga om leden är kanon eller inte helt OK. Vi kan bara se om den är dålig eller riktigt dålig.

Min hund är för övrigt röntgad han hade A/A och tillägget "Utmärkta" höfter", sederad med Torbugesic/Domitor.

Jag har också två sådana hundar, men jag anser fortfarande inte att det säger något. Vi har en beagle som har D-D. Henne ska vi röntga om nu efter 2 år. inte för att få ett "godkänt" resultat, utan för att se om hon har utvecklat några pålagringar. Med tanke på hur hon beter sig skulle jag inte bli förvånad om det nya resultatet är fullständigt normala höfter....

Liknande trådar

Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
816
Senast: cassina
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
878
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 228
Senast: Ginne
·
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 162
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka