Sv: Röntga hund..
Så då kan man lika bra skita i att röntga höfterna, om det mest beror på tur............eller hur ska man tolka ditt svar ??
Tolka mitt svar som så att en röntgen inte visar så mycket om det inte finns pålagringar eller ett ordentligt synbart defekt skelett. Metoden vi har idag att undersöka HD-statusen är alltför trubbig för att på ett avgörande vis spela roll i avelsurvalet.
Om det finns skelettdefekter och/eller pålagringar visar en HD-röntgen att individen inte ska gå i avel och bör hållas koll på så att livet blir så bra som möjligt. Vilket annat resultat som helst säger ingenting. Vare sig bu eller bä angående status, eftersom samma led kan gå från A-C enbart för att man flyttar runt hunden på bordet innan man lägger upp den för röntgen igen. Sederingen är samma, personalen som tar plåtarna är de samma, avläsaren är samma och plåtarna är tagna med bara minuters mellanrum. Den hund som hade sämst resultat genomgående vandrade mellan B-D på bägge höfterna, vilket ger att med turen på sin sida hade den fått resultatet B-B. Ändå kan man misstänka att den inte har fullgoda höfter, men det är inget vi skulle ana om den vid den enda plåt som normalt tas hade fått B-B genom en lyckträff. En annan hund i studien hade sedan tidigare minst en höft med minst C. I studien röntgades hunden 9 ggr, varav 7 med A-B (2) och A-A (5).
Oavsett metod varierade utslaget på plåtarna, vilket visar att det egentligen är ganska ointressant vad resultatet blir, för det finns ingen säkerhet i själva metoden. Ja, om det inte är skellettdefekter och/eller pålagringar då förstås.
Sammantaget är jag
för att röntga hunden, men
mot att man läser in något utöver det som är fakta och kan verifieras från gång till annan - oavsett sedering, personal och avläsare. För mig är det viktigt att hunden är skelettmässigt normal och att det inte finns några pålagringar. I övrigt skulle jag välkomna en annan metod för att utröna de finare detaljerna i en hunds HD-status. Man kan dock inte mäta millimeter med 5m långt gummiband, man behöver andra verktyg. Lika är det med HD-status, med dagens metod kan vi helt enkelt inte säga om leden är kanon eller inte helt OK. Vi kan bara se om den är dålig eller riktigt dålig.