Röntga häst inför köp

erik

Trådstartare
Vad kostar de att röntga hästen inför ett ev köp?
Är de vanligt att röntga både ben och rygg,och vem står för kostnaden?
Delar ägare och ev köpare på priset?:)

Sv: Röntga häst inför köp

Röntgen ligger i köparens intresse och det är därför också köparen som står för kostnaden för den. Har faktiskt aldrig varit med om att säljaren bekostar en röntgen.
Hur mkt man vill röntga är ju helt upp till var och en hur noggrant man vill undersöka. Det vanligaste är att göra en sk exportröntgen vilket enbart är benen. Skiljer mkt i pris från klinik till klinik så det får man kolla upp med det ställe man tänkt anlita. Häromkring brukar det ligga mellan 2.800 - 5.000 ungefär för en vanlig exportröntgen av benen.

Knapp*
Jag letar efter häst och hoppas hitta min drömhäst. Men vad ska man göra när man väl har hittat den perfekta hästen?
Vetbesk, rögta, blodprov?
Något mer?

När min häst gicks igenom innan köp kom vi överens om att har hästen några betydliga fel så betalar ägaren (säljaren) om hästen inte har några fel betalar jag. Om inte ägaren/säljaren sagt innan kontroll att hästen har något fel.

När jag köpte min pålle delade vi på veterinär besiktingen dvs ägaren och jag:) men verkar va väldigt olika de där...

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 616
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 693
Senast: Roheryn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Hund som slickar maniskt på en tass