Röntga ett dräktigt sto??

Grandezza

Trådstartare
Någon som vet om veterinärer gör röntgen på ett dräktigt sto? Alt UL:a bäcken/muskulatur? Jag tror att det hände något vid fölningen på mitt sto, fölet var väldigt stort, men hon verkade ok då. Men nu springer hon inte som hon ska. Kruxet är att hon redan är omseminerad... Har hört att vet inte vill göra något när de är dräktiga.
Vad gör jag?

Sv: Röntga ett dräktigt sto??

Hej!
Hör med en hästkiropraktor istället.
Hon kan ha blivit sne när hon fölade.
kiropraktor är en kotknackare med annat ord.
Mitt sto vart väldigt sne i bäckenet när hon fölade.
De kan bete sig ganska konstigt då i sin rörelse.
Har tyvärr inge telfonnummer till våran.
Brukar kosta ca 500:-.
sök på hästkiropraktor på google så hittar du nog en som är närmast dig.
debrukar kunna åka ganska långt för att hjälpa.
Lycka till.:)

Mitt sto har röntgats som dräktig, fast det var ett ben (kotled).

Röntga skulle jag inte göra i det området iallafall inte i början av dräktigheten .

Dock om man kan utlraljuda och se något så skulle jag göra det .

Men jag skulle åka till en vetrinär med utbildning på Kiroprakti eftersom det finns på vissa Vet kliniker .
För att gå igenom henne .

mvh Mia

Båda mina veterinärer som jobbar med kiropraktik avråder behandling av dräktigt sto. Detta för att det i värsta fall kan leda till kastning. Är det riktigt akut kankse man får ta sig en funderare om det är värt att ta den risken, men ingen ville ge sig på mitt dräktiga sto när jag misstänkte knas med si-leden.. Det fick jag ta tag i sen.

Båda mina veterinärer som jobbar med kiropraktik avråder behandling av dräktigt sto. Detta för att det i värsta fall kan leda till kastning. Är det riktigt akut kankse man får ta sig en funderare om det är värt att ta den risken, men ingen ville ge sig på mitt dräktiga sto när jag misstänkte knas med si-leden.. Det fick jag ta tag i sen.

Ohhh:o Glömde det i mitt råd , helt rätt ;)

Mvh Mia

Tack för svar alla!
Jag har kontakt med en duktig equiterapeut, som rådde mig att prata med en veterinär först, eftersom det kan röra sig om en spricka någonstans...:cry:
Igår när hovslagaren var här, kunde hon knappt verka bakhovarna alls, och när jag släppte ut hästarna sedan, så haltade hon i trav. Hon har även fått en ganska stor galla på insidan av ena hasen, kan det ha med saken att göra?

Hon har troligen även reabsorberat med:cry:

Kan tillägga att jag har bokat tid till hältundersökning + UL

Jag har också röntgat dräktigt sto. Det skulle inte vara någon större fara, men det va benen...

Hoppas ditt sto blir bra och att hon har fölet kvar

Tja, vad ska jag säga, har varit på klinik med henne, de har gjort böjprov, som visade att hon var 2g halt på höger bakben, men det hjälpte inte med bedövningar, efter den sista, var hon tom värre än utan... Efter det röntgade de benet, men kunde inte fastställa något, där var en liten difus fläck i hasen bara. Hon konstaterades dräktig, men ska jag vara glad över det? Hon springer värre än nånsin, vi bytte hage idag, och hon galopperade några steg, och herregud som det såg ut... Vad f..n ska jag göra? Enl vet på klinik så är det ingen fara att bära föl, så länge hon inte blir värre, el haltar i skritt...
Detta börjar kännas som djurplågeri...

Kom även på en incident som kan ha orsakat hältan, hon blev sparkad på det benet av en morsk shettis ungefär en månad efter fölningen, han gav sig på henne och sparkade flera gånger ordentligt på benet. Har dock inte sett någon svullnad el hälta förren flera veckor senare, så jag samband inte detta... Sen var inte hältan uppenbar, det är först nu efter vi varit på kliniken som det ser illa ut, kan de ha böjt till för hårt?

Ja, du ska vara glad över att hon är dräktig! :) Detta med benet kommer att läka ihop och bli bra. Det är sällan en häst inte blir bra med lite ledig tid och ett vakande öga.

Fick ni ingen smärtlindring tex butta för hältan?

Se till att hon inte rör sig för mycket och att hon tar det lite lugnt. Om det är en sparkskada från en shettis så kommer det med största sannolikhet att läka ut.

Håller med Ramona, de flesta skador läker ut och den bästa medicinen är ju oftast vila, och det får hon ju nu.

Kul att hon fortfarande är dräktig och hoppas hon blir bättre snabbt!

Jag funderar dock på vad de egentligen undersökte på kliniken. Hur kollade de bäcken och annat? Om något hänt vid fölning lär det ju inte bli en låg hälta av det? Mest nyfiken...

de har gjort böjprov, som visade att hon var 2g halt på höger bakben,
....
Detta börjar kännas som djurplågeri...
Klipper ut lite.
Om hästen bara är 2 grader halt efter böjprov så skulle jag inte klassa det som djurplågeri.
Låt henne gå i hagen och läka ut i lugn och ro, helt enkelt!

Hon har ju inte gjort annat än att ta det lugnt, hon rids inte längre, och är ingen häst som racar i hagen direkt;)

De skullle ha gjort UL på bäcken med, men de fick inte igång maskinen:cry:

Ville uppdatera lite nu, stoet har nu fått medicin i 5 dagar (av 10), och hon har blivit mkt värre, såg ikväll att hasen är betydligt tjockare än den andra, och hon haltar ordentligt i trav, kan det vara en kulmen från medicineringen, eller ska jag åka 20mil till djursjukhuset igen?

Här är en bild på haserna, den tjocka är lite närmare kameran, men det är inte mycket skillnad på tjockleken.

2dkaf6r.jpg

Och här är en kort film på när hon travar.

http://tinypic.com/player.php?v=sglaac&s=3

Kollade de högre än hasen? Den där haltar på ungefär samma sätt som min gjorde som hade ett dåligt knä. Men det är också svårt att se på bild sådär. Rakt fram på jämnt underlag och sen på lina på jämnt underlag är lättare att se.

Ring kliniken imorgon.

Den där såg inte bra ut och den hältan kommer helt klart inte från hasen den sitter högt troligen uppe i bäckenet. Har hon sett ut så ända sedan hon fölade eller har det kommit senare ?
Fick du inga råd om att hålla henne i stillhet medans du medicinerade ? Är livsfarligt att sätta in smärtstillande på en sådan hälta och ha dem i stor hage, de känner inte sina begränsningar och överbelastar skadan. Tyvärr får jag säga att rörelsen ser farligt likt min som hade en bäckenkransfraktur. Mitt råd är att du omgående sätter in henne i box eller liten hage och sedan är det klinik direkt och säkerställ så att du inte har en bäckenfraktur innan du låter henne gå i stor hage igen.

Nej hon har inte varit så här dålig innan, det blev väldigt mycket sämre efter vi hade varit hos kliniken, innan syntes det knappt att hon haltade alls, och det lilla som syntes då, kom efter ca 1-1,5 mån efter fölningen...

Jag har hela tiden sagt att jag tror att ursprunget till hältan kommer från bäcken/höft, men de lyssnade inte på mig på kliniken:cry: Sen fick de ju inte igång ul-maskinen, så hon blev inte kollad där.

Vet sa att hon kunde gå i en större hage, då hon är väldigt lugn och inte springer knappt allt.

Hon blev sprutad i kota, has och knä i vänster bak, men efter sista sprutan var hon sämre än från början...

Vänster bak :confused: det är ju höger bak hon haltar.

Har du ingen annan klinik i närheten, sprutglada veterinärer har jag inte mkt till övers för som sprutar till höger och vänster utan att ha lokaliserat skadan.

Har ni inte insekter ? Ingen häst håller sig stilla oavsett hur lugn den är när insekterna anfaller. Är de då dessutom smärtstillade så känner de inte sina begränsningar utan belastar skadan alldeles för mkt, har man otur och det är en spricka så kan det gå riktigt åt helvete med den belastningen.
Fattar jag dig rätt så medecineras hon fortfarande och trots smärtstillande så är hon så här halt vilket innebär att utan hade hon nog knappt kunnat gå.

In på en bättre klinik direkt på stutts är mitt råd och ingen stor hage förrän skadan är fastställd.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025