Röntga ett dräktigt sto??

Sv: Röntga ett dräktigt sto??

Förlåt, menade naturligtvis höger:o
Tja, det är ju ett av de bästa djursjukhusen vad jag vet... Har ca 15mil dit. Jag ringde i morse igen, och fick tid på onsdag kl 10...
Ja, hon får Finadyne nu, men jag undrar vad som har gjort att hon blivit så väldigt mkt sämre?
Hon ska in på box nu, ja, vet bara inte hur jag ska göra med fölisen, han kommer ju att klättra på väggarna... Kanske kan släppa ut honom själv någon timme?

Vet ville nog föresten göra om böjprovet på onsdag, jag sa att jag trodde att det satt i bäcknet, men han menade på att de ju inte kunde ul:a hela hästen, för det ju skulle ta några dagar...

Har du en lite mindre hage vid stallet och stoet är av den typen att hon respekterar elband utan ström så gör en liten hage till henne (alltså boxstorlek) med bara en hög lina runt inne i hagen så kan fölis härja i hela hagen men ändå springa till mamma och snutta. Måste ju vara relativt liten hage så att stoet känner att hon ändå har full koll på fölis med blicken.

Jag får prova, hon har väldig respekt för tråd, men jag har aldrig haft bara en hög tråd...

Tycker du att de ska få göra böjprov igen?

Tror föresten inte att fölis vill gå under tråden, han är ju rätt stor, och då måste jag nog ha tråden på minst 150cm, och då vet jag inte om stoet stannar...

Jag får prova, hon har väldig respekt för tråd, men jag har aldrig haft bara en hög tråd...

Tycker du att de ska få göra böjprov igen?

När de ser henne som hon rör sig nu så tror jag inte de själva vill göra något böjprov på henne.

Vad gäller tråden så sätt den på 140 (eller tom 130 om fölis är något sånär orädd för tråden du skall ju inte ha el i den så den kan glida över ryggen på fölis) fölis kan bocka på nacken och sticka under, släpp även honom i den lilla hagen först så kommer han att smita efter en stund och då vet han också att det går att smita under sedan när han blir hungrig och vill tillbaka. Du får ju hålla koll i början så att stoet stannar ge henne en stor hög hö om det är dåligt med gräs så att hon har att göra.

Lite uppdatering:
Var på djursjukhuset den 15 juli, och vet gjorde nya bedövningar, i kota, has och höft, ingen av dem gav resultat alls, hon haltade som ett trasigt hjul, och vet var snäll nog att bara låta henne springa 2-3steg, då han såg hur mkt hon var halt. Efter detta gjorde han ul både in och utvändigt på bäcken och höft, hittade ingenting (utom ett foster;))
Som sista försök, sa han att han skulle prova att bedöva direkt i senan i hasen, vi väntade i ca 15min, och vips så var hon mkt bättre, hördes knappt på takten i traven att hon var halt, men dock inte 100%-ig...
De behöll henne där över natten, för att morgonen efter ul:a hasen, och där var då ganska mkt vätska, som de tog prov på, men det visade ingen infektion...
Hon fick kortison direkt i sen-skidan, och finadyne i 10dagar.

För en vecka sedan såg jag henne trava lite grann, och hon haltade fortfarande rätt mkt, inte lika illa som innan, men ändå rejält. Dagen efter brakade det till i skogen, och hästarna sprang iväg några steg, och Dezza galoperade typ 2steg, men det räckte för att jag skulle se att hon haltade då med:cry:

MEN, nu till det roliga, igår puttade jag på hästarna lite, och de fick lite fri-spel, och jag höll på att tappa hakan... Dezza sprang nästan normalt, hon såg kraftfull ut, och drog på rejält när hon sprang, busade t.o.m mot ena fölet och bockade:D
Hon såg inte 100%-ig ut, men inget haltande alls:banana:
Kan det ha vänt nu? Är 3v sedan vi hämtade henne...

Det låter ju bättre i alla fall.....jag håller tummarna för er...

Tack, jag hade ställt in mig på att behöva åka en runda till, men nu kanske inte det behövs:laugh:

Japp, jag var tveksam till det, men eftersom det inte finns något forsknings resultat alls, och jag har hört flera som har gett till dräktiga ston utan att någon hände, så valde jag att ge henne det...:cry: Kan bara hoppas att det inte blir någon defekt el så på fölet. Första omgången ville vet att jag skulle ge butta, men jag sa nej, har fått för mig att det är värre, plus att det är livstids karrens på det...

Men varför satte dom inte in Quadrisol isåfall, det får ju ges under dräktighet. Om Finadyne står ju uttryckligen i FASS att det inte ska ges under dräktighet...

Hoppas ditt sto verkligen börjar bli bättre nu och att det inte blir några fler bakslag!

Tack, ja det hoppas jag med:crazy:

Har för mig att det står på Finadyne att det bör inte ges till dräktiga el digivande då det inte finns någon forskning om det... Jag vet inte varför hon skulle ha just detta, kan inte så mkt om olika medel:cry:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar