Rönningeritten

Whirlie

Trådstartare
Har nyligen debuterat i distans och fick mersmak! Närmast i tid och geografiskt är Rönningeritten. Tittar på distanslistan.com och ser att förra året blev fler än hälften av clearroundekipagen uteslutna :crazy: :confused: . Tittade även på hastigheten och upplever den som "låg". Är Rönningeritten en väldigt tuff ritt eller är det bara tillfälligheter som gör de låga kilometertiderna och så många uteslutna?

Sv: Rönningeritten

Det var väl då som det kom 40mm regn:confused:
2004 var det 1av16 ekipage som åkte ut i CR. I T50 (2005) var det ju bara 2av12 som åkte ut och det är ju inte särskillt många. Kan vara en slump att det blev just så i CR eller pga att det blev så tungridet av allt regnande. Har aldrig ridet Rönninge så hur backig banan är vet jag inte.

Senast ändrad:

Att resultatet blev som det blev förra året berodde på att det regnade nått så hysteriskt! (40mm under dagen) och banan blev ordentligt våt med gegga och tungt före rent allmänt.

Banan är annars varierande men inte så värst kuperad. Det brukar ingå ganska mycket skogsstigar med stenar och rötter, det var dessa bitar som blev värst under förra årets regninga ritt.

Jag älskar rönninge och är en som alltid har startat där de år jag haft häst att starta med!

Det berodde på regnet, det var hemskt lerigt överallt !
Banan är snäll normalt , med stigar och grusvägar.
Dessutom är det ny bansträckning bitvis i år som vi hoppas blir bra !:D
/Cetzy

Nu har jag gått tillbaka ett år till och tittat på 2004 års ritt, och där ser statistiken mer positiv ut :) . Jag blev riktigt mörkrädd ett tag när jag såg att utslagningen hade varit så stor, men om det var extrema förhållanden så är det kanske inte så konstigt.

Men hastigheterna ser fortfarande "låga" ut. Om man jämför med Bergaritten, som iof är en mil kortare, så ligger de flesta hastigheter på mellan 10-13 km/h, och i Rönninge mellan 8,5-10, maxhastigheten på CR är 11,4. När jag tittar på tävlingsklassen så är hastigheterna mycket högre, så en slutsats kan vara att de som har högre km hastigheter startar tävlingsklassen in Rönninge?

Det är roligt att läsa distanslistan, men risken är väl att man läser den som f*n läser bibeln ibland *ler*.

Jag funderar på att åka ner på Rönninge och rida T 70 iår om min häst är fräsch. Har nyss satt igång henne efter att hon vilat i 3 veckor då hon blev halt utan anledning. :( Är kollad och dom kunde ej hitta något fel, men nu är hon ok och jag hoppas att hon håller sig så. :bump:

Säkert bara en "akut hagskada" *ler*. Vi råkar ut för det ibland, men de brukar läka lika fort som de kom (mer eller mindre). Håller tummarna för att det funkar för er!

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 942
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 120
Senast: VLMF
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 868
Äldre Jag tänkte att vi kunde bryta ut den här diskussionen ur terrordådet på Drottninggatan. Vad vi vet är att Sverige har en av Europas...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
8 766
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar