Rönktenfynd i kota, hopphäst?

L

linnéa

Jag har nu hittat min drömhäst som tyvärr hade ett rönkenfynd i en kota. Säljaren menar att det är utan betydelse, men är det värkligen det om man pratar om en tävlingshäst? Vill tillägga att säljaren i försäljningsstallet är absolut seriös! Vill gärna höra era åsikter...

Sv: Rönktenfynd i kota, hopphäst?

vad menas med rönken fynd i kota? Lös benbit?

Vilket försäljningstall är det?:D

Undrar oxå vad de hittat?
Jag köpte min häst trots att där var en lös benbit i bakkotan och han går som hopphäst idag. Visst kan den ställa till problem i framtiden, när och om vet man bara inte och skulle de bli problem så har jag kvar samma försäkringsbolag som han stod i vid köpet så de täcker operationen! Jag fick visserligen min häst till halva priset iom den lösa benbiten! (Hade inte köpt honom till fullpris då han redan hade en reservation visade sig så jag hade inte fått ut mer än 10.000:- om han blivit utdömd pga den...)
Nu hade jag "tur" och att vi besiktade och röntgade honom hos en vetr. som såg benbiten som problem och därav kunde jag pruta ner priset, har frågat en annan vetr. som jag använder idag och hon har sagt att den typen av lös benbit som min häst har är väldigt vanlig och orsakar sällan problem och hon hade inte sett nån anledning att dra ner på priset för de...

vad är det de har hittat?
och vad säger veterinären om det?
hur gammal är hästen? har den haft *vad det nu är* länge?
har den gått som tävlingshäst länge? har den isf störts av förändringen i kotan?

Jag har inte pratat så ingående om det, är inte alls säker på att jag skall ha henne heller. Det säljaren sa var att hon de hade sett på röntgen ett "mindre fynd i en framkota utan betydelse". Visar inget på besiktningen såklart och ja jäkla röntgen:mad: Får henne billigare än vad hon är värd men vad spelar et för roll om hon inte håller. Ja, jag skall såklart kolla upp mer specifikt vad det är, så får vi se.

Som Prince Fair sa. Det är ju viktigt vad det är för fynd dom har hittat i kotan. En hopphäst som gått några år i högre klasser har nästan helt utan undantag förslitningar i lederna, framförallt fram.

Du borde inte heller lyssna på vad säljaren säger utan själv prata med veterinären som analyserat plåtarna. Vad säger han/hon?

Många gånger kan en häst med mindre problem vara helt symptomfri och hålla lika länge som en "frisk" häst. Men det är ju alltid en chansning som man måste våga ta.

Men som sagt hästens ålder, vad den gjort tidigare och vad veterinären säger om fyndet är viktigare än vad säljaren säger om det.

Ja, jag håller helt med dig i ditt inlägg!

Kan ta ett ex!
Vi skulle sälja våran ponny, efter provridningen så skulle han vet. besiktas. De hittade en benflisa i kotan på frambenet. Resultatet kunde bli att ponnyn inte kunde tävla på gräs så hårt underlag kunde påverka så att ponnyn kände av benflisa.
Köparna valde att läman tillbaka honom pga att om de skulle ta bort benflisan så skulle den nya ägaren inte få mer än ca 1 års tävling på honom (ryttaren var lite äldre, och vilan efter en operation till tävlinsskick är ca ett halv år).

Vi tog honom till våran veterinär som då berömde hur rena och fina ben han hade (förutom benflisan då).
Han menade även på att det var sällan han såg sådana rena och fina ben hos äldre hästar som hade gått de lite högre klasserna.

Så är nu trådskaparen intreeserad av hästen så är det bara att kolla upp det lite närmare, är det bara en benflisa och benen i övrigt är rena och fina, samt att den inte visar någon hälta och att där inte finns någon galla. Så bör det inte föreligga några hinder!

Hästen är bara fyra år gammal, så då måste det väl vara något medfött (?) Har ingen erfarenhet alls av dessa problem tyvärr. Har ju min tränare till hjälp som rådger naturligvis! Tack så mycket för era åsikter!

Det behöver inte vara medfött bara för att den är 4 år. En benflisa kan de få när de ex har fått ett slag på benen ex en spark från någon häster, eller sig själva.
Och är den medfödd benflisan, så finns det risk för att fler benfliser kan lossna med tiden.
Men som sagt, lita inte blint på vad säljaren säger. Det är mkt bättre att kontrelera saken själva.

Kan kanske notera att efter bortagningen av benflisan från våran ponny, så efter ett halvår så tävlade han igen på samma nivå som han var på innan (msv). Nu går han som läromästare 20 år gammal, hel och fin i benen.
Hans benflisa var just från en spark eler liknande.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 059
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 431
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
323
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 367
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar