Romano771-"svåra" avkommor?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Magnum
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 704

Magnum

Trådstartare
Efter att syster köpt en häst efter just Romano som man ju hört lite om, att han nedärvde sitt kanske inte jättebra humör osv, så vore det intressant att höra om nån vill dela med sej av sina erfarenheter av just honom/avkommorna.
Kanske nån som har en avkomma och vill berätta lite(PM:a gärna om ni inte vill dra historier här! ;) )

Systers häst har varit klassad som galen, trots att hon bara egentligen varit missförstådd och helt enkelt haft mycket i huvet. Visst är hon het och lättstressad men absolut inte galen, hon är mycket häst helt enkelt.
Jättesnäll och inget elakt i henne alls, men ranghög och het. Bråkig med bakfötterna dessutom, fast bara när hon själv vill förståss.. :smirk: Ibland går det bra och ibland inte..
Dessutom har folk förut gärna gett upp lite när hon bråkat, man har inte tagit strid med henne utan har hon bråkat har man gett upp/gjort nåt annat istf att ta tag i det direkt.
Men det är en härlig häst som aldrig vill nåt ont, bara hon får en stabil punkt och nån som verkligen tar sig tid med henne och ger henne regelbunden motion så kommer hon nog lugna sej lite.(vilket hon nu fått då!)

Sv: Romano771-"svåra" avkommor?

Jag red en Romano-häst en period i höstas. Det var inget konstigt med honom, kunde bitas lite när han blev stressad :crazy: , men i övrigt var han helt ok.
Hans mamma var dock mycket "speciell", så i det här fallet har Romano gjort gott.

Känner även till en annan Romano-häst som är "helt normal".

Han har lämnat en del knepigt, svar ja! :D

Skulle undra, eftersom du bor där du gör, vad det är för mor till din syrras häst? Jag har nämligen ridit ett sto som fick en avkomma e Romano som klassades som galen :D.

Hej!
Jag har också en avkomma av Romano 771 som är lite speciell.
Han är väldigt ranghög och tycker inte om när man ska bestämma över honom så det gäller att ha mycket tålamod och framför allt tid.
Han är skimmel och är maxad D-ponny mamman är New forest.
Skulle vara kul om det fanns någon bild av Romano, har sökt men inte hittat något.
// Ibiza

Jag hade ett Romano-sto i 3 år. Hon var minst sagt speciell. En mycket smart häst med mycket egen vilja. Ena dagen var hon helt underbar och nästa dag betedde hon sig som en riktig pissmärr. Det blev såklart bättre ju längre jag hade henne, man lärde sig hur man skulle handskas med henne, och var många gånger tvungen att lura henne, för ta upp en fight mot henne gick inte. Hon var en himla snäll häst och problemen var i samband med lastning, lyfta hovarna, intagning från hagen (alltså "vardagssaker"). Ena dagen var hon jättesnäll och nästa dag skulle hon absolut inte göra det man bad henne om.

Känner till två andra avkommor efter Romano (båda valacker), varav den ena är som en "vanlig" häst och den andra är lite speciell, främst när det gäller vatten.

Jag har haft lite att göra med hans son Rocky 771, och han var ju en tuff individ, men absolut inte knepig ridmässigt.
Jag har träffat på några avkommor efter Rocky, och de har alla varit helmysiga att ha att göra med, så i Rockys fall skyller jag nog på testosteronet.

Ja, jag kan tillägga att min (och dom andra Romanohästarna jag känner till) inte alls varit knepiga ridmässigt. Min var otroligt rolig i hoppningen, mycket snabb och vändbar och rusigkt rapp i benen.

Nu har det ju gått ett tag sen jag gjorde den här tråden och allt går framåt för den här hästen jag drog som exempel i första inlägget.
Ridningen går utmärkt, hon förstår riktigt fort och är rolig och lätt att rida bara hon släpper till själv lite och blir lösgjord och så. Men det tar tid att lära känna henne och förstå hur hon funkar, dessutom är det lite av en enmanshäst.
Men det är en dam med egna åsikter och visar mycket känslor(om man kan säga så om hästar..;)) och med väldigt lätta bakben, om man skulle vilja lyfta på dom..
Men som sagt, snäll och vill aldrig nåt ont. Det är bara "mycket häst", väldigt mycket.

hade tidigare ett sto efter Rocky, väldigt dominant o svår att ha o göra med vid brunst, men kunde allmänt vara lite väl "hård" i sin omgivning...:crazy:

Den Romano-avkomma jag sett var ett typiskt "sto" som var tjurig i boxen och gärna smällde i väggarna och sådär. Vet dock inte hur den var att rida... Stod som privathäst i ridskolestall så den var ju inte ute jättemycket och hade folk i stallet hela dagarna, kan ju ha varit fel plats för just den hästen också.

På denna sida finns det en bild på Romano: http://www.allbreedpedigree.com/romano6

Just hästen jag känner blir tjurig och irriterad om det är för mycket spring och för mycket att ha koll på. (ledarsto)
Mår bäst med få folk och litet stall med mindre spring.

Jag har hört att han har gett många väldigt svåra avkommor...
Men jag har tagit hand om en Romano valack i flera år som är gudomligt snäll.... så undantag finns det iallafall...

Om det är samma Romano vi tänker på vet jag ju inte. Men jag rider en häst (Pembrey) som är e. Romano & u. Irma La Douce.
Hoppar jättebra men krånglar i dressyr. Jättecharmig häst som älskar sällskap. Kan vara sur att fånga i boxen men annars snäll i alla lägen.

Du vet inte om man kan hitta Romanos avkommor ngnstans? Jag är inte riktigt säker på vilken Romano hon är efter nämlingen..

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 208
Senast: Rosett
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 179
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 397
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 826
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka