Roligt SKA det vara, egentligen...!

Sv: Roligt SKA det vara, egentligen...!

Hej hopp!
Verkar som om din kuse vill ha sällskap. En bra sak kan då vara att få hästen att ty sig till dig. För att en häst ska följa och känna sig säker så måste den ha en trygg och säker ledare. Testa (om ni har möjlighet) att släppa lös den i en inhängnad/paddock och lek med hästen! Öva på att jaga iväg hästen från dig,se ifall du får röra den överallt på kroppen,från mellan öronen till längst ner på hovarna. Få den att flyttapå bakdelen,gå undan,stanna och till slut-följa dig. Tänk på att du aldrig får gå undan från hästen. Min häst,när jag fick henne,var fuktansvärd. Hon testade mig konstand,vägrade lämna gården och stegrade sig. Hon knuffade till mig med huvudet och stack när jag red henne. Men jag började rida henne för instuktör samt göra MYCKET markarbete när hon var lös, mycket ledarskap. Nu följer hon mig som en hund,behöver inte grimma till och från hagen ens. Allt handlar om ledarskap.
Lycka till!

som sagt, det är bra för hästen att gör aolika saker,tex. hoppa,dressyr. Dom flesta hästar brukar älska att hoppa. Det gäller bara att vara envis. Eller inte bara;)

som sagt, det är bra för hästen att gör aolika saker,tex. hoppa,dressyr. Dom flesta hästar brukar älska att hoppa. Det gäller bara att vara envis. Eller inte bara;)

Ja, jag har försökt en gång på ridplan att hoppa över ett litet, litet hinder men det funkade inte alls :) Ute i skogen däremot hoppar han över trädgrenar osv. Han får inte upp så bra fart inne på ridplan så han ska tycka det är roligt där, men vi ska börja rida över bommar osv när snön försvinner, för det tror jag är bra att börja med :)

godå det går rätt bra att longera, men hon försöker alltid smita från jobbet men jag har försökt att inte ge mej näe jag rider då funkar det utmärkt.:bump:

godå det går rätt bra att longera, men hon försöker alltid smita från jobbet men jag har försökt att inte ge mej näe jag rider då funkar det utmärkt.:bump:

Men om hon travar bra i longeringen, så är det ju jättebra att longera mycket så hon får in takten osv. Min häst travar också på bra vid longering och han verkar tycka det är roligt också!
Ja, du ska ju inte ge dig ifall hästen vill smita ifrån jobbet, det man kan göra är ju att man gör många olika övningar hela tiden så hästen inte blir uttråkad och less. Se till att det händer nåt nytt hela tiden så att hästen inte ens hinner tänkta tanken på att lessna :) trava några steg och gå ner i skritt igen och håll på så ett tag, för att hon ska förstå att hon inte bara kan hålla på att springa ifrån allt.

Du måste vara energisk själv och konsekvent. Rid korta pass med MASSOR av energi. Tempoväxlingar. Det låter som om du är för "ointressant" för att hästen skall lyssna. KRÄV att hon går fram, med spö röst vad du vill. Man kan få dänga till ordenligt för att väcka upp en "död" häst. När hon lyssnar beröm, så fort hon tänker sega av GÅ PÅ med spö (bang bang bang) omedelbart om hon inte lyssnar. Bli ARG :mad: (utan att tappa kontollen förstås)Det är mycket bättre än att segdriva vilket är helt förödande. Rid för en duktig instruktör. Draghjälp och terräng kan vara bra så klart. Glöm tölten tills energin finns där. Och jag lovar "vilja" finns det i alla hästar som rids korrekt.Du kan ju inte samla upp en häst på riktigt sätt om den tvärstannar när du skall göra en halvhalt. Går det inte alls så skicka den på tillridning. (Allt detta efter att ha kollat upp ev smärta)

Du måste vara energisk själv och konsekvent. Rid korta pass med MASSOR av energi. Tempoväxlingar. Det låter som om du är för "ointressant" för att hästen skall lyssna. KRÄV att hon går fram, med spö röst vad du vill. Man kan få dänga till ordenligt för att väcka upp en "död" häst. När hon lyssnar beröm, så fort hon tänker sega av GÅ PÅ med spö (bang bang bang) omedelbart om hon inte lyssnar. Bli ARG :mad: (utan att tappa kontollen förstås)Det är mycket bättre än att segdriva vilket är helt förödande. Rid för en duktig instruktör. Draghjälp och terräng kan vara bra så klart. Glöm tölten tills energin finns där. Och jag lovar "vilja" finns det i alla hästar som rids korrekt.Du kan ju inte samla upp en häst på riktigt sätt om den tvärstannar när du skall göra en halvhalt. Går det inte alls så skicka den på tillridning. (Allt detta efter att ha kollat upp ev smärta)

Antar att inte detta skulle vara till mig?! Du har svarat till mig... Men min häst är inte sådär, utan jag antar du svarar till trådskaparen! :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 778
Senast: cassiopeja
·
Hästvård När jag var 14, alltså 6 år sedan köpa ny häst då jag och min första häst växt ifrån varann då jag ville mera än de han hade kompetens...
2
Svar
26
· Visningar
4 355
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 324
Senast: Aliide
·
Träning Jag rider just nu ett kallblodssto som har ett underbart huvud, jag älskar hennes temprament! Lugn som en filbunke att hålla på med...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: Wysiwyg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka