Roligt SKA det vara, egentligen...!

G

Gneisti

Nu är det så att jag behöver H J Ä L P!

Min häst är inte positiv- till nååt! hon stannar jätteofta- då e det fyra betongpolar i backen, och hon har inte direkt nån vidare fart när hon går.

När jag ska rida på ridplanen- då dras hon hela tiden mot hagen! Jättesvårt!
Och hon är mkt framtung! Liksom.
Hjälp! Hur ska jag få henne att tycka saker är roliga? Och mindre framtung!
Snälla snälla. Svara NU så fort det bara gååår!!!

:bump:

Sv: Roligt SKA det vara, egentligen...!

Att rida aktivt och omväxlande är jätte viktigt med hästar som har problem med framåtbjudningen. Viktigt att inte tjata ihjäl hästen med samma övningar utan hela tiden bjuda den på något nytt.Viktigt också att du som ryttare är positiv annars blir de lätt en ond cirkel av allt

Titta även över fodersaten och även hur allmäntillståndet hos hästen är t.ex. dålig kondition/pälsfällning ect som kan bidra till den dåliga framåt bjudningen

Jag har ungefär samma problem, men ändå ganska olikt (och nu blev ni ju mycket klokare :D) Min häst är väldigt envis och hakar jämt upp sig på saker, som att han hela tiden ska bestämma :/
Jag är minst lika envis och det går fram och tillbaka. det gäller att aldrig ge upp, har du bestämt att ni ska gå någon stans så ska ni gå dit. Jag tror att viljan kommer när hon börjar lyssna mer på dej, då inser hon att det är mycket roligare. Har ni någon som ni kan rida ut med? Det är oftast roligare när man är flera. Och gör nya saker varje gång!
Jag hoppas att dom här tipsen hjälper dej, jag vet hur det känns, ibland vill jag nästan sälja Vidar, för det är inte kul. Men efter ett tag så är han fin igen :)

Kan förstå att det är jobbigt! Men försök att göra olika saker med din häst hela tiden. Har du någon att rida ut tillsammans med? Att rida ut flera brukar "väcka nytt liv" i hästen. Omväxla med markarbete, ridning, löshoppning (om möjligheten finns). Och rid inte alltid långa pass. Ibland kanske bara 20 minuter. En annan sak är att man brukar säga: "man rider hästen lat". Vad jag förstod på ditt inlägg så är din häst visserligen inte lat, men pröva ändå att rida mycket framåt! ta kontakt med hästens mun och rid aktivt (hästar kan bli "lata" om man tex ofta rider på lång tygel. Men vill din häst nån gång springa lite fortare, tex ute, så stoppa då inte henne. När en kompis till mig tidigare red en kurs, blev hon tillsagd att inte hålla in sitt sto så mycket ifall hon ville fram. Låt hästen löpa ibland om den vill (dock inte springa iväg HUR som helst)! Och se upp för att bli passiv i din ridning.:idea:

Min valack kan ibland bli lite seg/slö/lat (och vill gå mot stallet, hagen när man rider), men då är det oftast om jag ridit lite segt ett tag, ofta med längre tygel. Jag har då inte krävt så mycket av honom (ibland är det ju faktiskt bara så skönt att skrutta omkring i skogen;) ) För att "väcka" honom igen så krävs det oftast bara att jag rider lite mer fram och tar upp tygelkontakten.

Lycka till! :D

jag var på "skojtävling" i helgen med min valack, och när jag red honom två dagar före var han jätteglad och pigg och så. men när jag skulle rida upp till stallet där tävlingen skulle vara var han helt annorlunda. han var jätteseg och inte alls så rolig att rida som han var för bara nån dag sen. och när vi tävlade var han jättesur och bråkade varje gång vi gick förbi utgången. det är jättejobbigt, för vi ska ju ut på dom riktiga tävlingsbanorna i vår och jag vet inte hur det ska gå till om vi inte ens kan gå ett varv utan att han ska bråka. det är inte så att det var första gången han inte ville gå när vi är ute och rider heller. jag vet inte om det beror på ledarskapet eller nånting, men jag försöker rida så varierat jag kan. vi rider oftast ensamma och han är alltid pigg och glad med sällskap, men det är inte alltid vi har någon som kan komma med. vad ska jag göra ? :crazy:

Nu är det så att jag behöver H J Ä L P!

Min häst är inte positiv- till nååt! hon stannar jätteofta- då e det fyra betongpolar i backen, och hon har inte direkt nån vidare fart när hon går.

När jag ska rida på ridplanen- då dras hon hela tiden mot hagen! Jättesvårt!
Och hon är mkt framtung! Liksom.
Hjälp! Hur ska jag få henne att tycka saker är roliga? Och mindre framtung!
Snälla snälla. Svara NU så fort det bara gååår!!!

:bump:

Konsekvent ridning! Låt den inte komma undan med en sådan olat som att inte lyda sin människa. Och som någon skrev, pova med lite draghjälp från annan häst om möjlighet finnes, annars jobba med den från marken på lina och PRÄNTA in kommando mend hjälp av tålamod och kanske lite godis. även om en häst inte tycker saker är roliga alla gånger så ska den lyda eller ialla fall visa en tendens till att FÖRSÖKA vilja lyda. på problemhästar och unga hästar ska man inte kompromissa, då är det lätt att falla tillbaka igen. så ut och prova. tänk på att vara bestämd och kompromissa aldrig förrän du är säker på var du har dig själv och din häst!!! hoppas det går bra! lycka till!!!

Jo, tror också på att öka kraftfodret. Pröva ev också att belöna hästen med godbitar (typ morötter) under ridningens gång när h*n är duktig - både bra stretch och en bra motivation för de flesta hästar. Var bara noggrann så att hästen inte blir tiggig!

Redan fått många bra svar, men se till så att ni har roligt när ni e ute å rider ihop. Tycker du det e roligt så bör hästens göra det oxå. Rider ni med någon rid före, göm er i skogen å när den andra rider förbi så hoppar ni ut å jakar ikapp den andra i full fart för att ta upp ett exempel. Ridning blir mycket av vad man gör det till.

Och se till så att hon går på boggarna utan se till så att hon hela tiden har energi i steget och går framåt så att hon inte blir framtung. Där tror iaf jag en del av segheten sitter så e det iaf på latmaskarna till ridskolehästar. För att få segpluttarna framåt krävs först en ordentlig drivning så att dom kommer upp lite framåt å vaknar till. Sedan är ju din privat ägd så foderstaten skulle jag kolla över å se vad som kasnke kan ändras/ökas på/ lägga till för att förbättra situationen.

Bra svar, håller med till 100%!

Men börja åxå med att föröka förbättra eran relation till varandra, Börja med NH övningar, de brukar hästen uppskatta, gör inget alltför jobbigt om man säger så.. Variera ridningen mkt..

7 Games heter en sorts av NH typ..:) Som man leker med hästen, roliga övningar:)

Och du kan tex börja med att träna nått nytt och börja om från början tex. Spansk skritt om hästen är uppmärksam och rädd om benen:)

Bråka inte med hästen, börja sammarbeta, tänk ut tex. Varför hästen gör som den gör.. Är det du som gör fel? eller känns det som allt är jobbigt för både dig och hästen?
Vi hade åxå en sån häst(nästan iaf) Som tyckte allt va roligare när vi varierade ridningen mkt.. Du kan longera m.m Så du får hästen mer uppmärksam. Man kan åxå ge hästen mat i paddocken efter ridningen(tex lite krafft) Så börjar hästen uppskatta paddocken mkt mer..!

De va allt för mig:), Tack och hej=)

Testat att ge henne lite vintervila?kanske hjälper.

Du tror inte hon har ont , när hon är så seg menar jag?
Antar att du kollat upp allt sånt.Kanske behöver vila för att få mer ridglädje igen,eller mer energirikt foder.
Att hon dras mot hagen är däremot bara olydnad:)

Min häst börjar också bli seg/lat. Nu kanske det beror på att det börjar bli varmare ute och han har ju vinterpälsen kvar.. Men är såhär på sommaren ibland också. Han har liksom ingen "gnista".. börjar tro att han är en sån häst helt enkelt, en sådan som inte är pigg osv. Köpte han ju trots allt som en familjehäst, så det är väl precis vad jag fick det då :) en lugn trygg häst, önskar dock han var mera framåt och tyckta att det är roligt att vara ute och rida :( Det går bättre när jag rider med andra, men nu har jag inte den möjligheten så ofta tyvärr. Det är endast vissa dagar han är extra pigg och då är det ju superkul! Inte så roligt att hela tiden sitta och driva fram hästen. Oftast har han medel vilja, han gör det jag ber han om.. men nu har vi hamnat i en dålig fas känns de som :(

hej,

jag red för camilla hed för ett tag sen och nu är han som en helt annan häst! han är glad och framåt och jobbar på jättebra :) vi kunde inte ens gå på banan i tölt först utan att bråka, och han hade ingen motor alls kändes det som. det var helt värdelöst att ens försöka jobba när han var så. :(
men tänk bara på att få honom framåt i rätt gångart, och inte jobba så mycket med allt annat.
rida helt knasiga vägar i alla gångarter för att "väcka liv i hästen" och få honom uppmärksam. jag hinner inte skriva mer nu så det kommer väl senare antar jag :D

hej,

jag red för camilla hed för ett tag sen och nu är han som en helt annan häst! han är glad och framåt och jobbar på jättebra :) vi kunde inte ens gå på banan i tölt först utan att bråka, och han hade ingen motor alls kändes det som. det var helt värdelöst att ens försöka jobba när han var så. :(
men tänk bara på att få honom framåt i rätt gångart, och inte jobba så mycket med allt annat.
rida helt knasiga vägar i alla gångarter för att "väcka liv i hästen" och få honom uppmärksam. jag hinner inte skriva mer nu så det kommer väl senare antar jag :D

Nej, jag ska inte kräva så mycket av han nu den kommande tiden, utan försöka få han glad och pigg istället. Vill han springa, så ska han få göra det utan att jag bromsar han. Då funkar alltid hans gångarter bäst också och han hittar sin egen balans, utan att jag ska störa honom på nåt vis med tex tygeln eller så.
Ridplan är ju värst, den gillar han inte alls! Så tränar mer ute i terrängen eller på vägarna istället och tar ridplanen bara ibland.
camilla hed ska vara väldigt bra har jag hört, synd jag inte tog lite hjälp av henne då jag bodde i östersund. Men, men får försöka på egen hand, kan ju funka det också! :)

Jättebra råd ni har allihop, men jag vill lägga till ett. Kolla bara så inte hästen egentligen har ont eller är halt på kanske flera ben. Eller egentligen är rädd för att gå hemifrån eller har dåliga erfarenheter i bagaget.

Jag skulle gå över foderstaten och gärna rikta in havre. Sedan skulle jag ta reda på vad hästen tycker är roligt och göra det lite extra mycket ett tag. Kanske rida vild kapplöpning i skogen med kompisarna? Också allt annat ni skrivit.

Jättebra råd ni har allihop, men jag vill lägga till ett. Kolla bara så inte hästen egentligen har ont eller är halt på kanske flera ben. Eller egentligen är rädd för att gå hemifrån eller har dåliga erfarenheter i bagaget.

Jag skulle gå över foderstaten och gärna rikta in havre. Sedan skulle jag ta reda på vad hästen tycker är roligt och göra det lite extra mycket ett tag. Kanske rida vild kapplöpning i skogen med kompisarna? Också allt annat ni skrivit.

Ger redan min häst havre och det har jag gjort länge. Vet faktiskt inte om det gör nån skillnad eller inte.
Min häst gillar inte då man kräver saker av han, då blir han seg. Men när man rider ut tex i skogen och bara har kul, då minsann kan han vara pigg :)

Mina kompisar har låtit sina hästar vila 1 månad eller 2 när dom har blivigt "deppiga"! Har du testat NH? Det är verkligen jättebra och jättekul!! Det tycker iallafall både min häst och jag... Men bara sånna små saker som att trava lite när du hämtat hästen från hagen, jag och Glói brukar köra kapplöpningar, och han fuskar :rofl: . Men av det har han blivit jättepigg och glad! Och du behöver ju inte alltid rida, ta dig tid och bara umgås med din häst! :)

//Sofie (vill ni se min sötnos kika in på www.nogg.se/Toltaren)

Jo. visst, jag har gjort det nu. visst, hon e mer framåt! Hon bjuder. Jag har bara varit nöjd om hon gått framåt, som nu sa, inte krävt så mkt. Vilket skapat till- att hon mest galopperar om vi ska göra annat än skritt och bara ökar lite lite.
Det e stört! Hon ligger nu även hårt på bettet och sticker om det inte e jag som rider. Hon e rätt svår töltad, de går nuförtin bara i nerförsbackar. Fortfarande framtung.

Snälla- hjälp! JAg rider varierad ridning och ger bra och näringsrikt foder. lagom för det hon går. Även så får jag faktiskt till gångarterna, och på raksträcka tölt då kan jag rida en fart om det sluttar lite lite och i nerför kan ja reglera farten. men i nerför kan jag det i tölt.
Problemet de största e trav. Tölt har vi alltid haft svårare än så med.
Men trav... Hon kan inte högre än ett visst tempo, då galopperar hon! hon galopperar nästan i skritt fart!

SNÄLLA SNÄLLA HHHJJJÄÄÄLLLPPP MMMEEEJJJ!!!!!!!!!

Jo. visst, jag har gjort det nu. visst, hon e mer framåt! Hon bjuder. Jag har bara varit nöjd om hon gått framåt, som nu sa, inte krävt så mkt. Vilket skapat till- att hon mest galopperar om vi ska göra annat än skritt och bara ökar lite lite.
Det e stört! Hon ligger nu även hårt på bettet och sticker om det inte e jag som rider. Hon e rätt svår töltad, de går nuförtin bara i nerförsbackar. Fortfarande framtung.

Snälla- hjälp! JAg rider varierad ridning och ger bra och näringsrikt foder. lagom för det hon går. Även så får jag faktiskt till gångarterna, och på raksträcka tölt då kan jag rida en fart om det sluttar lite lite och i nerför kan ja reglera farten. men i nerför kan jag det i tölt.
Problemet de största e trav. Tölt har vi alltid haft svårare än så med.
Men trav... Hon kan inte högre än ett visst tempo, då galopperar hon! hon galopperar nästan i skritt fart!

SNÄLLA SNÄLLA HHHJJJÄÄÄLLLPPP MMMEEEJJJ!!!!!!!!!

Är du säker på att hästen inte ha ont någonstans? Har du kollat i munnen osv? När min häst blev sådär stark och bara ville springa ifrån mig, så hade han vassa tänder som gjorde att han fick ett sår i gommen, som jag ju inte hade en aning om :( Tog dit en veterinär som fick kolla tänderna och han blev en helt annan häst efter det då han inte hade ont längre.

Det verkar ju lite som att hästen vill springa ifrån någonting som den tycker är obehagligt. Hur gör hon när ni longerar osv? Går det att trava då?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 778
Senast: cassiopeja
·
Hästvård När jag var 14, alltså 6 år sedan köpa ny häst då jag och min första häst växt ifrån varann då jag ville mera än de han hade kompetens...
2
Svar
26
· Visningar
4 355
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 324
Senast: Aliide
·
Träning Jag rider just nu ett kallblodssto som har ett underbart huvud, jag älskar hennes temprament! Lugn som en filbunke att hålla på med...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: Wysiwyg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka