Roliga saker som barn säger

Treåringen:
- Det är du mamma!
- Oj, har jag inte några fötter?
- Nä, du brukar inte ha det. Du är en marshmallow.
PXL_20250305_160648419.webp

I bilen, har precis parkerat utanför mataffären på fredag eftermiddag för att köpa lite gott till filmkväll.

Jag: Nu kommer det vara en del folk i affären så jag vill att ni tar det lugnt och att ni lyssnar på mig.
Storasyster (till lillebror): Ja, hör du det, nu får du inte springa iväg från mamma! Lovar du det?
Lillebror (med stadig stämma): Nej! Jag lovar inte det.

Men det var faktiskt lugnaste handlingen nånsin med det lilla yrvädret så kanske lovade han ändå, i smyg :D

Mina barn börjar bli stora, men även en nioåring kan ibland kläcka ur sig saker som får en att le lite grann.
Situation: kvällens middag. Jag försöker uppmuntra barnet att smaka på åtminstone en ungsrostad rödbetsbit.
"Det är supernyttigt, prova nu."
Barnet: " JA, du har sagt det flera tusen gånger nu... eller... två gånger." Hon hörde själv hur överdramatisk hon lät.

W: "Jag svär på min mamma! Jag svär på min pappa! Jag svär på mormor och morfar och farfar och Myrna och farbror och alla mina vänner! Jag svär på Jesus och Gud och Buddha och jorden och vår galax! Jag svär på Universum! Jag svär på MULTIVERSE!"

Älskar att jag fostrat en äkta foliehatt 😅 😎

7: "Mamma på fredag får man uppträda på fritids och jag ska berätta skämt! Vill du höra ett?"
J: "Ja gärna!"
7: "Om du blir stucken i armen av ett bidjur och gadden inte lossnar, vilket djur är det då som stuckit dig?"
*hinner fundera på om min sjuåring börjat fatta tycke för ordvitsar, för jag kan inte räkna ut svaret.. Blir lite stolt på förhand*
J: "Jag vet inte, du får säga"
7: "En geting! Haha"
J: "Jaha, oj..."
7: "Du har faktiskt SAGT att det är så mamma!"
J: "Det var nästan som en klurig fråga mer än ett skämt kanske..."
7: "Ja, JAG vet inte vad ett skämt är..."

Var på väg till ett möte men virrade bort mig och hamnade vid en lekpark, gick ur bilen för att reka, såg vitsippor och blåsippor precis bredvid varandra och tog upp telefonen för att fota. Då sträcker sig en liten flicka över staketet och säger:

-Det är faktiskt inte artigt att hålla på med mobilen när det är barn närvarande!
-Eh.. just så, vuxna ska engagera sig i barnen, inte titta i mobilen, sa jag.

(Fast kanske inte främmande tanter för all del.)

Liknande trådar

Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
1 974
Övr. Barn Ena barnets partner skriver eller ringer till mig så fort det är minsta fnurra på tråden, ofta för saker som inte ens känns som ett...
Svar
8
· Visningar
1 624
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
1 264
Senast: tomte
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
912
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka