Roliga saker som barn säger

"SLUTA PRATA PAPPA" sa dottern till sin far häromkvällen.
"Men jag vill konversera lite med min fru" sa maken.
"DET ÄR FAKTISKT MIN FRU!!!!!" gastade dottern.

Häromdagen frågade jag vad hon ville göra på söndag, då svarade hon glatt "Öppna bananer!"

H (med sorgsen röst): ”i år skulle jag vilja fylla år en annan månad än den jag fyllde år i när jag var bebis”
Jag: ”man fyller ju alltid år samma månad, du föddes i oktober och då är det din födelsedag. När skulle du vilja fylla år?”
H: ”vet inte…”
Jag: ”skulle du vilja fylla år i januari?”
H: ”ja”
Jag: ”vad hade du önskat dig i present om du fyllde år nu?”
H (snabbt och glatt): ”ett huvud!!”

Spelade plockepinn med dottern som har kommit in i världens period där hon säger bajs 10 0000 gånger om dagen. Jag sade till slut att hon fick bara säga det i sitt rum och svära får hon inte, det vet hon. Så hon försökte för fullt komma på något annat att säga när hon inte kunde ta en pinne, det blev "Men men... ööh... men.. MOPPAPRUMPA" :rofl::rofl:

Det är dialektalt, vi kallade det kludd när jag gick på dagis för snart 35 år sedan.
De tre första träffarna i Svenska Akademiens Ordbok för verbet kludda ser ut att passa rätt bra ihop med häftmassans funktion, form och hantering...
1737640895573.webp

Något som är gjort för att just kludda är väl rimligt att kalla för... KLUDD :idea:

Jag pratade med dottern idag om att hon kanske behöver antibiotika för att bli helt frisk och att man kan få massa andra sjukdomar annars. Hon funderade en stund och utbrast " Ja, för annars kanske prästen kommer tillbaka" Jag frågade vad hon menade med prästen och fick till svar "ja men det där när man är sjuk som prästen" Hon menade såklart pesten 🤣🤣 Hon har sett Historien om Sverige på Barnkanalen

Liknande trådar

Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
994
Senast: tomte
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 854
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 192
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 433
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka