Roliga saker som barn säger

Rockar loss här i huset också,

Övade på lucia sånger igårkväll
Mini och jag sjunger Santa Lucia, Jul i svingen, dvs en norsk sång och jag kan inte påstå att jag var så säker på varken toner lr melodi så rösten blev lite dovare än vanligt varpå mini ser överraskande på mig,

-"mamma, varför sjunger du med sånn rocke röst?"

Uhm, gör jag 😝🤟🤷

Glad Lucia allihopa 🕯️🕯️🕯️🌟🙏

En kollega berättade att när hennes dotter var liten, typ tre fyra år, hade hon suttit med kontakten till en hårfön och stuckit in och ut i uttaget. När de frågade vad hon gjorde hade hon tittat upp och sagt " Jag förstör!"
När jag stängde dörren till gästrummet hos mina föräldrar för att kunna jobba lite förra veckan deklarerade min brorson högt och tydligt: "Nu sitter faster och jobbar, då får man inte förstöra henne!"

:D

Mina fyraåringar är väldigt intresserade av tjuvar just nu och har inte riktigt rett ut skillnaden mellan dem och andra småläskiga saker som monster och hajar. Här är två konversationer från de senaste veckorna:
H pratar för sig själv när jag nattar
”Tjuvar finns inte på riktigt, bara i sagorna finns de”
Jag: ”jo men tjuvar finns på riktigt faktiskt, det är ju vanliga människor som tar saker som inte är deras, då kan man ringa polisen”
H: ”tjuvar finns inte här, bara långt långt bort i andra länder”
Hrm…

Konversation 2 på Max där H och S dricker mjölk med sugrör:
H: ”tjuvar kanske tror att man ska ha sugröret såhär uppe på locket och inte sticka i dem i hålet”
Jag: ”men då får ju inte tjuvarna nån mjölk?”
S: ”nä, de vet inte att man stoppar i sugröret kanske”
Jag: ”tjuvarna kanske inte är så smarta då”
S: ”nä, tjuvar äter ingen fisk”.
🤷‍♀️

Snart 6 åringen skulle hänga. upp sin klänning och skulle fråga efter en galge. Hon kom inte på ordet så det blev "var är den där hänga-kläder-grejen-saken?" 🤣🤣

Skrattade åt denna konversation som utspelade sig när det var dags för tandborstning.

Barnens far: Kom nu A!
A, 5 år: Jag måste bara hitta mig själv först!
Barnens far: Då lär det ta tid, det finns människor som ägnar hela livet åt att försöka hitta sig själva.

Tack och lov tog det inte alltför många sekunder 😂

Tidigare ikväll var vi på väg för att köpa hämtmat eftersom jag verkligen inte orkade laga något till kvällsmat. Imponeras (och fnissar) lite av treåringens förmåga att ställa frågor hon inte riktigt kan sätta ord på, eller vad sägs om:
" Mamma, var BOR hamburgarna?" (Dvs vart ska vi åka för att handla 😂)

Dottern fyllde på vattenkannan igen efter att ha hällt ut det mesta av det som var i. Mycket nöjd ställde hon tillbaka den och sade "Så. Nu är den nyfull" 😄

Hon var väldigt fascinerad av vår vita amaryllis och försökte se hur många knoppar det var. Från hennes vinkel blev det svårt att se alla men till slut såg hon och utbrast "Det är en framförblomma och sedan två knoppar" :laugh:

Hon beskriver verkligen allt precis som hon ser det och det är så roligt att höra hennes uttryck.

Vid nattningen idag uppehöll sig S kring kusinernas julklappar:
S: mamma, dockan som H fick kunde man trycka på magen och då sa den ”jag heter Skrållan på engelska!”
Jag: ”jaha, på engelska! Nu är det dags att sova”
S: mamma? En gång när jag provade pruttkudden S fick pruttade den på engelska!
Jag: ojdå, hur lät den då?
S: den lät pfffffffffft, så pruttar man på engelska
Jag: det visste inte jag. Nu ska vi sova, godnatt!
S: mamma? Hur pruttar man på norska?

Pratade med mina två äldsta på 13 (R) och 16 (I). Äldsta skulle fråga mig något och fölljande oerhört givande konversation utspelade sig:
I "Vad skulle jag fråga?"
J "Jag vet inte, vad skulle du fråga?"
I "Jag vet inte, R vad skulle jag fråga?"
R "Men jag vet väl inte, vad pratade vi om?" 🤣🤣🤣

Ibland är det många frågor på samma sak. Vi var ute på promenad och såg en gärdsgård, inte direkt första gången men ändå blev 5-åringen väldigt intresserad.

- Wow, är det där staketet gjort av TRÄD?!
- Ja.
- Är det där träd som dom har gjort staket av?!
- Ja.
- Wow, har de sågat av träden för att göra ett staket?!
- Ja…

En av mina kusiner när vi var barn, hon är 2-3 år yngre än jag. Jag minns inte hur gamla vi var.
Vi var i en släktings lagård och jag sa nåt om att; den där kon har fått en tjurkalv.
Kusinen: (ungefär) - Jag trodde det bara var tjurar som fick tjurkalvar.

Liknande trådar

Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
994
Senast: tomte
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 862
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 217
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 433
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka