Roliga övningar!?! :)

Fashionistan

Trådstartare
Vad finns det för roligt man kan hitta på med sin 07:a (åring) förutom

- Skogspromenader (hoppa över diken, klättra, gå i vatten osv)
- Träna att gå över bommar på rdibana
- "Löshoppa" på ridbanan (Max typ 30 ännu)
- Gå grusvägspromenader (Vänja sig vid bilar osv)
- Pyssla, borsta, spola ben (mm)

Finns det några övningar utöver detta som kan vara roligt?

Sv: Roliga övningar!?! :)

Träna hästen att vänja sig vid prassliga saker, häng upp presenningar som fladdrar i vinden, gå under presenningar, träna ljudkänslighet (smäll i soptunnor, banka på oljefat), lastträna, simträna i sjöar (i sommar), trickträna... öhm... tja, det var det jag kom på nu :)

Träna hästen att vänja sig vid prassliga saker, häng upp presenningar som fladdrar i vinden, gå under presenningar, träna ljudkänslighet (smäll i soptunnor, banka på oljefat), lastträna, simträna i sjöar (i sommar), trickträna... öhm... tja, det var det jag kom på nu :)

Ah det låter bra! Glömde av att skriva till at hon skall tränas med bett också :)

Du kan börja att ha hästen som handhäst om du har någon annan häst som du kan rida el köra, brukar unga hästar tycka är kul att få följa med ut i skogen :D
Tömköra, beroende på lite hur säker hästen är i sig själv med oftast går det bra att börja tömköra :D
Lycka till :)

Hej!
Om du har tillgång till en ridbana elle ren paddock som går att dela av så att du har ett lite mindre område att vistas på kan du göra allt möjligt! Det finns en övning som kallas JoinUp som är, tycker jag, väldigt bra, om än lite jobbig för oss människor!:angel: Sen kan man alltid leka tafatt och träna på att leda hästen utan grimskaft, stå still utan att vara uppbunden, samt kommandon och signaler för gångartsbyten och halter! Bara fantasin sätter gränser!:D:D

jag skulle inte gora join up om du inte har en van manniska med dig forsta gangerna, speciellt inte med en unghast som bara ar typ ett ar..det ar alldeles for latt att det kan bli fel...

i princip sa kan det vara latt att ge for starka eller fel signaler om man inte har lite erfarenhet av join up...
annars sa tycker jag att du har en ratt bra lista dar, det racker nog for ett tag framover

JoinUp går ut på att ta ledarhingstens plats i den flock som består av dig och hästen.:) Det är lite svårt att förklara, och kan väldigt lätt bli fel, så jag föreslår att du har med dig någon som kan visa hur det går till.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 058
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej alla hundtokiga människor! Jag och sambon är i valptankar och schäfern har alltid varit min favoritras och efter att exet hade två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 590
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Funderar på att ge mig ut på djupt vatten och välja en ras som jag inte alls har någon nuvarande koppling till eller kontakter inom. Så...
Svar
6
· Visningar
1 152
Senast: Fisherling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?