Roliga hästleksaker

E

ejlin

Är det någon som har en massa bra tips på bra hästleksaker?
Har en 4:åring och en 10:åring som skulle behöva sig lite hjärngympa.

Hört att hundaktiveringsleksaker funkar utmärkt, men finns det fler bra tips?

Sv: Roliga hästleksaker

Jag brukar ta kartonger som jag sätter lite godis i , sen ska de försöka öppna dem för att få godis. Funkar bra, gör svårare och svårare för varjegång. billigt också. :)
Har jag inte kartonger så tar jag någon burk och vänder upp och ned på och lägger godis under.
det är bara fantasin som stoppar en.:smirk:
Vi dessa grejer måste man ju vara med men med kartongen brukar jag sätta ut i hagen, typ medans man fixar i stallet eller om man tittar på.

Jag lägger äppelbitar och morotsbitar i vattnet. Mest för att få ena hästen att dricka, men man märker att hon har att göra en stund...

Lägger även små morotsskivor mellan gallrena osv. Man får vara lite fantasifull:)

morötter/äppelbitar i en hink med lite vatten

En såndär hund/hästboll i hård plast med hål i, som man lägger hästgodis i. Har en häst i stallet som har en sån, och det håller honom sysselsatt en god stund. Men ibland får man sätta proppar i öronen, när han står o butar den mot väggen så det dunkar, för att få ut godiset. Men han är ju så söt o smart när han gör så, "smidigare o stå still o butta menar han, än att jaga den där bollen runt i boxen."

Hel vanlig fotboll, med lite för lite luft i. Jätte kul att bita i, och kasta med, o även sparka runt med, tycker unghästen.

Kartonger med godis i, allt från jätte små kartonger, till stora.

Godis/hårt bröd, i en sån där kaklåda som halva locket är öppningsbart på. Då får de pula, och vända på den o grejja. Dock så får man nog vara med då de har den, så det inte trampar sönder den o skär sej på plasten.

Borra hål i en "stubbe"/bit av träd, och hänga upp, så har de ngt att butta med, och gnaga på.

En sån där studsboll, med handtag:bump: som man hade när man var liten, har jag ibland till unghästen. OBS! får akta sig, för det är näst intill livsfarligt då de kastar iväg den där över boxdörren ut i stallgången:p men kul att se är det. Sen så ska de nog inte tugga o grejja på den, är int bra, så man får ha den i boxen när man är i stallet.

Ett tjockt rep, att kasta runt med, lr bära på. Hänga det på boxväggen/i gallret

För många år sedan, hade vi en rastlös kuse i stallet. Ägaren uppfann en ganska kul sak, dock fördes det lite oväsen av den:)
Hon tog en/ett par glassburkar (utan lock.) Gjorde hål i kortsidan på lådan, och satt i ett snöre, och hängde upp i boxen. Sen la hon ngt godis i burken, ja det blev ju godis i andra kortsidan, den ner mot golvet. Så där stod kusen o pilla o pilla o flytta försiktigt på de där burkarna o fick i sig lite godis då och då. Var nog ganka uppmjukande också, för en del positioner han kom på, för att nå in i burkarna, var ganska kuliga att se.:angel:

Ja de här var väll inte så orginella, men fantasin tryter nu. Men som sagt, det är bara fantasin som begränsar vad man kan hitta på för kuliga saker:banana:

Hoppas ngn annan kan ge lite roligare o mera annorlunda tips!

Kopierar mitt inlägg ifrån en annan tråd:

Jag har en sådan där slickleksak ifrån Hööks, och min häst gillar dom i alla fall! Men man måste hänga dom långt ifrån väggarna, annars trycker dom upp dom mot väggen och kan äta upp dom hur lätt som helst. (Då tar dom slut ganska fort), men om dom inte kan trycka upp dom mot väggen så tar det längre tid för dem. ;)

Ett annat tips som jag brukar använda mig av, är att göra hål i äpplen, morötter och kålrötter med en äppelurkärnare och sedan trä upp alltihop på ett snöre som man hänger ifrån taket. Min häst älskar det! :d

Annars brukar jag hänga in grankvistar och aspgrenar, det är alltid en hit. :)

Great! Då ska jag minsann testa dessa tips! :) tack!

Jag har hängt upp plast dunkar med lite godis i som dom buffar på och har dom tur så kommer det ut lite smask ibland ........ungefär som dom där tärningarna som man ger till hundar där det ramlar ut godis när dom rullar omkring den.
Man får stå ut med att det låter lite när dom håller på bara:D
Mina tycker att det är skit kul i alla fall..i början kan dom tycka att det är lite läskigt när det låter men hästar är ju nyfikna av sig så det lär sig fort...å gärna när det kommer ut lite smask:d

Jag tog en liten båt boj eller vad det heter och skar som ett + och la i häst godis och kraft har även lagt in morötter som skärt och lagt i, Det funkar jätte bra på min häst hon håller sig sysselsatt jätte länge:rofl:

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 528
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i...
2
Svar
36
· Visningar
1 982
Senast: Tilly_85
·
Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 232
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar