Rolig kaninbur

Sv: Rolig kaninbur

Tack för tips allihopa! :bow:

Jag har för ett par dagar sedan fäst hagen med krocketpinnar :angel: och än så länge har det gått bra.
Men när jag visade det för min kompis så sa han ojsan hoppsan, det var han som brukade klättra över boxarna i stallet.

En kanin till blir det garanterat inte, inte ens som sällskap bredvid.

Jag ska se om jag kan hitta en lämplig tunnel, har funderat på det länge men så har det vart det med hans storlek. Men annars så gillar han sina blå plastback (funderar på att fixa hål i den kanske?) och bordet som utkikstorn.

Tack för svar om vattenflaskan Jenka! Ska se till så att han har en nu under dessa riktigt varma dagarna.
Han har en stor hundvattenskål som han dricker hur mycket som helst nu i värmen.

man kan aldrig vara riktigt säker på att två honor fungerar ilag fast än dom satts ihop från liten! ibland fungerar det bara inte! har man "tur" så går det, det är kaninerna som avgör den saken om dom vill bo ihop eller inte! det går inte tvinga dem då de kan blir riktigt osams och skada varandra till slut!

I ett av paren red den ena systern på den andra såpass mycket att de båda blev otroligt stressade.
Dessa bodde i en bur på 1,92 kvadrat (240cm x 80cm) och hade alltså nog med yta att komma undan varandra.

I mitt fall med mina kaniner, hona och hane, är minimumstorlek på bur ca 3-4 kvm. De är helt underbara mot varandra, gosar, tar hand om, umgås konstant -om buren överstiger dessa mått. Är buren däremot mindre, ca 2-3 kvm, ja då blir de stressade och irriterade på varandra.
Så för mina kaniner räcker det inte med att ytan ska vara tillräckligt stor för att de ska komma undan varandra, utan de måste ha än mer yta. Provade med en mindre bur, ca 2-2,5 kvm när jag tog med dem på julfirande hos släkten, det gick inte alls.
Hur det blir så vet jag inte, men eftersom de ändå alltid har mycket större buryta än 3 kvm så har jag inte funderar vidare på det :)
De är alltid glada och trevliga mot varandra när de bor här inne på ca 8 kbm, samt rastgården ute på ca 20 kvm.

kl
Jag funderar om de flesta kaniner kan bo ihop med andra kaniner om de får tillräckligt med plats (!). Det skulle vara intressant att testa!

Det finns små aktiveringsbollar för kaniner där man kan lägga pellets i så får kaninen rulla bollen för att få ut pelleterna. Mina uppskattar den, det blir en jäkla fart! Så ta hundens boll och prova!

Annars har Diff lekt med en bit papper, sprungit runt och busat.

Att bara lägga in nya grejer i buren brukar också vara uppskattat (för vissa kaniner). Min tös brukar t.ex möblera om ifall jag lagt en klädnypa fel.

Jordhögar är VÄLDIGT uppskattade att gräva i! Hur ser buren ut, har du möjlighet att anlägga sandlåda? :D

Jag tror att de allra flesta kaninerna faktiskt skulle fungera med andra kaniner om de fick tillräckligt med plats, förutsatt att de är kastrerade. Tycker inte det är konstigt att så många säger att kaniner inte går att ha ihop vanligtvis när de håller dem i burar...

Ja, har de tillräckligt stort så kan nog de flesta gå ihop, då blir det ju mer som en koloni. Men inte alla, nej.

Halva hagen är sand :angel: Han gräver faktiskt inte alls, men idag tyckte jag såg lite konstigt ut, han låg ner och sprattlade med bakbenen. Det visade sig att han kröp under en av krocketpinnarna i jakt på gräs på andra sidan (i hagen). :D
Såg lite lustigt ut!

Jag har lagt ut en ny pall och så som han kan hålla utkik ifrån, det brukar han gilla, men jag har inte upplevt att han uppskattar det så värst, håller sig gärna till sitt bord att ligga på, hålla utkik och gömma sig under.
Han ligger mycket hellre på det än i sitt hus (rätt förklarligt på sommaren, men annars också).

Men tänkte klippa i sönder plasbacken så att han kan gömma sig där i.

knapp

Angående kanin ihopsläppningsdebatten, han har gått i stor bur innan med en eller två kaniner innan, de fick gå kvar ihop men han flyttades då han slogs.

Vi har haft honor innan som vi inte har släppt ihop då de inte har vart särskilt snälla överlag.
Däremot hade vi två honor innan ihop på kanske 9 kvm, gick OFTAST bra, men ibland rök de jäklar i det ihop så tussar flög.

Halva hagen är sand :angel: Han gräver faktiskt inte alls, men idag tyckte jag såg lite konstigt ut, han låg ner och sprattlade med bakbenen. Det visade sig att han kröp under en av krocketpinnarna i jakt på gräs på andra sidan (i hagen). :D
Såg lite lustigt ut!

Åhh kan jag få din hage till min kaninhona? Hon älskar att gräva! :D

Haha kaniner kan få för sig en massa konstigheter, de är underbara glädjespridare!

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 983
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 495
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar