Rolig kaninbur

Pilot

Trådstartare
Jag har en vädur som går ute året runt, får lite dåligt samvete då jag tycker han har tråkigt. Iofs så vet jag inte riktigt om jag är kvalificerad till att avgöra det. ;)

Som det ser ut nu så går han i en 25 kvm stor bur, han har sitt kaninhus med massor av halm, ett bord han tycker om att sitta på.
Vi har en tio kvm stor rashage med gräs som han får komma ut då och då i, han är en jäkel på att rymma så det går bara när vi är ute samtidigt.
Han får en näve pellets på morgonen och mycket hö, jag plockar maskrosblad nästan var dag och läger in äppelkvistar lite då och då.

Funderar på att lägga pelletsen i hundens "boll" med hål i, så får han lite att göra.
Men hur kan man göra den roligare? Vi ska nog snart klippa av en större gren från ett fruktträd så att han har att göra lite.
Nu i värmen så undrar jag om ni lägger in en frusen flaska, hjälper det? (lägger de sig vid den?)

Sv: Rolig kaninbur

Tillägger att på kvällen får han rätt ofta salladsblad som blir över/ ratas av oss. Men däremot får han inga morötter att gnagga på, vilket han alltid får till vintern (när hästarna får det).
Så det blir rätt mycket tid han bara "hänger" och inte gör ett jota.
Överreagerar jag? :angel:

Du kan inte kaninsäkra rasthagen så han kan gå ute mer nu under sommaren?
Fruktträdsgrenar skulle jag försöka ge tillgång till 24/7 nu när det är säsong, funkar med lövträd också såsom t.ex. björk.
Häng upp mat i taket (morötter t.ex.), pellets i aktivitetsboll är en bra idé också.

du har inte tänkt på att skaffa en livskamrat till din kanin? mitt tips är att du kastrerar din kanin och köper en till så de kan vara ilag! om du tänker lägga pelletsen i en hundboll så se till att den har tillgång till annat ätbart utifall den inte skulle förstå hur man gör med bollen! annars kan du ju hänga upp mat i taket! såsom morrötter, gurkbitar och fröstänger! se till att din hage inte är helt tom! sätt in lite rör som den kan krypa i, pallar att sitta på och kattpingelbollar att leka med! :laugh:

Jag ska se om jag inte kan såga ner en tjock gren, vi har lövogräs (:angel:) som jag har hängt upp.
Men du har nog rätt med att han hade behövt mer av det. :)

Glömde ju skriva hälften, vi har kompostgaller som han med lätthet hoppar över/ biter tag och lyfter upp. Vi försökt sätta krocketpinnar som skulle hålla fast det, men det gick inget vidare.
Det svåra är att det sitter framför hans ingång, så vi kan inte ha det högre, kanske hade kunnat se om jag kunnat få tag på tältpinnar och tryckt ner.
Jag tror det är sällan han hoppar..

Senast ändrad:

Han är inte så snäll kanin, eller han har inget emot att vi klappar honom, men han gick ihop med andra kaniner när han var yngre och med våra höns men det slutade med att han jagade dem.

Tyvärr är det inte aktuellt att lägga mer pengar på honom än vad vi har gjort.

Jag tänkte ge honom aktivitetsbollen och visa/ se om han listar ut det.
Rör har jag funderat på, men vet inte vad det hade funnits för rör som hade passat honom storleksmässigt. Har försökt sätta in en pall, men han trivs med att sitta på bordet.
Men en kattpingelboll kanske hade vart något!?

Fästa nät-tak/kompostgaller även som tak, och lägg något tungt över så kaninen inte kan rubba det, och nån handduk över som solskydd förstås. Eller något annat sätt att säkra det, det är ju ett riktigt härligt kaninliv att vara ute och mumsa gräs på sommaren :) Gärna lite grenar och sånt därinne med så han har lite att aktivera sig med och en stimulerande miljö :)

Skippa salladsbladen, de innehåller för mycket vätska som kan ge kaninen diarré. Ge någon annan grönsak istället :)

Själv skulle jag aldrig sätta ihop mina kaniner, dom skulle göra slarvsylta av varann och må dåligt. Därmed säger jag inte att du absolut inte börho köpa en till kanin, men jag skulle inte då de inte är flockdjur. :laugh:

Varför inte aktivera honom mer? lära honom saker eller börja med typ kaninhoppning?

kattpingelbollar älskar de flesta kaniner! såna med hål i så de kan kasta runt dom i hagen med tänderna!:banana:

(tidigare postat av: Arrows)
"Själv skulle jag aldrig sätta ihop mina kaniner, dom skulle göra slarvsylta av varann och må dåligt."

vet inte vad du fått detta ifrån? kaniner gör slarvsylta av varandra? jo, dom gör det om det är två vuxna hanar eller två vuxna honor, aldrig annars! är det något kaniner är så är det just flockdjur!
det finns en regel på detta då man inte ska ha en kanin ensam utan antingen en till som granne eller en livskamrat, är dom ensam blir dom lätt deprimerade och uttråkad, i det vilda lever kaniner upp till 60 st i varje "flock" och är det något en kanin uppskattar så är det att bo minst 2 st ilag efterssom dom e flockdjur!

Senast ändrad av en moderator:

vem är det som säger att kaniner INTE är flockdjur? har du provat att sätta in kaniner ilag så skulle det inte vara några problem alls bara det är en hona och en hane! två honor fungerar perfekt om man sätter ihop dom från liten! sätter du ihop två vuxna honor så garanterat att den ena är svårt skadad ett tag efter. två okastrerade hanar är endast ute efter att just kastrera varandra! därför är det bäst att ha en flock honor eller en av varje! två Kastrerade hanar kan äver fungera!

Än så länge har han inte fått diaree, men ska hålla koll på att han får en måttlig mängd.
Ingen kaninhoppning för min del, min syster har tävlat mycket, vi har väl egentligen haft en del kaniner innan, men denna är den första som mest skrotar.

Svarar dig och emper2; han gick ihop med andra kaniner när han var yngre, men de fick säras då de började slåss. Mycket möjligt att det KAN funka om han kastreras. Men jag skulle tro att han är vårt tionde kanin (?) och ingen av de andra har gått att ha ihop.
Sedan förstår jag inte riktigt ditt svar emper2, kaniner kastreras inte i naturen, och i flockar med 60 kaniner måste det vara varierat med både hanar och honor. Så då undrar jag hur det fungerar?

Jag hade gärna haft en kanin bredvid, men som det är nu har vi inte plats och helt ärlig så är vi inte så sugna på mer jobb.

Idag har han hållt sig i sin gräshage, så jag hoppas det fungerar så att han kan gå i den på dagarna i fortsättningen!

L80 says so

de är väl inte flockdjur som hästar utan mer flockdjur som människor, vill ha sitt enga privata space

Jag har satt ihop väldigt många vuxna honor, och i ett av fallen har det inte fungerat. Men i resten har det fungerat perfekt. Så det där med "vuxna honor går inte att sätta ihop" stämmer inte, jag tror det beror mer på individerna.
Men sedan beror det på burytan, har man för liten bur så är risken större att dom blir osams.

Sen så är kaniner kolonidjur, inte flockdjur. (Dvs dom vill ha sitt eget, men kan också vilja vara med andra.)

L80 says so

de är väl inte flockdjur som hästar utan mer flockdjur som människor, vill ha sitt egna privata space

Mina två kaniner som går ihop älskar varandra, men pallar inte att sitta ihopträngda i en vanlig innebur, då går de varandra på nerverna.

TS om du binder fast stängslet vid något tungt kan kaninen inte lyfta upp det. Eller sätt ner tältpinnar i marken vid gallret och bind fast så ska kaninen inte kunna lyfta upp det

Är det en dvärgvädur så kanske gjutrör kan passa? Jag har ett par stycken till mina kaniner, de tycker det är skitkul att knata igenom. :D

Vår kanin har en tygtunnel, är eg en katt-tunnel och köpt på ÖB tror jag, för några tior. Den älskar han, det första han gjorde var att doftmarkera den noga, "MIN tunnel"! :D

Vi har också en kompostgallerhage, totalt 12 galler. Och ingen täckning, men det har funkat bra i flera år - ta i trä. Har honom sällan ute utan att vi är i närheten.

I den har vi lite hindermaterial längs kanten, han brukar ta riktiga repor runt i högt tempo när han är på det humöret. Han tycker också mycket om att sitta på sitt hus, eller i nån av groparna han grävt - tror det är för svalkans skull.

Sen så gillar kaniner att käka, så passa på att plocka lite vilda örter eller lämpliga grenar. Älggräs är en favorit, och lååånga maskrosstjälkar som det är så gott om nu. Rönn och häckoxbär är också smaskens. Och såklart äppelgrenar. Till hösten, passa på att torka rönnbär, det tycker våran kanin är det bästa som finns. Och plocka lingonris och blåbärsris, det håller sig hela vintern utomhus. Finns långa listor på vad som är ätbart på nätet. Och maten kan man med fördel placera ut på lite knepiga ställen, så kaninen får skutta runt och leta godbitarna. Kanske det medför att den blir mindre rymningsbenägen?

kl
Jag tycker kaninen verkar ha det jättebra! Förutom det som nämnts kan även kartonger vara uppskattade.
Vätska i grönsaker ger inte kaniner diarré om den är van vid det, lika lite som vatten gör det... Huvudsallad kan dock vara gasbildande tydligen så man ska inte ge för mycket, men litegrann är ingen fara.

Kaniner är INTE flockdjur! De är kolonidjur, som i det vilda lever i grupper men har sin egen bohåla. Visst, i en 25 kvm stor bur skulle det förmodligen funka (om hanen kastreras) men man kan aldrig veta.
Även honor som har varit tillsammans sen de var små börjar ofta bråka, speciellt när de är brunstiga och stressar varandra. Jag säger inte att det inte går att ha kaniner ihop, men man ska hela tiden vara uppmärksam då de kan börja bråka när som helst och då får man vara beredd att sära på dem.
Det finns ingen regel som säger att kaniner SKA bo tillsammans.

Frusen flaska kan vara bra, ibland använder de den ibland inte. Ta inte en kylklamp bara, de är lätta att tugga sönder och innehållet är giftigt.
Pellets i boll är jättebra idé, de flesta fattar rätt snabbt.

(tidigare postat av: Arrows)
"Själv skulle jag aldrig sätta ihop mina kaniner, dom skulle göra slarvsylta av varann och må dåligt."

vet inte vad du fått detta ifrån? kaniner gör slarvsylta av varandra? jag skrev MINA kaniner, inte kaniner i allmänhet! jo, dom gör det om det är två vuxna hanar eller två vuxna honor, aldrig annars! så det är svart på vitt? aldrig annars? är det något kaniner är så är det just flockdjur! Kolonidjur, inte flockdjur!
det finns en regel på detta då man inte ska ha en kanin ensam utan antingen en till som granne eller en livskamrat, var står denna lag? länka dit det står i lagen så tror jag på dej :grin:, det jag sett är endast en rekomendation är dom ensam blir dom lätt deprimerade och uttråkad, stackars mina kaniner, dom måste vara deprimerade och uttråkade :eek: i det vilda lever kaniner upp till 60 st i varje "flock" och är det något en kanin uppskattar så är det att bo minst 2 st ilag efterssom dom e flockdjur! igen, kolonidjur :cool: mina skulle defenetivt inte uppskatta att dela bur med en annan kanin!

i rest my case :cool:

i övrigt håller jag med jenka fullt och ärligt

Senast ändrad:

*knapplån och lite halvt OT*

Här är en som kan skriva under på att honor som satts ihop som små långt ifrån alltid fungerar tillsammans.
Jag har fått ta över syskonpar (honor) där jag fått sära på det ena och det andra särades på innan jag tog över dem.
I ett av paren red den ena systern på den andra såpass mycket att de båda blev otroligt stressade.
Dessa bodde i en bur på 1,92 kvadrat (240cm x 80cm) och hade alltså nog med yta att komma undan varandra.
Men icke sa nicke, den ena var på den andra hela tiden.

I det andra paret fick de säras på för att den dominanta gav sig på sin syster och orsakade en riktigt otrevligt sår i ljumsken.

Kaniner är, såsom flera redan påpekat, kolonidjur.
Kaniner kan komma överens på en stor yta, men då ska det som sagt vara en stor yta där alla har ett eget litet revir och möjlighet att komma undan varandra.
Samt att rätt personligheter måste matchas - alla kan inte komma överens med alla.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 983
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 495
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar