Rökande grannar - vad kan jag göra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sympatiserar verkligen med dig TS!
I och med att balkongen i stort sett är oanvändbar för dig, tycker man att ett avdrag på hyran vore befogat. :cautious:

Såna där människor blev jag nästan mer förbannad på som rökare än nu som icke rökare. De är ju just såna som gör att det kommer mer och mer regler om var man får och inte får röka, eftersom de inte kan visa normal hänsyn. Jag var ung och obetänksam när jag rökte men om någon sa till mig eller typ harklade sig menande bad jag kvickt om ursäkt och flyttade mig. Det är inte så svårt.

Kan du länka till några studier? Skulle vara bra att ha
Nej, så intresserad har jag inte varit, men läste en artikel om det när vi var i Mexiko i vintras eftersom jag blev nyfiken på hur bra de egentligen är (det röktes sådana överallt, de tycks verkligen ha slagit i USA) och tydligen så frigjordes fler cancerogena ämnen i de där manickerna än i vanliga cigg. Går säkert att googla fram, vilket jag inte ids.

Nej, så intresserad har jag inte varit, men läste en artikel om det när vi var i Mexiko i vintras eftersom jag blev nyfiken på hur bra de egentligen är (det röktes sådana överallt, de tycks verkligen ha slagit i USA) och tydligen så frigjordes fler cancerogena ämnen i de där manickerna än i vanliga cigg. Går säkert att googla fram, vilket jag inte ids.

Det har gjorts undersökningar i bla. Japan, där slutsatsen har varit att e-cigaretter innehåller bla. karbonylföreningar som kan påverka hälsan. Men haltnivåerna är för det mesta lägre i e-cigg än i vanliga cigg, så därför ifrågasätts inte påverkan av e-ciggen kontra vanliga så ofta, då svaret redan är givet. I vissa av e-ciggen märkte de inte ens av några föreningar överhuvudtaget, utan det som skiljer de olika märkena åt och varför vissa betraktas som farliga och inte, är helt enkelt kvalitén. Kvalitén på bland annat batteriet kan påverka. Man kan med andra ord tillverka en helt ofarlig e-cigg medan original-ciggen är opåverkbara just nu.

https://www.nicorex.eu/ar-e-cigaretten-farligare-an-en-vanlig-cigarett/
Källan är ju dock från en sida som säljer just e-cigg, men tycker artikeln var objektiv.

Du får väl önska dig ett dåligt sommarväder och en snar höst.
Som rökare så känner jag mig kränkt av denna tråden,varför ska vi alltid ta hänsyn? Det finns massor med ställen vi inte får/bör röka på (vilket är helt ok med mig) och nu ska det klagas när vi röker hemma.
Och hade jag varit din granne o du kom med en e-cigg så tror jag att jag en dålig dag klappat till dig,en bättre dag hade du bara fått en åthutning och mest troligt hade jag hämd rökt lite till.

För att göra en jämförelse: Om du hade haft hundar som skällde i genomsnitt fyra till fem timmar om dagen utspritt över dygnet och någon som ledsnat på att aldrig få sova skrev en tråd om sin jävla granne, skulle du känna dig kränkt av det?

Som rökare så känner jag mig kränkt av denna tråden,varför ska vi alltid ta hänsyn? Det finns massor med ställen vi inte får/bör röka på (vilket är helt ok med mig) och nu ska det klagas när vi röker hemma.

Passiv rökning orsakar 600 000 dödsfall varje år runt om i världen. Det är 1% av alla dödsfall varje år sett utifrån ett globalt perspektiv. Det tycker jag är ett gott skäl för varför rökare bör visa hänsyn.

Apropå de andra tråden om rökning så kan jag uppdatera tråden. Grannarna röker fortfarande 5-6 gånger i timmen från morgon till kväll på sin uteplats. Styrelsen har skickat information till grannarna med förtydligande om att rökning på uteplats och balkong ska ske med hänsyn till grannar, samt en notis om att rök färdas uppåt. Men utan något märkbart resultat.

Så under sommaren gav vi helt enkelt upp och köpte ett hus som vi flyttar till nästa sommar. Jag hyser dock vissa betänkligheter att sälja lägenheten till någon som också kommer att behöva utsättas för grannarnas cigarettrök.

E-ciggen är väl konstaterat ännu farligare vad avser både aktiv och passiv rökning, kanske inte för astmatiker dock,
Nej just för mig så är skillnaden mellan vanlig tobaksrök och e-cigg skillnaden mellan liv och död.
Jag känner inte ens obehag av el-cigarett.
Av rökning med brinnande tobak kan jag dö.

Hur många är dina grannar? 5-6 cigg i timmen,blir en cigg var 5e min om man är en person (det tar ca 5 min att röka en)

Hur många är dina grannar? 5-6 cigg i timmen,blir en cigg var 5e min om man är en person (det tar ca 5 min att röka en)

De är två personer och de är verkligen storrökare. Ett par dagar i veckan brukar de ha besök av deras barn som också röker. Jag sitter givetvis inte och räknar, men en vanlig dag så är mellan fem och till max tio minuter ungefär vad vi kan vädra i ett svep utan att det luktar rök inne hos oss.

Idag har det dock varit rökfritt sedan strax före lunch, så jag har kunnat sitta på balkongen och jobba i flera timmar. Jag har till och med kunnat torka tvätt! :)

Säljer du ev. hund om det flyttar in en pälsdjursallergiker vägg i vägg, eller om grannarna får barn som är allergiska?
Där så finns det en gigantisk skillnad.
Passiv rökning är farlig för ALLA.
Pälsdjur är bara farliga för allergiker.

Nu så finns det ju lösningar på sådant, allergihus.
Men för någon som vill ha husdjur och slippa rök blir det svårare.
Men jag är övertygad om att det i framtiden kommer att vara standard med rökfria hus och avvikande med Rökhus.

Precis som jag personligen har svårt att se att jag kommer få lungcancer pga passiv rökning från grannens balkong - jag tror mer på att jag får det av usel luftmiljö i många av de miljöer jag frekventerar, eller att jag får ngn annan cancerform av ngt annat jag utsätts för i livet. Risken finns: ja.
Problemet med tobaksrök är att den driver på alla cancerformer.
Den öppnar cellerna för andra cancerogena ämnen så att du t.ex. lättare får bröstcancer om du utsätts för tobaksrök.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka