Philosophia
Trådstartare
Det är rökarens ansvar att lösa, känner jag. Rökaren är den som utsätter andra för både obehag och hälsovådliga ämnen, då bör det också ligga på rökaren att ansvara för att ingen drabbas av dennes val och vanor. Störningen som cigarettrök innebär är liksom något helt annat än typ musik/barnskrik/smällande dörrar.
Tyvärr ser det inte ut så idag, utan rökarens rättigheter trumfar alla andras. Vilket i mina ögon är vansinne.
Ja precis! Jag har exempelvis hund. Det är mitt eget val och det finns risk att andra människor är rädda eller allergiska. Det är ingen mänsklig rättighet att ha hund som trumfar andras rätt att röra sig i sin omgivning, så jag får anpassa mig utifrån hur andra människor mår av mina hundar.
Precis som med rökning så kan man ju dock inte alltid undvika störa någon (jag hade t.ex. inte klagat om det röktes ett par gånger om dagen - då kan jag gå in för att slippa det värsta och sedan vädra ut efteråt), men man gör trots ändå sitt bästa för att undvika att andra inte ska lida av val som inte är deras och som de inte kan påverka.