Rodocchocer

Har fått svar nu:
"Lungsjukdom - föl får de genom bakterier i jorden, kan få det när dom äter mammans avföring eller av att dom har ätit jord! Många tror att dom får lunginflamation. Men isjälva verket får dom vätske fylda bölder i lungan. Det är in på sjukhusbara! Går ej att behandla hemma.
3-4 sprutor perdag o sen efter sjukhus samma behandling hemma"

Fast jag vet föl som behandlats hemma och överlevt. Kan nog variera. Gäller att behandla i tid, tillräckligt länge, och med rätt mediciner.

Inte bara överlevt. Hörde om en studie på travhästar som visade att de som haft rodococcer som föl hade högre startprocent som tre-åringar än de som varit friska..
(kan ju iofs bero på att de som kostats på en bra behandling som föl, varit välstammade hästar, med ägare som siktat på tidig start.
De "sämre" hästarna kanske inte fick samma chans att överleva.
Men ändå, det visar ju att det inte är nån fara för framtida prestation.

Det går att behandla hemma men man måste in på klinik för "första Hjälpen"
Mitt första fall fick diagnosen lunginflammation och dog efter tre dagar. Sen efter det så har jag haft tre fall till som klarade sig men blev lite efter första året. Med med rätt behandling så blir dom helt återställda om man bara kommer in i tid.

Denna goa killen hade rococcocer när han var fölskorva...han är helt återställd(2 år nu) och har faktiskt inte varit sjuk en enda gång efter detta...han var behandlad i 9 veckor, var åttonde timme dygnet runt (HEDER åt Nafayette :bow: :bow:)

Till att börja med låter det bara som en vanlig hosta.
Inget konstigt en såddan sommar...

Men ganska snabbt låter hostan värre.
Tänk dig en gammal gubbe med riktig djup hosta.
Utdragen.
Då är det bara att lasta och till djurklinik.

Där tar dom bl.a. ett så kallat fibrinogenprov och så röntgar dom lungorna.Man kan lätt se bölderna.

Efter det så sätter dom in behandling med en form av TBC-medicin.

Vi hade Rimactan och Abboticin.
Gentajek är väl ett alternativ.
Men den skall ges i sprutor.
Inte så bra om man tänker på att fölungens hals är liten.

Medicinen ÄR svindyr.
Marthas unge blev behandlad i 10 veckor var åttonde timme.
Gissningsvis landade den medicineringen runt 15.000..kanske mer.

Med hjämna mellanrum får man åka på återbesök för lungröntgen och vägning.

Vad som är allra svårast är att medicinen är direkt dödlig för stoet.
Så ungen medicineras utanför boxen.
Torkas rent runt mun och sedan flyttade vi in sto och föl í en ren box..

Det som man däremot mest kommer ihåg var lukten.
En unge som behandlas mot rodoccocker luktar jordkällare..

Ni kan kolla "Rodocockföl"

Där skrev jag ihop om hans behandling och tiden efter..

AM

GLÖMDE JU SÄTTA IN BILDEN
katt040221.jpg

Usch, låter verkligen otäckt. Är det vanligt? Hur blir de sjuka? Kan man se bakterierna på en odling av nässvabb tex?

Mina blev sjuka på betet i sommar, så jag tog hem dem. Stora stoet hade väldigt lite hosta, väldigt sällan. Fölis var aningen snorig, likaså ungponnyn. Hade ute vet i mitten av juli som tempade och tog näsprover. Ingen hade feber och trots att vet klämde stora stoet på halsen så kunde hon inte utlösa nån hostreflex.

Fick provsvaret fyra dagar senare, lite streptokocker hos stora stoet och ponnyn, lite mer hos fölet. Inget annat. Nu har ponnyn fått samma hosta som stora stoet hade! Väldigt lite och bara enstaka hostningar, knappt märkbart och väldigt sällan. Ja, jag blir inte klok på det. Fölis har inte hostat ännu och ingen har temp. Så rodococcer borde väl kunna uteslutas? (Ja, jag är liiite hönsig).

Vet sa att så länge ingen av hästarna (spec fölis) inte visade några riktiga symptom så skulle vi inte behandla. Och det är ju logiskt. Vill inte behandla med antibiotika i onödan.

Stora stoet fick mot infl+tetanus en månad före fölningen, ponnyn grundvacc med Equiffa vet + tetanus samtidigt + en mån senare. Om en månad är det fölis tur för grundvacc med Equiffa + tetanus, likaså stora stoet och ponnyn ska ha sista omg. Plus att jag nog börjar vacc mot botulism samtidigt eftersom jag ska ge hösilage i vinter. Oj, nu blev det lite väl pratigt!

Men, jisses vilken läckerbit den lilla "katten" var då! Söt som föl och en riktigt snygging nu! :love:

Föl smittas när dom är mellan 3 veckor och 3 månader.
Inga vuxna djur får alltså rodococker.

Vid torra sommrar så blossar sjukdomen mer p.g.a. torrt damm och jord i hagarna.
I år är det lägre antal sjuka föl.

Sjukdomen diagnosticeras via ett speciellt blodprov och sedan bekräftas via röntgen.
Tror inte att det går att kollas via näsan..

AM

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 404
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 468
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
682
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka