Rodeoryttare måste hålla ihop!

Sv: Rodeoryttare måste hålla ihop!

Är nybliven rodeohästägare! Börjar bli bättre på att sitta kvar nu...
Balansen tränas upp efter hand, stor fantasi kan vara bra att ha, lite humor så man kan skratta åt eländet är också ganska bra ;)
Ett bra tips kan vara att försöka rasta av hästen lite innan ridningen om man vet att den är laddad ex genom tömkörning, longering, löshoppning, bus i hagen.
Jag tycker det underlättar att ha riktigt korta stigläder!

Kan ju svara för mina hästar; ponnyn gillar att springa fort, det tror jag helt enkelt är hans grej, han är veterinärbesiktigad och kollad hur mycket som helst, inga fel. Att han hoppar åt sidan jättefort när han blir rädd för något; hur åtgärdar man det? Han är lugn efteråt. Min halvblodsvalack är sent tagen och har mycket egna idéer, han var hingst länge och det spelar nog en del roll. Dessutom är har han problem vilket gör att han inte kan ridas så mycket vilket gör att hans hjärna tyvärr får lite mindre ridstimulans än han behöver. Araben jag rider håller vi på att rida in på nytt, efter att han stått i fem år, han bockar än så länge bara under longeringen innan ridningen, han har varit stencool när jag rider...men såklart är man beredd på att det kommer.

I övrigt finns det i min närhet et par hästar idag som bockar för att de helt enkelt inte vill jobba utan vill ha bort det där jobbiga på ryggen. Tyvärr lyckas de få av sina ägare som då inte vågar rida vilket gör att de har "lyckats"...

Nu kan jag bara tala för min häst men hon gör mycket av det hon gör för att hon blir rädd.
När hon tvärnitar eller kastar sig åt sidan så har hon helt enkelt upptäckt något otäkt.
Bockar gör hon ytterst sällan det blir ibland när hon har överskottsenergi och även om hon blir sur för att hon inte får tävla om man är ute och rider med någon.

till alla som svarat:

jag vill också ha livsenergin och bus i dom,att dom kan spralla till ute när man bus galoppera på gärdet med ngra krumbukter gör inte mig ngt så länge det är med öronen framåt.
men en häst som har detta som olater är ju en helt annan sak och som ni beskrivit så verkar det bara vara bus och skoj i era ponnys/hästar.

att dom tvärnitar och kastar sig för att dom blir rädda är ju inga direkt rodeo konster då det är tillfället och individuellt från häst till häst.

Nej det är inte samma sak som rodeo men det blir samma resultat. Har man inte balansen så åker man i backen. Det var det jag ville med mitt inlägg, förklara hur jag gör för att inte åka av.
Beror problemen på olater så bör man ju göra något åt olaten också. Första steget borde ändå vara hur man håller sig kvar på hästen så att man kan göra något åt det riktiga problemet.

jennis skrev:
...
Balansen tränas upp efter hand, stor fantasi kan vara bra att ha, lite humor så man kan skratta åt eländet är också ganska bra ;)
Jag har haft hand om en häst som älskade att stå på bakbenen, speciellt med mig på ryggen och hon till och med promenerade på bakbenen med mig på ryggen och det var inte bara några steg utan långa sträckor. Behöver jag tillägga att jag, galen som jag är, fortsatte att uppmuntra henne,,,,,,,,,,,,,, :angel:
Hon kunde busa och bralla rejält med mig på ryggen men det var aldrig ryggen som rörde sig som en gungbräda utan det var resten av henne som höll på att explodera. :D

*Bockar. i galoppfattning: håller lite extra i tyglarna vid fattning och upp med handen.
annars: jag tappar tyglarna nästan alltid så, plockar upp tyglarna och drivning.

*Stegrar halsring och skrik

*Sticker lång sträcka (bra mark): driver fram i början, hästen blir förvirad jag stannar. om inte förvirring volt med tygel skänkel vikt.
kort sträka: volt med tygel skänkel vikt

*Tvärnitar framför ett hinder: 1:a anridning: rider mot hindret i vattenhinder formation
2:a anrid. samma sätt mycke skänkel och spö
om hästen stannar på 2:a
om högt hinder lägg ner bom. båda mularna ska titta över hindret hela tiden. skänkel skänkel korrigera med ben tygel spö.

Vad skönt att läsa att det inte bara är min häst som "flyger till månen" för minsta lilla....! Jag rider western och hade jag inte haft min westernsadel hade jag nog inte vågat rida min älskade Blossom. Den sitter jag kvar i vad som än händer. Nästan. Hoppar hon ner i meterdjupa diken och gör 180 graders vändningar när jag glömt att spänna sadelgjorden är det inte lika roligt..
Jag märker att ju äldre jag blir desto försiktigare blir jag, men jag försöker ändå träna upp min balans genom att rida barbacka. Visserligen blir det bara i skritt, hon tvärnitar för mycket, eller hoppar jämfota år sidan, men det hjälper.

när hästen min sticker (gjorde ofta det förut...JÄMT) (innan han blev min... :banana: ). Så är det bara att verkligen SÄTTA ner rumpan allt vad man kan i sadeln och lägga all vikt i EN tygel. men detta tränade vi bort med en massa longering där han fick lära sig röstkommandon (1´a gången han longerades blev jag släpad i marken i skaren (snö-is) :crazy: )...

när de kastar sig åt sidan... är det bara balans som gäller. pållen min gjorde det för snart ett halv år sen (han har något försig, ibland, ÄLSKAR att kasta sig till höger). Han kastade sig neråt på en stig, tappade fotfästet, gick omkull. Och jag satt fortfarande kvar!! :banana: hehe... Tyvärr landade han på stenar. men han klarade sig utan minsta lilla skrapsår, jag däremot fick hela hästen över mitt ben, alla muskler krosskadade och hela benet uppskuret. skyddskor=ett måste nuförtiden, utan dem hade nog tårna också varit mosade... :( Men nu kan jag gå iaf! ;)

sparkar bakut... sitt inte för långt fram. då åker man... :)

bockar... stå i stigbyglarna. håll i huvudet.

stegra= skänkla fram så han inte står still... en häst som går framåt han inte stegra... :)

annars så brukar han vara snäll... Det värsta var faktiskt några år sedan, innan jag köpte honom. Vi brukar ha fina ridturer UTAN bråk...faktiskt! =)

//Zsara

Haha, ja, du hade tur du. :D
Mej "lekte" hon rodeo med i ett halvår..men har åtminstone meriten "aldrig ramlat av den hästen"...:D
Sicken tur att ni hittade varann :bump:

Jag är proffessionell rodeoryttare..... :p
A och O är SADELN!!!!!!! En sadel med bra stöd och som Inte är hal krävs. Kalvläder rekommenderas! Och att fetta in sadeln på kvällen så att den är riktigt klibbig på morgonen när man ska rida.. Och man måste ha helskodda byxor...

Att han stegrar sig gör inte så mkt, det är rodeo-sprången ala vansinnig tjur som leder till nära döden upplevelserna... Som tur är har han blivit lite mer kontrollerad med åren och det kan gå nån mnd mellan dom riktigt farliga utbrotten. Han har just haft ett nu, och det var så illa att INGEN skulle kunna sitta kvar, så nu sitter man här med trasig och jätteond arm.. :crazy:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 403
Senast: Karminnie
·
P
Hästhantering Hej, vänder er till er och hoppas någon kan hjälpa mig. Jag har en så kallad "problemhäst" är ett kallblod på 7 år ungefär han är hur...
Svar
14
· Visningar
2 546

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar