Sv: Rodeo

Jag var på två rodeo-shower i Californien (La Grange & Oakdale) i april. Och det var faktiskt väldigt underhållande.
Och det är inte hästarna/tjurarna som tar mest styk. Utan det är de stackars små kalvarna..
Men som sagt, det var faktiskt underhållande.

Senast ändrad av en moderator:

10 april var det, inte mars. Eller hur? Vi var där med! Det var bra utan för alla släsk och gäg! Var du där lördag?

Det finns en rodeogren som är barbacka, bara en gjord med ett handtag för ryttaren. Rodeohästar är avlade för att bocka bra.

Bill skrev:
Det finns en rodeogren som är barbacka, bara en gjord med ett handtag för ryttaren. Rodeohästar är avlade för att bocka bra.

Åh sjutton, det hade jag ingen aning om. Har bara sett sadlade hästar på rodeo och sen tjurarna då;) Kan inte låta bli att tycka att det är lite häftigt...varje tjur har verkligen sin egen personlighet. De är kända för olika saker och det stämmer verkligen. Sen skriker jag högt när någon av ryttarna fastnar i repet :eek: ...att dom överlever, helt otroligt!

Ja, nog är rodeo plågsammare för människan än för djuren, fast det kan nog vara svårt att förstå ur ett ridskoleperspektiv .

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Re: Rodeo

För det första har faktsikt westernridning och rodeo ganska stor koppling till varandra. Rodeo är en tävling där cowboys mäter sina kunskaper och sin skicklighet mot varandra och i en rodeo ingår nästan alltid även tex roping och barrel race.

Angående hsätarna så blir de som redan nämnts tränade att bocka. hur denna träning går till vet jag dock inte... om det är rätt eller fel kan ju också diskuteras...
Men ajg har förstått det som att det är väldigt svårt att få en häst som har ont att bocka.

vad gälelr tjurarna ska skall de tydligen vara mycket jävligare än hästarna och stångas och trampar gärna även efter att ryttaren är av. finns tillexempel ett flertal exempel på Proffesionella bullriders som har blivit dödade.

och angående om tjurarna orkar så har jag själv sett det live och jag kan lova att några bockar utav bara hel****. de är ju typ 2 ton rena muskler...
Dem kanske är lite som humlor? egentligen för tunga för att bocka men gör det ändå...

Hästarna är avlade på exemplar som är bra "bockare" så de är inte tränade utan naturbegåvningar.
barrelracing är "tjejgrenen" på en rodeo. Ingen karl med självaktning deltar i sånt! ;)

Det mesta har ju redan tagits upp i tråden men:

Rodeo består mer än av bockande hästar.
Det finns massor av grenar och skickliga ryttare.
Hästarna tränas för att bock och en riktigt bra Bronco häst är värd en förmögenhet.

Däremot (tror det var) i Mexico har dom som spikar på sporrarna som dom trycker in i djurens sidor för att få bättre grepp :mad:
För att inte tala om tjurfäktning :crazy:

Som det är sagt fler gånger ovan...hästar avlas inte trännas för att bucka. Hästarna är hanterat bara ner dem ska ridas för rodeon inget annangång. Det minsta kontakt med minniskor des bättre. Och tyvär är tjurarna värd mycket mer pengar. Altså bronc hästar kosta långt mycket mer än vad vi betala för en häst som inte bucka.:D

Och om dem har spikar (Som jag tvecka på) i på sporarna eller väldigt vassa sporar, är det för att spora upp djuret för mer poäng inte grepp.:)

hej!
i vildhästridning har man specialutbildade hästar.Man lär hästen att bock genom att man får den att tycka att det är kul!kan förklara mer sen...

//Poco

Rodeo är en machokulturrit
Om man sitter kvar är man en riktig karl. De kvinnor som "rider" vill bevisa att de inte är sämre.

Hästarna rids inte in utan våldtas. Det kan man göra med vilken häst som helst.
Om sen hästen skulle vänja sig/ge upp så spänner man gjorden om ljumskarna.
Det fenomenet kan uppstå om man har spännt upp ett täcke fram o där gjordarna åker bak.
Om ryttaren sitter kvar så spänner man upp gjorden fort som:devil: eller om ryttaren har åkt av.
Sen är det möjligt att de flesta lever ett bra liv på fritiden, men det gör de flesta hästarna oavsett "yrke"

Visserligen är tråden gammal, men värd att tas upp igen.

Det finns en annan typ av rodeo också, nämligen: Chilensk rodeo som handlar enbart om tortyr av små tjurkalvar. Så här går det till:

Rodeon utövas i en rund, ganska liten arena kallad halvmåne. Två ryttare ska ramma en tjurkalv med hästbringan; bäst träff ger flest poäng. "Det är fyra vuxna mot ett barn, för både ryttarna och hästarna har många års erfarenhet", beskriver Paula Soublette. Det tar flera år att lära upp en häst för rodeon, bl.a. måste den kunna gallopera helt i sidled och förmås trycka sin bringa med all kraft mot tjuren. De chilenska hästarna är ganska små, med en vikt runt 400 kilo, men den kraft de stöter med gör att vikten mellan fem- och tiodubblas. Tjurkalvarna måste också vara i gott skick; de sköts och föds så väl att köttet före en turnering räknas som absolut bästa kvalitet, medan det efter tävlingen säljs som billigaste köttfärs.

Bara för mästerskapen i Rancagua används 1000 tjurar. Under en normal tävling går tjugo tjurar åt; varje tjur är med bara en gång. Rodeons vänner menar att det är själva beviset för att chilensk rodeo är så humant, men det finns en annan anledning till att tjurarna aldrig kommer tillbaks på arenan: de klarar det inte. Det är vanligt att se tjurar med näsblod på arenan. "Näsblod är väl inte så farligt", tänker åskådaren. Men blodet kommer från lungor, mage eller inälvor som kollapsat. Efter rodeon nödslaktas 90 procent av tjurarna på grund av trauman eller inre blödningar.

Så roligt har människan när hon vill leka litegranna...som alltid :(

Men varför ondgöra sej över sydamerikansk rodeo ( om nu beskrivningen var sann???) Ingen av oss här behöver väl vara nåt samvete för detta och jag antar att ingen heller kommer att ligga sömnlös över dessa kalvar så ...... det tillförde ingenting! :confused:

Antagligen ljuger jag mig blå..Vad fan tror du ? Skriver jag osanningar bara för att utmärka mig ? Väx upp och inse hur saker och ting är. Rodeo är knappast den FINA hoppande hästen/tjuren...en rodeo är mer än så..

Du är en person som väljer att blunda...Det är din vardag..inte min.

Mynta2 skrev:
Antagligen ljuger jag mig blå..Vad fan tror du ? Skriver jag osanningar bara för att utmärka mig ? Väx upp och inse hur saker och ting är. Rodeo är knappast den FINA hoppande hästen/tjuren...en rodeo är mer än så..

Du är en person som väljer att blunda...Det är din vardag..inte min.
Vore det inte bättre att du ägnade dina krafter på nåt du kan ändra på? Jag blundar inte , allra minst på en rodeo, beundrar modet och ridförmågan på deltagarna, och det vill man ju inte missa med slutna ögon! :D

Vad vet just DU vad jag kan ändra och inte ändra på ? Tänk om alla skulle tänka som dig, då skulle ju aldrig folk kunna göra ett skit. Synd att du är av den veka sortens människa som uppmuntrar djurplågeri...fast nån måste väl vara vek också.

Mynta2 skrev:
Vad vet just DU vad jag kan ändra och inte ändra på ? Tänk om alla skulle tänka som dig, då skulle ju aldrig folk kunna göra ett skit. Synd att du är av den veka sortens människa som uppmuntrar djurplågeri...fast nån måste väl vara vek också.
Vi pratar ju rodeo, och det känns som om du överdriver din egen betydelse och förmågan att ändra på saker o ting. Rodeo, precis som tjurfäktning ligger så djupt rotat i deras kulturer så det kan du bara inte stoppa, kanske i en dröm, men inte in real life!:D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 191
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
435
Senast: Pegasus63
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
646
Senast: Hajfisk
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
974
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30