En grej jag har funderat på angående bullriding är att en ko/ tjur.. Kreatur över huvudtaget har MYCKET svagare rygg än en häst. Orkar de verkligen att bära en stor vuxen karl och dessutom vara 1.5 meter upp i luften??.. :confused:
Orkar och orka.. jo visst, men tar inte ryggen stryk??

ja du.. det är nog för att en häst har ett större mått av inteligens.. dom märker ganska fort att livet blir inte roligare för att dom klarar av att bocka av en och annan människa :cool:

Ah, det e klart. Kossor är ju ganska dumma.. men ändå?
Hästar är ju intelligenta djur, men det förefaller inte vara så intelligent av människan att klättra upp på en ilsken tjur. Dels för ryggens skull och dels för att det är ju rena bauta- falukorven att sitta på. man har ju inget att hålla i och den är ju lixom jämn tjock över hela
Över hela kroppen.. *ryser* Det lät jobbigt att hålla sig kvar. Och en tjur krumbuktar ju bra mycket mer än en häst på ett annat vis..
Jag tror jag hellre "rodear" på en häst. :D

nu har jag ju visserligen bara hört vad dom säger och visar där på TVn, och de är ju såklart positiva till det och kan ju mycket väl vinkla allt.

men dom vänjer iaf in tjurarna, potentiella ungtjurar provas med vikter på ryggen- dels för att kolla så dom lever fan ordentligt, och dels för att se till så dom klarar av det. från början bara några kg, så trappas kilona upp tills de är gamla nog att vara med på "riktigt".

sen så är det FÅ "ryttare" som sitter hela 8 sekunder. många åker av efter 4-5. och tjurarna tävlar ju inte varje helg. så sammanlagt blir det ju inte många sekunder de har någon där, så de borde inte hinna förstöras.

och tjurarna håller ju på i många år, vetrinärbesiktigas mest hela tiden, och efter en lyckad karriär får de leva loppan som avelstjurar i många år.

men det är ju klart att det måste finnas tjurar vars ryggar inte håller. men å andra sidan kan jag nästan garantera att det finns fler ridhästar med dåliga ryggar. självklart ska man jobba mot bägge delar, tjurar vars ryggar inte håller ska tas ur rodeoarbetet, liksom hästar vars ryggar inte håller måste behandlas. :)

Rodeo är hemskare för ryttaren än för hästen! Hästen vinner jämt! Människoplågeri!

Såg bullriding på tv för ett bra tag sedan, och det var en tjur där som knäckte ryggen.
Ryggen (och benen!) måste väl ta mer stryk när ett ton tjur studsar runt som en annan rejvare?
Iallafall, tjuren skuttade vilt, landade fel och bröt ryggen. Dom slängde bara en presenning över honom, drog ut honom med traktor och sköt honom utanför arenan.
Tror nog att det är fler tjurar som tar stryk av sin egen tyngd än av ryttarens tyngd. :crazy:
Dom är ju inte direkt små och gracila som Mamma Muh. :D

//MDusty

jag tycker inte att varken rodeo eller bull riding e djurplågeri.. hästarna och korna vet ju för det försa inget annat.. och sen så e de ju bara några minuter om gången det handlar om.. och under tiden dem inte "jobbar" så har dem ju det bra.. man skulle ju inte kunna ta en "vanlig" ridhäst och rida bronke horse me.. för dem vet ju att det inte ska kännas så obehagligt... de e vad ja tycker iaf!

Var jobbade den rodeoryttaren ? Det är rätt att det köps in hästar, vanliga hästar som visat en benägenhet att bocka och att man avlar på hästar med den fallenheten. Men låt oss alla för en gång slå fast att flankgjorden sitter där den sitter ,just framför bakbenen, för att "uppmuntra" hästen att bocka mer. Någon som helst annan betydelse har den inte! I Saddle Bronc har sadeln en vanlig bukgjord plus en bakgjord, bakom denna och helt utan förbindelse med sadeln flankgjorden klädd med skinn eller neopren och försedd med en snabbutlösning för att Pick Up Men snabbt skall kunna avlägsna flankgjorden efter det att man plockat av ryttaren ifrån hästryggen efter hans 8 sekunder eller tidigare om han fallit av. Den som sett en del Rodeos kan intyga att hästarna i regel slutar bocka helt först efter det att flankgjorden lossats.

Att hästarna inte bara går mer en ett par Rodeos stämmer inte speciellt bra ! Den stock contractor som leverar hästar som bara "håller" några få Rodeos blir inte gammal, i allafall inte i några större Rodeo sammanhang. Sanningen är att flesta broncs håller på länge och har mellan Rodeos ett ganska behagligt liv.

I Colorado Springs finns Rodeo Hall of Fame och här hittar man inte bara Rodeo ryttare utan även kända Rodeo hästar.
Classic Velvet, AQHA registrerad valack och uppfödd till att bli roping häst var svår på att bocka och hamnade på Rodeo där den tjänstgjorde under 17 år som bucking horse innan den pensionerades och fick spendera några år vid Pro Rodeo Hall of Fame. Listan kan göra lång på andra bucking horses som har hållit på högt upp i åldern eller fortfarande håller på.

Avslutningsvis kan jag tillstå att jag gärna ser en bra Rodeo, Bareback Riding, Saddle Bronc, Bull Riding är alla mycket spektakulära och Steer Wrestling med dom "breda" pojkarna en höjdare för inta tala om Tie-down Roping, Team Roping, vilken skicklighet ! Slutligen Barrel Racing med dom snabba tjejerna och den enda gren vi inom Western har gemensamt med Rodeo.

men du som verkar ha lite koll, vad säger du om skillnaden mellan hästarna och tjurarnas skillnad mellan hur länge dom bockar?

jag ser inte så myckte på hästgrenarna, utan det är bullridning jag tycker är kul. och där slutar ju tjurarna (iaf i de pbrtävlingarna jag sett på tv) nästan alltid bocka så fort ryttaren är av. då sitter fortfarande repet.

är tjurarna såpass mycket okänsligare för ett rep? men varför har dom då repet alls på tjurarna?

Flankgjorden/repet sitter där på tjurarna av samma skäl som flankgjorden sitter där på hästarna, d.v.s för att "uppmuntra" till och "förstärka" bockning. Checka in PBRs websida www.pbrnow.com/about/sportsinfo/equipment. Möjlingen är tjurar något mindre känsliga en hästar för flankgjorden men likväl har man alltid flankgjord/rep på tjurar vid Rodeos. Varför bockar dom mindre än hästar efter att fått av ryttaren ? Tja jag vet inte men kanske kan det vara så att en tjur med all sin aggresivitet riktar den mot något annat, ryttaren som fallit av, rodeo clownen istället för att bocka.

fast de flesta tjurarna riktar ingen aggressivitet mot något. vissa gör det, men de flesta slutar helt enkelt bocka och travar lugnt mot utgången så fort cowboyn åkt av.

(iaf på de tävlingar jag såg)

är de "smartare" än hästarna då? och inser att det inte är repet som är det hemska utan ryttaren? och att det bästa är att bara trava ut så får dom repet borttaget?

Tar de skada av att bocka runt som dårar långa stunder? Det skulle du ha sagt åt våra kreatur när de släpptes ut på bete - tjurhagen var det mer eller mindre konstant rodeo i! :D

Sv: Rodeo

Hejsan Hejsan! :smirk:
Jag vet ju inte så mycket om rodeor, men jag tycker det verkar ganska okej (förutom vildhästlopp - blööää! )
Jag har i alla fall läst två böcker av Monty Roberts och han skrev såhär om en broncohäst ("rodeohäst")

En broncohäst är respekterad för den han är.
Han är vild, och ingen försöker ändra på det.

Så säger han att det är okej med rodeo tror jag på det - har aldrig varit på en rodeo men det har han ju han ... Litar på honom då...

( :confused: )

Jag kan garantera att om hästen själv fick välja så är den mycket hellre en rodeohäst än en ridhäst. Rodeohästen går alltid ute i flock, har aldrig bett i munnen eller skor på fötterna heller för den delen. Det arbetar på sin höjd sammanlagt en timme per år!!! När man talar om naturlig hästhållning så är det bara rodeohästen som verkligen avnjuter detta. Nu har jag sett så mycket rodeo i USA så jag kan bara säga att folk som tycker att det är djurplågeri är antingen okunniga eller så ser dom saken från sin egen sida och inte hästens.

Det jag kan tänka mig att "ridfolket" tycker är hemskt är att hästarna behandlas som typ boskap.. Inget gullande efter tävlingen, att dom va duktiga el. så.. =)
De är ju mer el. mindre vilda.. så man bara föser ombord dem på sin lastbil igen, efter showen med hjälp av grindarna. Och sen får dom åka hem till sin flock igen el. till nästa show.
Detta "bucking strap" man använder dras inte åt så väldans hårt. Har själv varit på många rodeos o hjälpt till mm. De bockar mest för att de är ovana att ha nåt runt sig. De är därför de "jobbar" så sällan och får gå i flockar ensamma ute. Skulle man köra med samma häst varje helg så skulle den ju bli van.. o inte bocka alls. Spänner man gjorden för hårt så kan de få motsatt effekt.. o hästen kan bli paralyserad och lägga sig el. nåt.. jag har sett alla varianter.
Jag tycker de faktiskt är ganska humant ändå med rodeo.. eftersom hästen har ju en chans! han kommer ju undan! De är ju ingen som fortsätter o fortsätter att jäklas med honom..
Lite tankar bara..

För något år sedan var det en tjur som faktiskt bröt ryggen i en bockning...och sjönk ihop död. Något snopet...det är dock väldigt ovanligt.

Jag har några personliga favoriter varav en inte synts till på länge så han har väl hamnat i avelstjänst (förhoppningsvis). Han hette Claytons Pet och var en godmodig tjur som hittats på väg till slakt vid 11 års ålder...då blev han rodeotjur. Han var en j***l på att slänga av killarna men så fort dom var av ville han gosa :p ...en annan heter Little Yellow Jacket och är en champion i dessa sammanhang...han gör sitt jobb, slänger av ryttaren och springer nöjd ut...men skulle någon lyckas sitta kvar, stannar tjuren upp, tittar surt på ryttaren innan han sakta rör sig mot utgången.

Detta har inte så mycket med westernridning att göra så då nämner jag att man faktiskt har ryttare till häst i närheten som kan mota ut tjuren ifall den inte vill lämna arenan så det finns lite westernstuk med i det hela ;)

Sv: Re: Rodeo

bonefish skrev:
Flankgjorden/repet sitter där på tjurarna av samma skäl som flankgjorden sitter där på hästarna, d.v.s för att "uppmuntra" till och "förstärka" bockning. Checka in PBRs websida www.pbrnow.com/about/sportsinfo/equipment. Möjlingen är tjurar något mindre känsliga en hästar för flankgjorden men likväl har man alltid flankgjord/rep på tjurar vid Rodeos. Varför bockar dom mindre än hästar efter att fått av ryttaren ? Tja jag vet inte men kanske kan det vara så att en tjur med all sin aggresivitet riktar den mot något annat, ryttaren som fallit av, rodeo clownen istället för att bocka.

Hästarna har väl sadel på? Dom bockar väl för att dom vill ha av den också, kanske... :cool:

Flankgjorden är andvänt för att sakta ner hästar/tjurar... Vi sig så här, Om du tog än skärp spände det hårt runt din medja...Det gör inte ont och du kan inte springa lika fort. Flankgjorden är ena av dem mest misförstånda verktyg innom Rodeo. Självklart vill dem av skiten också och det hjälper till att får en bra åktur men orginal syfte är inte detta. Och du kanske ta märke till att många har fleece på dem också, att skyda dem mer känsliga djuren.

Båda hästar och tjurar är AVLAT fram för att vilja bucka, Precis som vi som rider vill avla bort hästar som buckar för mycket. 'Om dem inte bucka så avla dem inte på den sto eller hingst. Och dem aldrig kommer blir än rid häst efter dem är klart på Rodeo.

Jag älskar Rodeo. Det är nästan det ända sport jag skulle titta på. Sista såg jag i mars i år. Fantastik!

Att en häst buckar mer än en Tjur? It's a horse! That's what they do best. Jag ser varje dag mina hästar hoppar och buckar (mer än mina ko :devil: ) ner dem leka och jag har ingen skärp på dem heller! Och jag hoppas att dem är inte avlat för att göra det heller....det ska gör ont på inridning! :D

Jag kanske ser det anorlunda än mest, kanske för jag har uppväxt med det. Men efter min man åkt och fick ser detta "live" med mig så har han också ändrat sig, och verkligen tyckte om det. Vi också har lagar som skydar djur. Rodeo har också regelar dem måste följar. Och djur ägare till bra hästar/tjurar ta väldigt bra hand om deras djur. Dem är värt mycketr pengar. Två tjurar på rodeo vi var på, var världens bästa DÅ, ena tjuren fick en bud för 250,000 DOLLAR och ägaren hade tackat nej till. Då förstår ni lite mer hur mycket pengar är involverad i detta här branchen.

Oj nu måste jag hämta lillan från dagis...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 191
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
435
Senast: Pegasus63
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
646
Senast: Hajfisk
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
974
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka