Sv: Rodeo
Flankgjorden är andvänt för att sakta ner hästar/tjurar... Vi sig så här, Om du tog än skärp spände det hårt runt din medja...Det gör inte ont och du kan inte springa lika fort. Flankgjorden är ena av dem mest misförstånda verktyg innom Rodeo. Självklart vill dem av skiten också och det hjälper till att får en bra åktur men orginal syfte är inte detta. Och du kanske ta märke till att många har fleece på dem också, att skyda dem mer känsliga djuren.
Båda hästar och tjurar är AVLAT fram för att vilja bucka, Precis som vi som rider vill avla bort hästar som buckar för mycket. 'Om dem inte bucka så avla dem inte på den sto eller hingst. Och dem aldrig kommer blir än rid häst efter dem är klart på Rodeo.
Jag älskar Rodeo. Det är nästan det ända sport jag skulle titta på. Sista såg jag i mars i år. Fantastik!
Att en häst buckar mer än en Tjur? It's a horse! That's what they do best. Jag ser varje dag mina hästar hoppar och buckar (mer än mina ko
) ner dem leka och jag har ingen skärp på dem heller! Och jag hoppas att dem är inte avlat för att göra det heller....det ska gör ont på inridning!
Jag kanske ser det anorlunda än mest, kanske för jag har uppväxt med det. Men efter min man åkt och fick ser detta "live" med mig så har han också ändrat sig, och verkligen tyckte om det. Vi också har lagar som skydar djur. Rodeo har också regelar dem måste följar. Och djur ägare till bra hästar/tjurar ta väldigt bra hand om deras djur. Dem är värt mycketr pengar. Två tjurar på rodeo vi var på, var världens bästa DÅ, ena tjuren fick en bud för 250,000 DOLLAR och ägaren hade tackat nej till. Då förstår ni lite mer hur mycket pengar är involverad i detta här branchen.
Oj nu måste jag hämta lillan från dagis...