staaria_

Trådstartare
Hej!!
Rodeo verkar jättehemskt, man spänner ju nån rem runt hästens skap för att den ska bocka :( . Det verkar skitläbbigt! Stackars hästar...Nån som vet mer om rodeo?

Jag visste väl att det skulle komma nåt sånt här :p .
Jag VET att det är två HELT olika saker! Men jag hittade inget forum med "rodeo" så jag tyckte att detta ver det som passade bäst..

Alla rodeogrenar med levande djur är förbjudna i Sverige. Sök efter amerikanska hemsidor på nätet, där kanske du hittar det du söker.

/Roper

Det finns ett forum som heter "Andra grenar" och där kan man fråga om sånt som inte passar in under de andra forumen.

Med risk för halshuggning nu så måste jag ändå "försvara" rodeohästarna. Dessa hästar är inte vildhästar som man slänger upp en ryttare på, utan de hästarna är tränade för uppgiften. Den rem man spänner runt buken har ingen påverkan på skapet, skulle du påverka skapet skulle du få dra en rem mellan bakbenen också och fästa i svansen, och det gör man inte. Hästägarna är väldigt måna om sina djur, de turnerar ju runt med rodeocirkusen och har du en bra häst kan du tjäna mycket pengar. Sen finns det ju som alltid rötägg, men det finns det ju överallt.
Så egentligen borde rodeo inte vara mer djurplågeri än annan ridning.
*Förbereder mig på ohyggligt mycket kritik nu*

fast broncogjordarna måste väl sitta rätt hårt, och på så vis få hästen att känna obehag...?
För när jag har reptränat hästar och satt ett rep som en broncogjord, men löst, så har de bockat nåt varv men sedan lugnat ner sig, och efteråt kunnat gå helt oberörda i alla gångarter.

Jag vet inte hur man tränar bronco-djuren, men de får ju så småningom eftergift när de bockat av ryttaren och man lossar gjorden. Så en tanke är ju att det kanske inte sitter så hårt ändå, men att de under hela träningen fått eftergift när de bockat som mest?

...men hur det än är så ser de ju inte direkt tillfreds ut där de slänger sig runt med uppspärrade ögon En del får totalpanik och går omkull. Så oavsett om de är tränade eller ej, så är det ingen sport som främjar hästen...

För den som vill veta lite mer om rodeo gå till rodeo.about.com Rodeo är en djup rotad tradition i USA, Canada och många andra länder och mycket kan man kanske ifrågasätta och kanske t.o.m. förfasa sig över men det lär inte ändra på mycket. Rodeo kommer forsatt att finnas. Själv kan jag tillstå att jag med god behållning kan se en rodeo men tycker nästan mer synd om de tokdårar till ryttare som riskerar sin hälsa och framtida men för ofta ganska små pengar. Ok, jag vet dom har valt det själva medan hästarna inte har valt att få en flankgjord åtdragen kring skapet och att bli hårt sporrade! Men om vi bortser ifrån dom åtta sekunder som hästarna är i tjänst under en rodeo (om ryttaren sitter kvar annars kortare tid) så har dom ett ganska behagligt liv och lever ofta mer fritt och naturligare än många andra hästar här i Sverige uppstallade i trånga boxar större delen av dygnet.

Men om vi bortser ifrån dom åtta sekunder som hästarna är i tjänst under en rodeo (om ryttaren sitter kvar annars kortare tid) så har dom ett ganska behagligt liv och lever ofta mer fritt och naturligare än många andra hästar här i Sverige uppstallade i trånga boxar större delen av dygnet.

precis..skulle hellre vara rodeohäst och få skicka sin ryttare all världens väg någon gång ibland än att harva runt i ett ridhus 5 h per dag, och sen itne se mer än spiltväggen.. :devil:

Jag håller mig till en neutral inställning mot rodeo, eftersom jag inte vet så mycket om det, så kan jag inte ta ställning.

Det fanns ett reportage i Hästfynd en gång ( :devil:antagligen den enda gången jag någonsin köpt den skittidningen :devil:) om en tjej som åkte till usa och jobbade på en ranch, som bla födde upp rodeohästar.

I usa avlar man fram bra rodeohästar, precis som vi avlar på de egenskaper vi tycker är bäst, så avlar de på de mest akrobatiska hästarna.
De jobbar i max åtta sekunder (som ni redan har sagt) och mellan showerna har de semester.

Så... Antagligen är inte livet som rodeohäst särskilt hårt.

Däremot är det synd om tjurfäktningstjurarna. :idea:

Jag kan inte heller särskilt mycket om rodeo och är tveksam till det som sport. Den förklaring jag har fått om rodeohästar av John Moore och Gary Potter (AQHA-domare m.m.), så jobbar rodeohästarna max 10 min per år sammanlagt. Resten av tiden går de ute eller reser mellan tävlingar.

Man avlar på hästar som gillar att bocka och gör det effektivt. En bra bronchäst är ofta värd mera pengar än en bra ridhäst i USA. Gjordarna är klädda med fårskinn, men visst, de medför ett obehag, annars skulle de ju inte utlösa bockandet.

jag tycker faktiskt om att se på bullriding. :o
de andra grenarna har jag kanske inte mycket för, men just det är ofta rätt underhållande.

men jag kan ju dock inte så mycket om det.

men repet sitter ju lika hårt hela tiden. det släpps ju inte av att killen trillar av, ändå slutar tjurarna nästan 100% bocka o leva fan så fort dom fått av killen. om det var repet som var obehaget borde dom väl inte sluta bocka då?

men det kanske inte är samma med hästarna?

jag har sett många tjurar, och hästar, som fortsatt att bocka runt även då ryttaren fallit. Om tjuren lyckas hoppa ovanpå ryttaren verkar det bli bonus... :devil: ;)

jasså?
jag har knappt sett en enda, och det jag kollade på var PBR, "högsta" serien i USA. vissa av dom sprang ju runt och ville stångas lite såklart ( :angel: ) men då sprang dom ju bara, ytterst få fortsatte mer än ett bocksprång efter.

väldigt många såg mest nöjda ut och stannade upp lite, tittade sig omkring och travade i sakta mak bort till utgången. himla söta faktiskt! :D

haha.
ja såna tjurar finns det ju med. :D

men om tjuren "gör för lite" jävulskap får dom en reride på en annan tjur. man får ju inga höga poäng direkt om inte tjuren är jävlig. så då hjälper det inte om man sitter sina 8 sekunder. :D

sen så dom bästa tjurarna. JÄVLAR!
det var en som direkt ur båset FLÖG rätt upp i luften, mycket högre än sin egna mankhöjd, sen två till nästan lika höga hopp, och sen började spinna.. ett helt jävla under att killen satt kvar!!!!!!!! :eek:

då jag känner en man som faktiskt jobbat som rodeoryttare så kan jag tillstå med lite info..
det går till som så att det köps in eller föds upp hästar som anses lämpliga som rodeohästar, sen får dom ingå i en hel del tester där man avgör om dessa hästar är lämpade som rodeohästar eller så får dom bli ridhästar.
ingen rem dras åt runt skapet, utan hästen ska helt enkelt VILJA bocka, inget annat!
bockning är något som dom flesta hästar avskyr att göra då det tar så på krafterna, det finns inget annat som är så tärande på hästens krafter som att bocka upprepade gånger..
dom flesta hästar går inte mer än ett par "tävlingar" innan dom är färdigbockade, och då kan man inte göra mycket mer än att sälja dom som ridhästar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 191
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
435
Senast: Pegasus63
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
646
Senast: Hajfisk
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
974
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30