Röd rosett= varning,,döms man ner?

lakrits

Trådstartare
Mitt sto kan vara lite grinig mot andra hästar vilket tyvärr kan resultera i en varnande spark om de kommer för nära.
Detta händer dock aldrig inne på banan men däremot på framridningen.

Jag har gjort min plikt genom att hon får ha en röd rosett på sig i svansen, som man bör men nu undrar jag om detta är något som domaren dömer ner på?

I många grenar så döms ju hästen trots allt på sin vilja, samarbetsvilja, uppträdande osv osv....
Ska jag då kanske ta bort den innan vi går in på banan?

Sv: Röd rosett= varning,,döms man ner?

Att en häst slår mot andra har ju oftast med vilken rang den har. En häst som är låg i rang kan ju känna sig pressad av andra hästar och slår av den anledningen. Den kan ju liksom inte rå för sin rang.

Så om jag vore domare skulle jag inte döma ner en som har rosett i svansen.

Att en häst slår mot andra har ju oftast med vilken rang den har. En häst som är låg i rang kan ju känna sig pressad av andra hästar och slår av den anledningen. Den kan ju liksom inte rå för sin rang.

Så om jag vore domare skulle jag inte döma ner en som har rosett i svansen.

Oavsett vilken rang hästen har i sin flock ska den under arbete koncentrera sig på mig som ryttare och mina signaler. Inte titta efter ev.närgångna hästar och kicka efter dom...Det går att jobba bort...:cool:

Lämpligast är väl att börja jobba på att få bort beteendet som din häst har. Den ska kunna tåla att det kommer hästar från alla håll. Be henne om mer koncentration under arbetet;)

Men nu var ju fråga om hon skulle ta bort rosetten. Om jag har fattat det hela rätt så skall Lakrits tävla ganska snart.

Haha.......jo..jag försöker.

Men samtidigt tycker jag det är min skyldighet att visa att hästen kan sparka men jag vill veta om det döms ner inne på banan...att det döms ner när hon gör det inne på banan vet jag...men om rosetten sitter i och domaren får syn på den...?

Ha du din rosett kvar.

Det är bättre att medtävlande håller avstånd i klassen än att det händer något. Då döms du ner om något om du inte tom blir diskad beroende på incidenten.

Det är ditt ansvar att ha rosetten i så länge det behövs.

Jag har själv ett ungt quartersto med väldigt mycket humör och idéer. Givetvis som Piraja säger ska man jobba på problemet, men i mitt fall tex så uppstod det inte förrän på första tävlingen. Det uppstår också hitills endast på just tävling, förmodligen pga det stora antalet hästar och stress och press runtomkring osv. (Ston är känsliga saker :smirk:)
Jag kommer att ha en röd rosett i hennes svans (och det är rasshower) tills jag känner att problemet inte längre existerar. Om det betyder att jag blir nerdömd en placering så må det vara så, men jag tror inte att det spelar någon större roll faktiskt. om min häst går bra så kommer hon att dömas därefter, och jag tror att hon går bättre om medtävlande vet att hålla lite avstånd.

Om det är en klass utan medtävlande inne samtidigt kan du ju naturligtvis ta ur rosetten under klassens gång!

Lycka till!

Haha.......jo..jag försöker.

Men samtidigt tycker jag det är min skyldighet att visa att hästen kan sparka men jag vill veta om det döms ner inne på banan...att det döms ner när hon gör det inne på banan vet jag...men om rosetten sitter i och domaren får syn på den...?

Sorry, missade den delen...nej, jag har läst TR fram och baklänges och jag hittar inget om att du skulle dömas ner p.g.a en rosett i svansen;).

*kl*

Tack alla för era svar...vad skönt att inte domaren tittar på det så länge hästen inte gör nåt.

Då ska jag fortsätta att ha i den då jag själv skulle velat att andra hade det på sina hästar om de sparkade....

OM han dömmer ner så sätt en rosett i ditt aslen nästa gång så kanske han passar sig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Nevermind
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 229
Senast: cambodia
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 926
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist