Röd rand på utsidan av hoven..Vad kan det vara??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Vikkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 4 616
V

Vikkan

Hej,

Min häst är plötsligt lite "halt" på vänsterbak. Jag har kollat under hoven men ser inget konstigt, han är varken varm eller svullen, men han avlastar nästan hela tiden vänsterbak. men när han går så ser man knappt att han är halt. Ställde honom i stallgången och spolade av bakhoven och såg en röd rand på utsidan av båda bakhovarna, dock mer på det benet han är halt på. jag har inte sett detta förut, ska dom ha så???:confused:

Tack på förhand!:)

Hälsningar Vickan

Sv: Röd rand på utsidan av hoven..Vad kan det vara??

Är det ingen som har tips på vad det kan vara?:crazy:

Väldigt vag beskrivning du ger. Hör med hovslagare eller veterinär.

Har han fastnat i nåt? Röd rand på själva hoven????

aa på framsidan av hoven är det som en röd rand, som om du tänker dig att man tagit en röd penna och ritat ett streck på hoven. Han går på lösdrift, så det har ju varit ganska hårt i marken ett tag. Men han har inga sår eller något på benet, kan han ha sträckt sig eller vrikat hoven så att han blivit halt? Innan jag såg att han var halt var det en annan häst i hagen som han rejsade runt med, då det var hårt och "buckligt" i marken.

Vi ska försöka få tag i en hovslagare imorgon.

Du berättar väl vad han kommer fram till? Låter mysko.

Kanske är ute och cyklar nu...men har för mig att min hovslagare pratade om röd rand som tecken på fång men jag är inte helt säker. Jag hade tagit ut en hovslagare så snabbt som möjligt i vilket fall.

Jag vet faktiskt inte, det är kanske i sulan som man kan se den:confused: Jag lyssnade bara med ett halvt öra när hovslagaren pratade om det eftersom det inte gällde min häst den gången.

Det är bara en röd rand på utsidan av hoven och jag kollade under men såg ingenting där:confused:

Jag ska försöka att ta ett kort och lägga in så får ni se hur jag menar.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jag vill absolut inte oroa dig i onödan, jag är som sagt inte helt säker på uppgiften.

Om jag vore du så hade jag ringt och pratat med hovis, du kan säkert få en del svar på telefon om han kanske inte kan komma ut på en gång. När det gäller hovar så brukar ju hovslagrna vara bättre på att ställa diagnoser än veterinärer.

aa vi ska ringa honom idag och fråga. han har en röd rand på båda bakhovarna men han reagerar inget på högerbak.

Är randen riktig röd, eller rosaaktig? Går den från kronranden och ner, eller från sida till sida? Min häst med ljusa fötter har ofta rosa-aktiga punkter/ rand, och jag har aldrig märkt att det skulle besvära. Nån kompis till mig sade att det kan bero på en blödning, men jag vet inte..

har haft en travare med vita fötter som haft så, som "blåmärken". För hans del berodde det på dåliga fötter. Blev bättre med Alosin & fuktade "tofflor" nattetid.

randen är rosaröd och den sitter längre ner på hoven precis över där "fliken" på skon går upp. Pratade med en bekant och hon sa att det kunde vara en blödning.:(

Min häst fick precis samma sak i sommras när jag släppte henne på bete vid seminstationen. Min hovslagare tror helt enkelt att de kunde bero på de plötsliga foderbytet. Hon hade heller inga symptom förutom ränderna, ingen värme eller så, och dom har inte orsakat några problem för oss iaf! :)

hm han fick nytt foder (kraft grund) som vi köpte i Onsdags förra veckan, han kanske har reagerat på det?:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Om randen är precis ovanför tåkappan på skon kanske den är hovis fel? Det har diskuterats en del om att de flesta hovisar slår in tåkappan när hästen har hoven i backen. Detta är tydligen inte så man "ska" göra då man kanske kan orsaka blödningar osv på detta sätt... Låter ju som ett typiskt sånt fall?
Coari? Vdb?

Är hoven vit? Fortfarande väldigt vagt att försöka grubbla ihop något... Men vad jag förstod så gick randen runt hoven och verkade inte till synes ha med kappan att göra.
Hur går randen? vågrätt eller lodrätt?
Kan du inte ta en bild?

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 839
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 124
Senast: lil-sis
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 061
Senast: sandrafors
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en svullen kota + karled, det pulserar lite och det är varmt. Dock inte varm i någon hov! Red igår och...
Svar
11
· Visningar
8 265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka