Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Både ja och nej. Luftfartsverket har koll på (delar av) flygningen, Transportstyrelsen har koll på själva luftfartyget (helikoptern). Ungefär som Länsstyrelsen vs Transportstyrelsen ifråga om bilar.Har luftfartsverket koll på alla helikoptrar?
Vattenfall?Någon som vet vilket företag som kan tänkas vara ansvarig för en stor röd helikopter som flyger jättelågt över flera gårdar med många djur ute i hagar?
Förmodligen på inspektion av ledningar. Inte första gången det hänt och någon förhandsvarning ger de aldrig. Vill veta vem vi ska skicka klagan till!
Någon som vet vilket företag som kan tänkas vara ansvarig för en stor röd helikopter som flyger jättelågt över flera gårdar med många djur ute i hagar?
Förmodligen på inspektion av ledningar. Inte första gången det hänt och någon förhandsvarning ger de aldrig. Vill veta vem vi ska skicka klagan till!
Jag tycker att det är intressant att fundera på hur och vem "de" "borde" förvarna.
Här är det inte ofta lågflygande helikoptrar även om det har förekommit; jag ser det inte som någons ansvar att berätta för mig att det kommer att hända.
Tidigare har skrivits att man bör hålla sig uppdaterad själv, om det går, och det verkar rimligare (exempelvis genom att det skrivs på rätt företags hemsida). Företagen i fråga kan knappast hålla på att söka efter vilka personer som kan tänkas bo i närheten och aktivt söka upp dem för att berätta om planerna.
Det som ibland förvarnas om hemma, är sprängning.
Det finns en bergstäkt inte långt hemifrån och jag har hittills (efter att ha bott på gården i sju års tid) fått en förvarning i brevlådan vid några tillfällen. Där är det tydligt utsatt vilka signaler som föregår och följer sprängningarna.
Det ser jag som en ren artighet (och tror egentligen att min fastighet ligger utanför "avståndsgränsen" för där de förväntas förvarna) och tycker att de är hyggliga som håller reda på att jag har många djur.
Min åtgärd i samband med förväntade sprängningarna är noll.
Jag tycker att det är intressant att fundera på hur och vem "de" "borde" förvarna.
Här är det inte ofta lågflygande helikoptrar även om det har förekommit; jag ser det inte som någons ansvar att berätta för mig att det kommer att hända.
Tidigare har skrivits att man bör hålla sig uppdaterad själv, om det går, och det verkar rimligare (exempelvis genom att det skrivs på rätt företags hemsida). Företagen i fråga kan knappast hålla på att söka efter vilka personer som kan tänkas bo i närheten och aktivt söka upp dem för att berätta om planerna.
Det som ibland förvarnas om hemma, är sprängning.
Det finns en bergstäkt inte långt hemifrån och jag har hittills (efter att ha bott på gården i sju års tid) fått en förvarning i brevlådan vid några tillfällen. Där är det tydligt utsatt vilka signaler som föregår och följer sprängningarna.
Det ser jag som en ren artighet (och tror egentligen att min fastighet ligger utanför "avståndsgränsen" för där de förväntas förvarna) och tycker att de är hyggliga som håller reda på att jag har många djur.
Min åtgärd i samband med förväntade sprängningarna är noll.
Första inlägget här
Helikoptern är sannolikt SE-JSD, ägd av Kallax Flyg, de har bedrivit den här verksamheten i många år. Pratade med piloten häromdagen om just detta, de brukar kolla kartan och i möjligaste mån undvika / minimera störningar. Tyvärr ör det ett nödvändigt ont, sett bilderna på stormskador, åskskador osv, som är svåra / omöjliga att upptäcka från marken...
Finns även andra bolag som tex Westhelikopter som flyger röda helikoptrar vid inspektion.
Sedan beror det helt och hållet på var i landet man bor.
Både Westhelikopter och Kallax Flyg finns i Norrbotten.[/QUOTE
Låt oss hålla vid att jag vet