Rocky mountain horse

Sv: Rocky mountain horse

Det enda jag vet om denna ras är att de har samma problematik som islandshästarna när det gäller de homozygota silverfärgade :)

Annars kan du säkert få veta mycket om dem ifall du googlar på rasen !

Jag har aldrig hört om att de finns i Sverige men man ska aldrig säga aldrig......
Men det är nog inte i någon större utsträckning isåfall.

De va väldigt snygga. Jo det är nog så inom avel när man avlar på en viss färg.

De va väldigt snygga. Jo det är nog så inom avel när man avlar på en viss färg.

Nu hängde jag inte med.....
Vad är nog så när man avlar på en viss färg ?

Problematiken för islandshästarna är att de silverfärgade hästarna har en defekt gen som i dubbel upplaga, dvs de som blir homozygota,
får en ögonsjukdom, samma för RM hästarna.
Det var hos dem det upptäcktes först, man trodde länge det endast fanns hos dem.
Men förra året kom forskare fram till att det är själva silverfärgen som ger den defekta genen, inte rasen.
Så den problematiken finns hos alla raser som har silver i sin ras.

Färgen och den defekta genen är kopplade till varandra men själva sjukdomen bryter inte ut förrän det blir i dubbel upplaga.

Ååh, en sån ville jag ha när jag var mindre! Var helt störtförälskad i den rasens utseende (nåt mer visste, och vet, jag inte om den :p)

Jag skaffade en gammal Ferguson istället :D

Jag hade en crush på den rasen när jag var liten :love:

131370-bigthumbnail.jpg

Nu puttar jag upp tråden igen!

Går i hästköpardrömmar (pojkvännen har lovat att jag får köpa unghäst när jag har sparat minst 100 000, jag längtar redan! :p), finns det några såna här tjusiga hästar i Sverige?

Jag lär visserligen skaffa fjording, men man kan ju få drömma :p

Liknande trådar

Hästvård Nån som har koll på hur premierna för arabhästar ligger i förhållande till andra raser? Halvblod är ju väldigt dyrt jmf med att tex...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Samhälle Så har dom då kommit. Visst kommer det att bli så att barn/ungdom som inte följer rekommendationerna och minskar ner på sin skärmtid...
Svar
1
· Visningar
431
Senast: Mineur
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
539
Senast: Emma-pemma
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 562
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka