H

Hallonkvist

Har läst de flesta trådar inne på körforumet.Många olika tycken och smak vilket är bra.
Jag skulle vilja slänga ut en fråga och kanske ni vill lägga in bild i erat svar!?

Hur ser eran rockard ut ,dvs den perfekta rockarden för både kusk och häst. Ni behöver inte äga den själv utan rent allmänt vad ni anser vara den perfekta ultimata rockarden.Inga 4hjulsvagnar utan rockard enbart.

Sv: Rockard

Jag tycker ju inte att rockard är det bästa att köra med, men däremot en gigg :) Detta är våran "maraton-gigg", perfekt att köra in unghästarna med då den tål hårda tag samt att den går att balansera så den ligger bra på olika hästar och i olika selar, den har bromsar och är ändå lätt och smidig, ultimat :) Har även köpt en ny fingigg men den har inte kommit ännu.

Vilken bra tråd!!
Tycker det ser vingligt ut med de höga hjulen, är det, det?

Dum fråga men hur kommer man upp i en sådan med förspänd häst? Hjulen är ju stora och ger ju inte så mycket utrymme framåt för påstigning menar jag:o

Svarar på min egen fråga också förresten.Min "dröm" rockard är en vanlig rockard med u sittbrunn,fasta hjul dvs icke luftgummi hjul utan massiva punkteringsfria,utbytbara skaklar så man kan köra en och 2 hästar/ponnier.Ljudlös! Stötdämpare i sits samt broms.
Som ni förstår så äger jag inte en rockard med detta förutom en U sittbrunn på min nuvarande hemmabyggda rockard som för tillfället räcker till det lilla,lilla jag kör.

Här är min rockard, den är perfekt för mig. Den passar mig o min häst jätte bra, ett stort plus är att den är hög. Den var inte dyr heller, sen så får jag med mig den på transporten, så jag behöver inte ha någon extra bil när jag skall tävla, än så länge, det blir värre när maratonvagnen skall med...

JMQPGNKPJNIRN0.jpg

JNGPGQRSDRGOH8.jpg

Så här hänger vagnen bakom transporten, sätet plockar vi av o lägger i transporten.

Dum fråga men hur kommer man upp i en sådan med förspänd häst? Hjulen är ju stora och ger ju inte så mycket utrymme framåt för påstigning menar jag:o

Det finns ett steg på vänster sida, det syns dåligt på bilderna men det är inga problem att komma på och av, då är det nästan värre på maratonvagnen :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
645
Senast: julgrisen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 243
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 920
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 504
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar