Sv: rockard+ sele
nä och det är just det som är poängen att inte ha bakselen, det är där det händer olyckor bla, för att hästen inte är vand med baksele innan den sätts för vagn.
det är inte någon "lag" på att man måste ha baksele. kör du inte tungt, och inte har jätte backar så har du ingen användning för den om du har en svansrem. och många hästar även om dom vänjs rätt gillar inte baksele. och då kan du ju ändå inte ha den, kör du en lätt vagn så varför ska man tvunget kränga på en då? Jag har bara haft nytta av den när jag kört nordsvenskarna med tunga lass, och när jag har pasagerare på parvagnen till shettisarna. det är av säkerhetsskäl för att hästen inte ska få vagnen över sej när lasset blir för tungt. men fel inspänd baksele kan bli ännu farligare, om lasset skjuter på och trycker ihop hästen som en fällkniv.
nu handlar det om en lätt rockard och då har du ingen nytta av bakselen. jag har under alla år tills nyligen kört med bara skitselar i enbet med de små ponnysarna, när jag inte har haft loksele. visserligen av bättre kvalite. och varken jag eller hästarna har någonsin haft några problem med dem. det finns braselar i prisklass med skitselar och uppåt, som inte är i närheten av samma kvalite. jag har haft hemma och provat igenom flertalet av dom som säljs och en av dom vanligaste är en riktigt dålig sele, den skickade jag tillbaka till tillverkaren direkt, och fortsatte köra med min "skitsele"
har haft hemma ett tiotal och gått igenom, en brasele fick godkänt av mej. vad gäller läderkvalite/säkerhet. hur den ligger mot hästen och om den går att ställa in och passa till.
Har man planer på att köpa en sk skitsele,
om man känner sej lättare att hantera en sådan, man har lättare för att ställa in, den är ju också lättare att kunna använda till fler olika hästar. en shettis som skiljer fem cm i manken måste jag ha två olika storlekar på en brasele. du kan köpa till en baksele om det nu skulle vara tvunget, vilket jag inte tycker, du kan sätta på draglinor, och har selen en bukgjord så får du också nytta av dom vilket du inte får annars.
Då tycker jag inte man ska bli avskräckt av att läsa här. och i förskräckelsen beställa hem en dålig billig brasele, som man inte kan sela på själv och som troligtvis inte passar för att antingen däckeln är för smal, för vid, gjorden är för kort/förstor brösta eller tvärt om. ofta borde man ha två selar och plocka ihop särskilt till en ponny, stor rumpa liten bog, rund mage. minst två storlekar. och så tar det tid. jag började i augusti september att leta parselar... nyligen fick jag hem rätt storlek, jätte bra sele men hade det varit för lite hobby provapåkörning så hade jag gett upp för länge sen och skitit i att köra alls. dessutom har jag fått pussla med en storlek större som jag köpt tidigare.
Skitselen kostade en tredjedel och har samma kvalite som dom andra. ingen hööks utan köpt på eko. och den kan jag ha på allt från 80cm i manken till 110cm och tog mej tio minuter att inhandla. kör inga tunga lass med den men det var det ju inte frågan om häller.
Så till er som har dåligt samvete för att ni kör med skitsele/planerar att köpa en, ha inte det, kör ni för nöje med sulky/rockard så duger det bra. när ni får ork råd och tid att ge er in i djungeln med braselar så kan ni göra det då, och skitselen har ni alltid nytta av sen ändå. tex lite brukskörning hemma på gården med lite lättare sysslor som att dra hem lite ris från hygget till hästarna att knapra på i hagen, det går jag ju inte själv och bär på, det får de små ponnysarna dra hem. och då kan jag inte använde braselen. när jag kör in en unghäst använder jag skitselen, braselen kan jag inte dra linor med som rasslar och låter mm.