Rockard godkänd för tävling

S

sagalisa

Jag skall precis köpa en rockard till mina shettisar. Vad gäller om jag vill tävla längre fram på lägre nivå? Är det några särskilda mått eller så som jag behöver tänka på? Svängel=självklarhet men är det något annat? Lika bra att tänka "rätt" med en gång om jag blir sugen på tävling någon gång i framtiden.

Sv: Rockard godkänd för tävling

Det ska vara minst 50 cm mellan svängel och has, sen ska spårvidden för stor häst i dressyr och precision vara 138-140 cm (bredaste hjulparet) och i maraton minst 125 cm i svår klass och vikten på vagnen ska vara minst 150 kg men gärna inte mer än 180 kg. Hur dessa mått och vikter ser ut för shettisar kan jag inte i huvudet, men det finns helt klart bestämmelser om det, det lättaste är att köpa och läsa TR, då har man det svart på vitt :)

Sv: Rockard godkänd för tävling

Hej!

För shettisar finns, såvitt jag vet, inga viktgränser för vagnarna, utan det är minst 90 kg som gäller för B-D-ponny. Spårvidden ska även här vara 125 cm. Men säkrast är som sagt att köpa ett TR och kolla upp alla siffror :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 602
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 709
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar