Robotgräsklippare?

ascha

Trådstartare
Funderar starkt på att köpa en robotgräsklippare och tar tacksamt emot era erfarenheter! Någon som vill dela med sig, såväl bra som mindre bra?

Nu har vi ingen, men funderar på att köpa. I så fall kommer det att bli en Husqvarna Automower 220AC.

Det är samma modell som en av min sambos kollegor har och den har klippt hos honom sedan 1998. Så den ska förmodligen vara bra.

Mycket beror på hur ens tomt är och om man har ett eget tekniskt intresse. Det finns många måndagsexemplar även av de kända märkena. Sambon drar i sitt hår emellanåt som säljer dessa gräsklippare...

Står och velar mellan två märken: Husqvarna och Robomov. Husqvarna för vi hört mycket gott om dem från flera bekanta som har en och Robomov som var bäst i test som Råd och Rön gjorde nyss. Priset mellan dessa två skiljer ungefär 7000kr till Robomovs fördel. Kruxet är att jag knappt hittat någon som har en Robomov så det känns lite sisådär att välja en sån....

Vi har tre Husqvarna som klipper vår nästan 10 000 kvm stora tomt - dom är värda sin vikt i guld!
Dom är inte felfria, stannar ganska ofta så man behöver knappra lite på dom, men det positiva väger helt klart över - alla gånger.

Vi har en Robomov - det här blir tredje sommaren den klipper hos oss. Vi har MKT ojämnheter och nivåskillnader men den fixar det väldigt bra! (Tidigare var marken fornlämningsskyddad och då fick man varken gräva eller fylla igen gropar, men det hävdes för några år sedan så nu har vi fyllt igen på de ställen där det är störst risk att den ska köra fast.) Den är tyst när den klipper också!

Innan vi köpte tittade vi först på Husqvarna, för jag har en kusin som har sådana. Men den stora prisskillnaden gjorde oss intresserade av Robomov och när vi såg det fina klippresultatet hos den lokala återförsäljaren så slog vi till.

Svärföräldrarna och även deras grannar har robotgräsklippare från Huskvarna.
De fungerar sjukt bra och gräsmattorna har aldrig varit så fina sen robotarna införskaffades.
Svärföräldrarnas gräsmatta är som en berg och dalbana och det är inga problem :)

Dock ska man tydligen tänka på om grannarna har såna och vilken sort de har för olika märken kan tydligen störa varandra så det blir helfel.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Hemmet Jag behöver köpa en ny stekpanna ASAP men det verkar vara en djungel. Helst vill jag nog ha en gjutjärnspanna men vill inte ha en som...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 624
Senast: Hajfisk
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
492
Senast: sthu
·
Hemmet Nu är det klart! 1 april börjar jag min nya tjänst i Härnösand. Det ser jag verkligen fram emot, efter alldeles för många år i Skåne...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka