S
Sarasara
Kom och tänka på en sak, hehe..Om man t.ex. ska rida omhoppning och svänga snävt och råkar rida in i ett hinder så man välter det med benet, får man 4 fel då? hehe..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ylva skrev:Om hindret ska hoppas senare, eller om delarna hamnar så att de ligger ivägen för ett hinder du ska hoppa, och de inte hinner bygga upp/flytta i tid så att domaren måste ge en väntasignal, så bör du få 4 sek tillägg på tiden eftersom det var ditt fel, på samma sätt som du får 4 sek tillägg om du river i samband med vägran och måste vänta på att hindret byggs upp innan du kan göra en ny anridning.
Ylva skrev:Att du river ett hinder som inte ska hoppas är knappast force majeure.
Force Majeure är sådant som inte går att påverka, tex storm, jordbävning, strejk (inte så troligt på hästtävling).
Det är i regel inte ett dugg svårt för domaren att se om det är ryttaren som har ner hindret eller någon/något annat som har ner det och det är inte alls jobbigt att döma det.
Det är möjligt att du har rätt i att man inte bestraffas alls, jag är lite osäker och därför skrev jag 'bör' i analogi till att ryttare som hoppar nedrivet hinder utesluts men om hindret fallit utan ryttarens skuld (t.ex. blåst ner) så avgör domaren om ryttare utesluts eller inte, alltså är det ovillkorlig uteslutning om det är ryttaren som haft ner det. Jag ska försöka komma ihåg att kolla mina anteckningar från kursen för interna hoppdomare, jag har för mig att just den frågan kom upp, om att riva hinder som inte ska hoppas just då.