Riva hinder med benen

S

Sarasara

Kom och tänka på en sak, hehe..Om man t.ex. ska rida omhoppning och svänga snävt och råkar rida in i ett hinder så man välter det med benet, får man 4 fel då? hehe..

Sv: Riva hinder med benen

hindret är rivet oavsett om det är du eller hästen som river det, ni river det som ett ekipage = 4 fel.

Vad jag kan minnas har jag aldrig hört att nån har fått fel för det... Kolla TR om det står nått där?!

för det första så skulle det nog göra jäkligt on att rida in i ett hinderstöd och riva hela hindret... har ridit inte i hinderstöd fler gånger och det kan göra riktigt ont... aja hur som hellst så får man 4 fel...

Vad jag kan se står det inget om det i tr...

Men... man kan väl inte få fel för ett hinder som man inte ens hoppat? Hade ju varit en annan sak om hindret i fråga skulle hoppas just då.. Men rider man bara förbi så kan man väl inte få fel för det? :crazy:

Om hindret ska hoppas senare, eller om delarna hamnar så att de ligger ivägen för ett hinder du ska hoppa, och de inte hinner bygga upp/flytta i tid så att domaren måste ge en väntasignal, så bör du få 4 sek tillägg på tiden eftersom det var ditt fel, på samma sätt som du får 4 sek tillägg om du river i samband med vägran och måste vänta på att hindret byggs upp innan du kan göra en ny anridning.

Ylva skrev:
Om hindret ska hoppas senare, eller om delarna hamnar så att de ligger ivägen för ett hinder du ska hoppa, och de inte hinner bygga upp/flytta i tid så att domaren måste ge en väntasignal, så bör du få 4 sek tillägg på tiden eftersom det var ditt fel, på samma sätt som du får 4 sek tillägg om du river i samband med vägran och måste vänta på att hindret byggs upp innan du kan göra en ny anridning.

Nej det stämmer inte.

Du får inga straff för ett rivet hinder på det sättet. Force majour (stavning???) kallas det.

Det skulle bli väldigt jobbigt för dommarna att dömma det från gång till gång.

Hinder kan ramla av flera orsaker, vind, funktionär etc

Att du river ett hinder som inte ska hoppas är knappast force majeure.
Force Majeure är sådant som inte går att påverka, tex storm, jordbävning, strejk (inte så troligt på hästtävling).

Det är i regel inte ett dugg svårt för domaren att se om det är ryttaren som har ner hindret eller någon/något annat som har ner det och det är inte alls jobbigt att döma det.
Det är möjligt att du har rätt i att man inte bestraffas alls, jag är lite osäker och därför skrev jag 'bör' i analogi till att ryttare som hoppar nedrivet hinder utesluts men om hindret fallit utan ryttarens skuld (t.ex. blåst ner) så avgör domaren om ryttare utesluts eller inte, alltså är det ovillkorlig uteslutning om det är ryttaren som haft ner det. Jag ska försöka komma ihåg att kolla mina anteckningar från kursen för interna hoppdomare, jag har för mig att just den frågan kom upp, om att riva hinder som inte ska hoppas just då.

Ylva skrev:
Att du river ett hinder som inte ska hoppas är knappast force majeure.
Force Majeure är sådant som inte går att påverka, tex storm, jordbävning, strejk (inte så troligt på hästtävling).

Det är i regel inte ett dugg svårt för domaren att se om det är ryttaren som har ner hindret eller någon/något annat som har ner det och det är inte alls jobbigt att döma det.
Det är möjligt att du har rätt i att man inte bestraffas alls, jag är lite osäker och därför skrev jag 'bör' i analogi till att ryttare som hoppar nedrivet hinder utesluts men om hindret fallit utan ryttarens skuld (t.ex. blåst ner) så avgör domaren om ryttare utesluts eller inte, alltså är det ovillkorlig uteslutning om det är ryttaren som haft ner det. Jag ska försöka komma ihåg att kolla mina anteckningar från kursen för interna hoppdomare, jag har för mig att just den frågan kom upp, om att riva hinder som inte ska hoppas just då.

Force Majeure står tom inskrivet i TR och det används i fler sammanhang än just vid "stora" katastrofer.

Nu var det inte fråga om att hoppa ett nedrivet hinder utan att tex riva ett annat hinder på banan. Det står ju oftast många fler hinder på banan än vad du hoppar i den klassen. Så ett missförstånd mellan häst och ryttare kan ju göra att man av misstag rider in i ett hinder i en sväng. Händer rätt ofta och ingen blir straffad för det.

Force majeure betyder 'okontrollerbar händelse'
I TR I ges som exempel på force Majeure: utbrott av smittsamma hästsjukdomar, naturkatastrofer, våldsamt oväder, strejk, lock-out etc

I TR III ges som exempel: oväder, omöjliga ljusförhållanden etc.

Alltså just sådant som man inte kan påverka och i vissa fall inte ens förutse.

Jag anser fortfarande att det inte är force majeure om en ryttare river ett hinder som inte ska hoppas. Möjligen om hästen plötsligt hoppat åt sidan för att den blivit skrämd av en inspringande hund elle liknande.
Visst kan det vara ett missförstånd, men det kan också vara slarvig ridning, ingetdera är okontrollerbart.

Analogin till att hoppa nedrivet hinder var för att visa att i det fallet straffas ryttaren ofelbart om det var ryttarens fel att hindret var rivet, men om det fallit av annan orsak var det upp till domarens bedömning. Samma princip borde kunna gälla själva nedrivandet, men jag ska som sagt kolla mina anteckningar.

I Full Fart i stallet 2 så får man det :D

var på en tävling där 2 ryttare gjorde så (på samma hinder..). De fick inga fel.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 366
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 262
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka