Risker vid parning ?

K

KRUMELUR

Hej!
Har en Softistik på 5 år.
Tänkte para henne.
Vilka risker finns det vid den åldern?
Behöver man göra någon undersökning eller så?
Tacksam för svar
Orolig Matte

Sv: Risker vid parning ?

tack för länken. det är mer en annan typ av frågeställning här. hon är ju fem år och aldrig haft valpar förut. hon är HD röntgad utan anmärkning. det jag mest undrar är ifall man bör röntga tex bäckenet för att vara säker på att hon kan få ut dem utan problem?

hon är inte helt rastypisk. hon var minst i kullen och är fortfarande för liten enligt rasstandard.

hon har däremot ett underbart temperament:love::love::love: och det är därför vi vill ha valpar efter henne. hon har genomgått godkänd mentalbeskrivning.

Jag hoppas du kan lite om linjerna hos din tik och den blivande pappan.
Kanske din uppfödare kan hjälpa dig lite grann.

Det finns ju lite rassjukdommar som man skall akta sig för.

Hoppas att du har valpköpare på kö också, eftersom på klubbens hemsida så finns det nu över 35 valpkullar.
En av mina kompisar fick 12 wheaten valpar i går.......

Och då skall man ju tänka på att det är erfarna uppfödare med stor kontaktnät.

Lycka till, hoppas allt går bra och att du har någon kunnig hos dig vid valpningen.

PS: jag personligen tycker att hon börjar bli för gammal för en första kull.

Risken med att ta valpar på en äldre tik är stor, vad man kan göra är att se till att hon är i topp kondition innan parning och även under dräktighets tiden.
Låta en vet. kolla igenom henne före parning och få lite goda råd är aldrig fel.
Se till att försäkrings skyddet är bästa möjliga.
Helst ha någon erfaren uppfödare att ”hålla i handen” någon som du kan ringa dygnet runt.

Ja sedan är det bara att hoppas på det bästa.
Att ha valpar är en underbar upplevelse, all lycka och berätta här hur det går!

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: bobbbo
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 829
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej, har avlat på en blandrashund efter att fått förfrågan från tikägare. Vi har betalt för DNA analys för att säkerställa att vår...
2
Svar
22
· Visningar
3 111
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 786
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka