Risker med att sterilisera?

Sv: Risker med att sterilisera?

Det svar jag har fått av veterinä är att det kan bli så ibland, punkt. Ingenting att göra åt.

OK. Trist att veterinären inte är villig att erkänna att man faktiskt kan åtgärda det i en del fall för det går i vissa fall.

Vi har kastrerat 2 av våra 5 honor. :angel:
Alltså tagit bort livmordern och allt. Det tycker jag är att föredra efter som att det minskar risken för infektioner, livmodercanser, mm.

Det är ett enkelt ingrepp. Katten blir sövd och själva ingreppet tar kanske 20-30 minuter. Våra har vi lämnat hos en vet med egen klinik hemma. När han givit sprutan och ställd den på en lugn plats att somna in, så har vi åkt för att komma tillbaka bara ca 45-60 min senare. Vid senaste tillfället sydde han fortfarande när vi kom men i övrigt var han klar. De öppnar, plockar ut och syr ihop. Mer eller mindre. ;)

Tratt ska på och första timmarna när den vaknar är den lite virrig och traskar runt lite. Sen har man ett par dagar av kamp med tratten och sen finner de sig i regel i situationen. Tratten åker av när såret läkt i kanske 1 vecka och ser helt och rent ut. Då kan katten gå ut igen om den vill. Mina katter har syts med stygn som ska plockas efter 14 dgr ca. Det gjordes gratis och ingen av katterna visade på ngn som helst smärta eller obehag. Det tog kanske 30 sekunder och de rörde inte en fena.

Ingen av katterna är personlighetsförändrade och ingen har haft problem. De är precis som vanligt. De andra äter p-piller just nu och det funkar bra. Men kastrering är mkt tryggare och det ska jag göra på alla mina med tiden.

Jag har haft c:a 20 -25 honkatter hemma sammanlagt de senaste åren, då jag har tagit hand om hittekatter. Alla har kastrerats och det har inte varit några problem med någon.Flera har kastrerats med flanksnitt .Som namnet låter så görs snittet i flanken och det ska vara mer skonsamt mot katten än ett buksnitt. jag tycker nog att katterna har blivit piggare lite snabbare efter flanksnittskastrering än buksnitt. Men när de har kastrerats med buksnitt har det bara varit ett litet snitt som har sytts ihop intrakutant.Det kan ju finnas en liten risk att katten inte tål att bli sövd,men det finns ju en risk att katten dör i samband med att den får kattungar också.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 781
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 928
Senast: Sparksfly
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 695
Senast: mackan
·
Katthälsa Varning för smärre roman! Hello everybody! I januari adopterade jag en gammal tant-katt, på nu nätta 14 år :D En katt som hastigt och...
Svar
12
· Visningar
7 190
Senast: Mumfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama