Risken...............

I

ikaros227

Ja jag tar risken med att det blir liv i luckan.
Men jag sitter och läser alla problem som finns...
Så det är väl lika bra jag kommer till mina tankar omedelbart...
Jag tycker det är så synd med alla dessa pengar som läggs på foder som KANSKE INTE BEHÖVS. SJÄLVKLART lägger jag dom pengar som behövs på mina hästar... Där sparar jag inte in.
Men jag läste en artikel i tidningen Land för ett tag sedan om jag inte tar fel på tidningen. Där skrev en veterinär det som lite bekräftar min tanke.
Varför alla dessa special foder? Gå tillbaka och ge fri mängd BRA och ANALYSERAT stråfoder. Sedan om det behövs krydda på med någon kraft eller liknande.
Sedan jag och innan mig min far började ge fri tillgång på stråfoder har ALLA våra hästar varit kanon i hullet, glannsiga i pälsen, bra hovar och bra i psyket.
Det är ett antal hästar som passerat.
I dags läget ger jag en mindre dos kraft, lite betfor, vetekli, mineraler & saltsten.

Sv: Risken...............

Jag är också av åsikten att hästar mår bäst av att äta grovfoder, under förutsättning att det täcker deras näringsbehov.
Både jag och hästen hade varit överlyckliga om fri tillgång på grovfoder hade funkat. Nu är han en extremt lättfödd individ så det fungerar tyvärr inte...
Men jag försöker ge så mycket hö jag bara kan och kompletterar med lusernhack för att få upp proteinet.
Givetvis får han mineraler upptill då höet inte täcker behovet, samt tillgång till saltsten.
Han har även blivit jättebra i magen sen jag bytte ut kraftfodret mot lusernhack (blev lätt lös tidigare).

Jo jag säger som du...
Men många komplicerar det hela så mycket.
Visst finns det undantag. har haft sk hästar som skulle äta ihjäl sig sa ägarna. Men dom lärde sig snart att dom inte behövde äta hela tiden. Utan visste att det fanns mat hela tiden och tog det lungt.
Alltså ingen slagsmål i hagen... Alla stod fint runt foder häcken och åt.
Totalt var det i en hage ett tag8 hästar dvs 2 på varje sida av en fyrkantig häck...:idea:

Min häst har stått på fri tillgång innan. Det var drygt två år sedan och jag "bantar" honom fortfarande... :angel: Han är tjock, men går sakta ner i vikt. Du skulle sett hur han såg ut innan :crazy: Det är inte det att han äter hysteriskt om han får fri tillgång. Han är bara så extremt lättfödd *suck*
Tricket är ju att ge tillräckligt med grovfoder för att hålla honom nöjd och hans mage i trim, men ändå inte mer än att han fortfarande går ner. Inte helt lätt...

jag håller med dig.
jag är uppvuxen med att stråfoder är hästens huvudsakliga föda.
men man måste ofta (då sveriges jordar innehåller olika mycket av olika mineraler) komplementera med det ena eller andra, beroende på vart man bor.
ston som är på tjocken skall givetvis ha extra av det mesta, men en normal arbetande häst skall ha ett bra strå foder, fri tillgång.
om man har hästar som man tycker/(gör det) äter för mycket skall de alltid ha fri tillgång på halm, för magens skull.
när jag var liten (är inte i den sitsen nu) så hade vi alltid en hö bal och en halm bal i hagarna.(på vintern) de flesta av hästarna stod o tuggade på halmbalen på eftermiddagen, antagligen för de kände att de hade fått i sig tillräckligt av de viktiga sakerna..
givetvis hade vi alltid en salt sten och en miniral sten till förfogande.
och jag kan då inte påstå att någon av dem blev dåliga av det, tvärt om, de mådde super.
jag förstår om man tränar hästarna hårt att man behöver tillsätta mer proteinrikt foder. men det ser jag som en självklarhet.
men hur många hästar i sverige tränas så pass hårt?(om man ser genomsnittet?)
det är många som ger ex, vitlök. som nu har bevisats vara skadligt både för häst och hund. (ge inte lök alls till hund, ger sig på levern!)
smörja på utsidan säger jag inget om, men det är tydligen inte bra att ge i foder staten..
flera av de tillskotts medlen vi har, kanske bara hjälper på vissa hästar, men många ger det i god tro att det skall förebygga.
låt unghästar få ordentligt med stråfoder under de första levnadsåren. och låt dem gå i ordentligt kuperade hagar så kommer de både bli friskare och mer hållbara. (vattenkaret i ena änden och maten i den andra så de måste röra på sig)
se till hur de levde en gång i tiden.
(visst, vi kan inte lämna dem vind för våg då vi har avlat fram raser som inte är så tåliga och raser som inte skulle klara sig ensamma i det svenska klimatet..)
se till den individuella hästen vad den behöver, inte dra alla över en kam.

Fast jag måste erkänna att jag inte har fattat finessen med att ge halm. :crazy: Halm innehåller väl nästan lika mycket energi som hö, men inget protein.
Om jag vill få ner min häst i vikt, så vill jag ju dra ner på energin, men ge tillräckligt med protein. Jag löste det genom att byta ut en del av höet (eg hösilage) mot lusern, som har en högre kvot. Varför vill jag då sänka kvoten genom att ge halm?
Eller har ni så bra värden på höet att proteinbehovet täcks iaf? Vilket drömläge isf... :banana:

halm sätter sig inte på buken..
Men den underhåller magen så att den är i arbete.
hästar i grund och botten betar ju hela sin vakna tid imprinsip.
vi hade mycket gott resultat av den utfodringen i flera år iallafall.
(minst ett år tionde iallafall.)
när de inte var hungriga men bara ville plocka så var det i halmbalen.
de visste (tror jag??) att det alltid fanns föda så..

(vill man få upp en häst i vikt har jag hörtatt man kan använda sig av enselerad halm.. vad den gör och så har jag inte en susning om.. )

Jo jag har också varit noga med halmen.
Men i år "hua mig" blir det ingen halm för mina pållars del.
Men det går ändå.
Alltså dom hästar som käkar halm har ofta ett behov av det.

Det förutsätter att man får tag på ett grovfoder som har ett bra innehåll, i de fall man inte kan få det krävs ju någon form av komplettering. Halm må ju vara ett strå intag, men ger knappast någon täckning för behovet som hästen har. På samma sätt som strå har sin plats i behovsskalan, har även näringsintaget det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben