Risk vid kastrering?

Sv: Risk vid kastrering?

För mig är det viktigt hur bröderna är. Det är inte bara en stjärna ur en kull som betyder något. En jämnhet i kullen är ju önskvärd.

Om vi inte diskuterar en ökning av kastreringar så vet jag faktiskt inte vad vi diskuterar :confused: Kastreringarna som de är idag är det väl inget fel på??

För mig är det viktigt hur bröderna är. Det är inte bara en stjärna ur en kull som betyder något. En jämnhet i kullen är ju önskvärd.

Om vi inte diskuterar en ökning av kastreringar så vet jag faktiskt inte vad vi diskuterar :confused: Kastreringarna som de är idag är det väl inget fel på??

Jo, men översexualitet är en faktor av många. Arbetsegenskaperna och de exteriöra egenskaperna kan ju bedömas även på kastrater.

Översexualitet lär man få bort genom att helt enkelt inte använda översexuella hanar i avel så jag ser inte varför kastrering skulle vara ett problem där.

Jag har en hane, som för tillfället är 17 mån gammal och består av 32 kg stenhårda muskler. Kan bli rätt så besvärlig om han skulle vilja sätta emot alltså.

Jag vet inte om jag skulle kalla honom översexuell, men han är väldigt sexuell i alla fall. Översexuell tar jag nog till om beteendet inte försvinner med mognad och ålder. Med mycket träning har jag fått bukt på mycket, men hans intensiva intresse för tikar finns ändå där. Han kan kontrollera sig nu, men det har krävts arbete för att komma dit. Nu kan han ställas ut, och umgås med tikar utan att våldta dom (Nåja, men han var väldigt mycket på dom tidigare). Men jag måste vara med när han träffar en ny tik, om den inte kan säga ifrån bra själv, och styra upp honom så att han inte faller in i sina gamla beteenden.

Nu vet jag många hanhundar som varit såhär, och som lugnat ner sig när dom utvecklats färdigt, så kastrering är inget alternativ för mig än i alla fall. Delvis för att han har förhoppningar på sig att bli avelshund och delvis för att jag vill att han ska växa helt klart innan något sådant möjligtvis ska ske.

Men, till min fråga. Är det sådana här hundar som ni (Den som vill får ta åt sig, är inte riktat till just dig egentligen) tycker ska kastreras?
Jag anser på något vis att kastrering är ett sista alternativ, om inget annat fungerar. I mitt fall har ju träning hjälpt avsevärt, och han blir bara bättre och bättre. Just nu löper min tik, och jag kan fortfarande ha dom ihop. Ibland börjar han visa intresse, och då får jag förklara för honom att han inte får utan min tillåtelse, och då lugnar han ner sig igen. Vi får se vad träningen har gett för resultat under hennes höglöp sen ;) :D

Det låter ju som hundens problem är kontrollerbara, och då finns det kanske inget skäl att kastera.

Ja, det som jag är emot är hur det görs tex i USA då hundar kastreras när de närpå är valpar.
Då vet man inte alls hur hundarna skulle vara som vuxna, kastrera man dem innan de blivit könsmogna är de ju eg. enucker.
Men vill folk låta sina djur genom gå operationer och kanske inte utvecklas så som naturen tänkt av bekvämlighet så kan jag inte hindra dem.
Personligen kommer jag bara kastrera OM djuren visar sig ha problem.

Ja, ett tag där så trodde jag inte att dom var det, men min envishet slog in och jag tänkte att han fanimig inte skulle få vinna ;)

Jag hoppas verkligen på att det bara är könsmognaden som är såhär, och att det lugnar ner sig av sig själv med åldern. Annars får man ju fundera på kastrering förstås. Men som sagt, han är ett tilltänkt avelsämne. Otroligt bra mentalitet och väldigt fin exteriör, så jag får hoppas vidare :D

Ja det är så jag också tänker. Som sagt som det kastreras idag är det väl inget fel på. Vad är det att diskutera???

Det är ju upp till uppfödaren om man tycker att han har så mycket förtjänster att man vill riskera att valparna blir likadana. Du måste ju känna att du vill ha en till hund som är exakt likadan och där har man ju olika toleransnivå. En del skiter i det för de gör inget annat än har hunden i en trädgård och ställer ut dem ibland. En del vill göra annat och då har man kanske andra krav. Men det är det ju bara du och ingen annan som bestämmer.

Men för tredje gånger så används de hanarna i alla fall och ingen jobbar aktivt på det (inom vissa raser). Då måste jag som enskild individ plocka ut russinen ur kakan. Men eftersom att det bara är typ jag som anser att det är ett problem så får jag väl ge mig om att det ÄR ett problem. Det måste väl vara den stora massan som styr? Så det är väl bara att kastrera på och använda de hundar som är snygga. Man kan ju alltid kastrera deras avkommor osv. Jag ser inte problemet när ingen annan ser det liksom...

Men för tredje gånger så används de hanarna i alla fall och ingen jobbar aktivt på det (inom vissa raser). Då måste jag som enskild individ plocka ut russinen ur kakan. Men eftersom att det bara är typ jag som anser att det är ett problem så får jag väl ge mig om att det ÄR ett problem. Det måste väl vara den stora massan som styr? Så det är väl bara att kastrera på och använda de hundar som är snygga. Man kan ju alltid kastrera deras avkommor osv. Jag ser inte problemet när ingen annan ser det liksom...

Så vad har kastrering då egentligen med översexuella hanar i avel medatt göra? Du väljer bort översexuella hanar, antagligen en del andra också och det är den selektionen som är viktig.

Jag snackar inte om att kastrera valpar innan de säljs utan att tex. sådana som köper sällskapshundar, hundar som inte ska användas i avel, kastreras.

Hur stor del av hundarna används i avel? Vad spelar det för roll, avelsmässigt, om alla hundar som ändå inte ska gå i seriös avel kastreras? Vad är nackdelen?

Men, till min fråga. Är det sådana här hundar som ni (Den som vill får ta åt sig, är inte riktat till just dig egentligen) tycker ska kastreras?
Jag anser på något vis att kastrering är ett sista alternativ, om inget annat fungerar. I mitt fall har ju träning hjälpt avsevärt, och han blir bara bättre och bättre. Just nu löper min tik, och jag kan fortfarande ha dom ihop. Ibland börjar han visa intresse, och då får jag förklara för honom att han inte får utan min tillåtelse, och då lugnar han ner sig igen. Vi får se vad träningen har gett för resultat under hennes höglöp sen ;) :D

Jag anser inte att kastrering är en problemlösare, kastrering ska f ö ske så tidigt som möjligt för bästa resultat. När hunden är vuxen och mogen (vid 3-4 års ålder?) kan det vara för sent att kastrera för att avhjälpa problem som kan uppstå pga. översexualitet. Beteendet har vi den åldern befästs.

För min del får gärna alla hundar som inte ska gå i avel kastreras. Du har ju avelsplaner på din hund och då är det klart att han inte ska kastreras. Hans kvalitéer tänker inte jag sitta och bedöma över internet.

Genotyp och fenotyp. 1 hane är bra och har 5 översexualla syskon. Vad tror du att han bär på för anlag? DET är nackdelen. Vad jag har tolkat dig i svar efter svar så skulle det vara grönt för dig att använda honom? För mig skulle det vara som att använda den enda HD-fria hunden i en hel kull... När det kommer till HD tittar man oftare på helheten...

Jag har aldrig opponerat mig emot att man kasterar hundar med problem eller enstaka hundar precis som man gör idag.

Genotyp och fenotyp. 1 hane är bra och har 5 översexualla syskon. Vad tror du att han bär på för anlag? DET är nackdelen. Vad jag har tolkat dig i svar efter svar så skulle det vara grönt för dig att använda honom? För mig skulle det vara som att använda den enda HD-fria hunden i en hel kull... När det kommer till HD tittar man oftare på helheten...

Jag har aldrig opponerat mig emot att man kasterar hundar med problem eller enstaka hundar precis som man gör idag.

Fast den översexuella hunden bär även "goda" gener, eller hur?

Det måste ju vara ett mirakel att vi inte har en massa översexuella hankatter med tanke på att det är praxis att kastrera sällskapskatter. :smirk:

Om det är ont om avelshanar som inte är översexuella torde de som inte är det, trots att de har något översexuellt syskon vara rätt värdefulla. Inte för flera kullar men för enstaka kullar. Då är det ju värdefullt att ta vara på de få som finns.

Om det nu verkligen är svårt att hitta bra hanar som inte är översexuella...

Om översexuallitet itne är ett problem, så varför har vi ens diskussionen att sällskapshundarna ska kasteras?

Om översexuallitet itne är ett problem, så varför har vi ens diskussionen att sällskapshundarna ska kasteras?

Jag har inte skrivit att det inte är ett problem, bara konstaterat att om det är ett stort problem torde varje hund som inte är översexuell vara väldigt värdefull i avel. Även om det finns en översexuell bror. För kraftig selektion är inte hälsosamt för en ras.

Vanliga Labradorer har problem med översexualitet. Det är en av de största raserna i landet. Därför borde det inte vara svårt att hitta lättsamma och följsamma hanar. Men de lever väl inte upp till maskuliniteten tillräckligt mycket och ändå avlar man på dessa vedervärdiga hanar där vanliga hundägare får problem att hantera sin hund. Trots att det finns så bred avelsbas så används dessa hanar och enligt mig så tycks problemet öka snarare än minska inom den rasen. Vad gör man inte för ett rosa plastband?

Vanliga Labradorer har problem med översexualitet. Det är en av de största raserna i landet. Därför borde det inte vara svårt att hitta lättsamma och följsamma hanar. Men de lever väl inte upp till maskuliniteten tillräckligt mycket och ändå avlar man på dessa vedervärdiga hanar där vanliga hundägare får problem att hantera sin hund. Trots att det finns så bred avelsbas så används dessa hanar och enligt mig så tycks problemet öka snarare än minska inom den rasen. Vad gör man inte för ett rosa plastband?

Det är väldigt olyckligt när det blir så. När sådana saker händer är det ju viktigt att man försöker motverka det så fort som möjligt tex. att SKK uppmärksammar domarkåren på detta så att man inte dömer "maskulinast är bäst" och att de är mer uppmärksamma på beteendet hos hundarna.

På kattsidan har vi kanske "tur". Översexuella hanar är ju helt ohanterbara och kan helt enkelt inte bedömas på utställning så det lönar sig inte att jaga rosetter genom att avla på testosteronstinna hanar bara för att de kanske blir mer maskulina i utseendet.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 333
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 706
Senast: Dandylinn
·
Katthälsa Hej, tänkte höra om nån har nåt bra tips eller hjälp till mitt problem som jag inte tänkt på. För 3 månader sedan tog jag hand om en...
Svar
6
· Visningar
1 398
Senast: Annostar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp