Risk för köldskador på halsen?

Lella

Trådstartare
Jag kom bara att tänka på den här saken i dag då det var så kallt ute. Det finns de hästarna som rakas helt och endast har päls kvar på benen, huvudet och under sadeln, hur är det med täcken på dessa hästar. Används det då täcken med halsstycken eller går det verkligen att ha utan? Jag vet att det anses att hästen avger så lite värme genom halsen att det inte skall inverka MEN om det är -15 ute tar då inte själva huden skada, köldskador osv.?

Sv: Risk för köldskador på halsen?

Även om hästen är klippt så har den fortfarande ett skydd genom den päls som finns kvar, det vill nog tiill långt mycket mer minusgrader för att huden då ska bli köldskadad.
Jag skulle kunna tänka mig direkt hudkontakt för att åstadkomma en köldskada.

Mina hästar har då aldrig haft köldskador eller frusit när de gått helklippta utan halstäcken. Jag tror det är en långsökt teori som kräver extrem kyla.

Jag tror inte heller att det är nåt problem men det finns ju täcken med hals om man vill vara på säkra sidan under de värsta köldknäpparna.

Okej, kollade bara upp andras erfarenheter om läget, har ingen direkt erfarenhet så, men är tacksam för svaren.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 594
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 392
Senast: Corax
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 667
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård