Rintränings- och utställningstråd

Ja han är känd för att vara notoriskt petig och också ganska sur och tvär 😆 jag vet en del som inte ens anmäler om de ser att det är han som dömer.
Bra med en domare som inte gillar feta hundar dock, brukar ju vara tvärt om oftast 😒

Cattledogklubben hade sin rasutställning före oss, hörde några prata om att domaren önskade mer massa och kände att va tusan gör jag här med mina smalisar. Men det gällde tydligen inte kelpies 😆
För att vara petig domare så delades det ut massor med exc o ck - var bara någon enstaka i några klasser som fick vg och nåt g vad jag såg..
Han hade kanske en bra dag eller nåt 😁
 
Oj -nog för att man kanske inte vill bli hoppad på men finns ju andra sätt att hantera det på!

Ja, det kan ju ge en hund skräck för domare för livet. Inte första gången han dömde boxer heller, så han borde ha lite koll på att det lätt blir ett litet hopp. ;)
 
Vi jagar ett sista CK, och efter att ha fått två cert i rad kändes det lite surt att åka hem med ett VG förra helgen :laugh: särskilt pga ”sotig underull” efter att ha lyft i pälsen snabbt på ett ställe, men utan kommentar att hunden är helt urfälld och pga det inte ens har någon underull. Blev förvånad att hen inte nämnde det alls i kritiken, eftersom typ alla andra fick ”för dagen ur päls” som kommentar.

Domaren som gav henne första certet och BIM dömde fram henne bland 42 andra tikar i rasen och gick igenom hela hunden noga, med kommentaren ”mörk i täckhåren men helt ren i sin underull” - men då hade hon ju också underull att bedöma.

Nåväl, vi gör ett nytt försök nästa helg och hoppas på ett CK då i stället!
 
Hur fungerar det om man vill ställa i Norge, behöver man vara medlem i NKK?
Något annat att tänka på, utöver pass och avmaskning?
 
Okej, tack! :)
Då är det bara att fylla i anmälan helt enkelt?

Vi funderar på att åka över till Sandefjord i november.

Jajamensan. :) Sandefjord är trevligt, var där i somras. Boendet som finns där är jättefina lägenheter om man vill ha det.

Norge har ju alltid digitala kritiker som SKK har börjat med, så smidigt tycker jag.
 
Jajamensan. :) Sandefjord är trevligt, var där i somras. Boendet som finns där är jättefina lägenheter om man vill ha det.

Norge har ju alltid digitala kritiker som SKK har börjat med, så smidigt tycker jag.

Härligt att höra 😃
Det verkar smidigt med båten också!

Det är väldigt trevligt tycker jag, smidigt att få dem direkt och kul att kunna läsa andras.
 
På tal om domare. Är det några svenska (eller utländska) som ni vet brukar köra med öppen kritik?
Även Kurt Nilsson brukar berätta för utställarna hur han tänker kring sina placeringar. Öppen kritik som i att domaren pratar så att alla runt ringen hör är väldigt sällsynt idag och lär inte bli vanligare med tanke på att alla idag sitter och stirrar i sina mobiltelefoner istället för att titta på hundarna.
 
Jag gillar öppen kritik, och inom t ex älghundklubben är det mer regel än undantag med öppen kritik under bedömningen. De domare vi fått öppen kritik för i år har varit bl a Ted Karlsson, Anna Fors Ward, Gunnar Furvik och Lisa Molin.
 
Även Kurt Nilsson brukar berätta för utställarna hur han tänker kring sina placeringar. Öppen kritik som i att domaren pratar så att alla runt ringen hör är väldigt sällsynt idag och lär inte bli vanligare med tanke på att alla idag sitter och stirrar i sina mobiltelefoner istället för att titta på hundarna.
Jag gillar öppen kritik, och inom t ex älghundklubben är det mer regel än undantag med öppen kritik under bedömningen. De domare vi fått öppen kritik för i år har varit bl a Ted Karlsson, Anna Fors Ward, Gunnar Furvik och Lisa Molin.

Jag med! Jag har hittills bara varit på en med öppen kritik av de enstaka vi varit på men oj vad mycket roligare det var som utställare, framförallt som orutinerad. Var riktigt härlig stämning runt om i ringen med (hade iofs kanske med att göra att de mest var excellent som delades ut) men spontant kändes det också om att de blev mindre missförstånd och att alla hängde med på de placeringar de fick.
Den utställningen fick mig som ny verkligen att känna mersmak, annat än en av de sista vi var på nu i somras. Vi fick samma resultat/placering på båda men den senare kändes snarare väldigt stängd och det var flera omständigheter som lämnade en ganska tråkig eftersmak och det hade nog iallfall inte blivit lika mycket frågetecken ifall kritiken varit öppen.

Tråkigt att det verkar minska för spontant känner jag att jag gärna skulle kunna betala lite extra bara jag vet om att domaren kör med öppen kritik 😁.
 
Tråkigt att det verkar minska för spontant känner jag att jag gärna skulle kunna betala lite extra bara jag vet om att domaren kör med öppen kritik 😁.
Jag skulle inte säga att det minskar, för öppen kritik förekommer i stort sett bara på älghundsklubbens utställningar. Förr i tiden, när jag började ställa ut på 80-talet, så förekom det att domaren berättade för de runt ringen (ja, de fick allt ta sig till den sidan av ringen där domaren pratade), även om det inte var vanligt förekommande då heller. Alla utställare får ju en skriven kritik och idag är ju många utställningar digitala och då kan man ju gå in och läsa allas andras kritiker också. Det finns en tidsaspekt här och det är att ringen måste vara klar innan finalerna startar. Med upp till 80 hundar i ringen, så finns det inte mycket utrymme till extra tid för varje hund som en öppen kritik skulle innebära och som jag redan skrivit, idag med digitala utställningar så är folk ändå inte så intresserade av vad som händer IRL i ringen, utan sitter med näsan i mobiltelefonerna istället.
 
"Vår" domare i Eskilstuna berättade för alla som fick lägre än excellent vad det var som gjorde att hon valde att inte sätta högre betyg. Det tyckte jag var jättebra. Vet inte om hon gjorde det på andra raser för vi åkte hem och laddade inför finalen.

Som ringsekreterare upplever jag att muntlig kritik förekommer mycket mer på rasspecialer och inoffar. På schäferspecialer beskrivs alltid de placerade hundarna muntligt för publiken.
 
"Vår" domare i Eskilstuna berättade för alla som fick lägre än excellent vad det var som gjorde att hon valde att inte sätta högre betyg. Det tyckte jag var jättebra. Vet inte om hon gjorde det på andra raser för vi åkte hem och laddade inför finalen.

Som ringsekreterare upplever jag att muntlig kritik förekommer mycket mer på rasspecialer och inoffar. På schäferspecialer beskrivs alltid de placerade hundarna muntligt för publiken.

Upplever också att det är vanligt på rasspecialer :)
 
Daisy har sett att alla "riktiga" utställningshundar åker vagn så det ville hon också prova när vi var i Eskilstuna och supportade mamsen (som fick CERT och blev BIR).

1724167609675.png

(Obs, ironi! Jag förstår absolut nyttan med vagn när man har flera i mindre storlek och en massa packning)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp