Ringsko/äggsko vid gaffelbandskada?

L

lotty

Hej!

Har ett varmblod som har en stor gaffelbandsskada på vänster bak och lite på höger bak, varit i väg på ultraljud idag för tredje gången.
Förra gången tyckte väl i stort sett att vi skulle ta bort honom, men vi fick enantinflammatorisk intramuskulär medicin som vi kunde provar och komma igen efter 2 månader.
I dag var vi iväg igen, då dessa två månaderna har gått.
Ingen bra prognos, fortfarande är ju skadan stor, det tar ju jättelång tid med sådana här skador.Han är dock inte halt längre, och har inte ont, och det känns ju skönt.
Hon upptäckte att han trampar igen mycket, och tror att det är därför han har fått dessa skador, tyckte att om vi inte känner att vi vill ta bort honom så kan vi ju kämpa på med våra dagliga promenader och mindre hagar över sommaren, och så pratade hon om ringsko honom eller med äggsko för att han inte ska trampa igenom så mycket, någon med erfarenhet tack??!!
Det är så svårt med dessa besluten, jag vet att han aldrig kan bli som förr igen, kan bli hyfsat bra med mycket tur, men kan slita upp sin skada väldigt lätt igen.
Det är många tankar just nu, hur liten hage ska jag tvinga honom att gå i, för att sen kanske ändå vara tvungen att ta bort honom till hösten, vill att han ska ha ett drägligt liv.
Men man försöker ju så länge det finns en liten möjlighet.
Tacksam för lite tips och råd.

MVH Lotta HC

Sv: Ringsko/äggsko vid gaffelbandskada?

Jo en ring eller eggbar låter sunt tycker jag.
Om ni har tiden så finns det stamcellsbehandling för gaffelbandskador de stamcellsbehandlade som jag sett (2 st) hade gått till en otroligt fin läkning.

Hej!

Tack för svaret.
Vi har vårt varmblod till ridhäst, förstod på vet. att stamcellsbehandling ska vara jättedyrt.

MVH Lotta HC

Jag har ingen aning om vad det kostar, Ni kan ju alltid kolla med solvallakliniken, jag kan tänka mig att dom är de som är humanast i pris.

Hej Lotta H C,

Jag är ny på den här sidan och hittade den på grund av att min häst precis blivit diagnostiserad, gaffelbandskada på vä fram. Hur har det gått för dig och din häst? Vi väntar på att göra en stamcells behandling och sedan mååånader av vila.

Hoppas allt gått väl för Er!

Soliga Hälsningar från Teneriffa!

Solero och hans "matte", Maria!

jag fick höra tvärtom då min häst hade gaffelbandsskada. fick besked att ta bort ringskorna då dom förstör hovens glidmoment och ger stor belastning på benet.

Hej!

Min älskade vän blev aldrig frisk, efter UL kunde dom inte garantera att benet skulle hålla för ökad belastning, skulle börja rida honom lite men nu i våras.
Den 29 maj hittade vi honom i hagen med mycket svåra magsmärtor, vet kom ut och det gick inte att hjälpa honom, hade troligtvis fått tarmvred, och med dom smärtorna trots starkt smärtstillande, och hans prognos med sitt ben, beslutade vi oss för att ta bort honom, han ligger nu begravd i sin hage där hans älskade nordsvensktjej går.
:cry:
Saknar honom sååå.

Lotta

Sålänge ringskorna är vanilga hästskor av järn påverkar de inte glidmomentet nämnvärt.

Hej!

Min älskade vän blev aldrig frisk, efter UL kunde dom inte garantera att benet skulle hålla för ökad belastning, skulle börja rida honom lite men nu i våras.
Den 29 maj hittade vi honom i hagen med mycket svåra magsmärtor, vet kom ut och det gick inte att hjälpa honom, hade troligtvis fått tarmvred, och med dom smärtorna trots starkt smärtstillande, och hans prognos med sitt ben, beslutade vi oss för att ta bort honom, han ligger nu begravd i sin hage där hans älskade nordsvensktjej går.
:cry:
Saknar honom sååå.

Lotta

Var inte vad jag väntade mig när jag började läsa tråden. Beklagar verkligen att det fick ett sådant slut. Skickar några kramar fast vi ej känner varandra!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 547
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
27 28 29
Svar
574
· Visningar
44 176
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka