Sv: Ringrostig (utställning)
Att ställa schäfer är precis som GA säger stor skillnad från att ställa andra raser.. :smirk:
Många domare tittar mycket på hur de rör sig, viljan att ta sig framåt
( vilket jag tycker är bra, för det säger ju även en del om arbetslusten), De brukar byta plats på hundarna så att man får se dem både med "draghjälp" från hundarna framför, och utan dvs de springer först..Här brukar ägarna som oftast befinner sig utanför ringen agera genom att locka/ropa på sin hund för att den ska
springa fort, med högt huvud och se "alert" ut ( detta är det fåniga
med schäferutställningar)
Många lär in ett speciellt kommando till sin hund, som betyder
att den ska springa fort och liksom "dra", utan att "gräva ner sig"..
Ofta får man också gå in en och en med hunden i ringen, springa ett varv, för att sedan ställa upp den framför domaren, där kan domaren även kolla tänderna på hunden, så att be folk titta i valpens mun
innan utställningen kan vara bra att göra, även att träna den på att ställa upp sig och stå stilla..( inte alltid så enkelt om man har en aktiv hund :smirk: )
Valpklasserna brukar de inte kräva lika mycket av, men det är lite olika från domare till domare, vi ställde vår schäfertik för första
gången för en vecka sedan ( sju månader), då fick de springa
länge tyckte jag, så en av valparna orkade/vill inte springa mer utan bara lade av..(vår kunde dock ha sprungit 20 varv till..
)
Nu har jag bara ställt schäfer på specialutställningar för schäfer,
så jag vet inte hur det går till på andra utställningar..
Lycka till!!!!