• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare majabergman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 936
M

majabergman

Nu är det så att våran ridskola har fått ringorm. Jag hade den hästen som var smittad på min lektion i tisdags, efter det har jag ridit min egen häst med samma ridkläder.
Är det stor chans att han är smittad och kan jag kolla upp det med vet. ?

Sv: Ringorm

Risken finns ja, det jag skulle gjort i detta läge är att tvätta hela hästen i virkon (decifikationsmedel som brukar finnas tex på granngården och andra häst/foder affärer), blanda ungefär två mått till 1 liter vatten (du kommer behöva mer än en liter men för att det skall bli rätt styrka skriver jag så), blasa in hela hästen med detta överallt glöm inte öron och dylikt (men akta ögonen) skölj INTE av utan låt det torka in på hästen. Har den fått sporer på sig så finns chansen att detta tar död på dem innan sjukdomen hinner utvecklas. (Det är även klart effektivaste behandlingen om de drabbas av ringorm totalinblasning ed virkon varannan dag så är skiten snart borta). Sedan är det bara att vara observant på hudkrustor eller förhöjningar under pälsen, på visa kan man se som en upphöjd ring i pälsen om man tittar noga redan innan själva skorvet dyker upp på andra blir det bara oregelbundna fläckar/skorvor.
Kläderna du haft på dig skall tvättas i minst 60 grader för att sporerna skall dö, sprita det som inte går att tvätta typ stövlar skor och dylikt.

Okej, tack så mycket! Hur lång tid tar det för sjukdomen att utvecklas då?

Tur att jag ska till stan imorn då så ska jag fixa virkon! :)

Hej

Måste bara tillägga att risken är ganska liten. Men man kan ju ha otur. Våra hästar har sitt stall i en separat del av ladugården. Nötdjuren fick ringorm som inte upptäcktes med en gång och fodringarna av hästarna och de andra djuren görs av samma personer i samma kläder. Hästarna hade inte en antydan till ringorm medans det blommade ut helt på korna.

Ta det försiktigt iallafall och följ råden som du redan fått. Lycka till! :bump:

ååå tack så mycklet :) Nu lugnade du ner mig några kilon :D har typ suttit och oroat mig här nu hela kvällen sen jag fick reda på det!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
2
Svar
22
· Visningar
1 226
Senast: Blyger
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
484
Senast: Anonym456
·
Kropp & Själ Om någon i familjen har misstänkt ringorm, ska övriga familjemedlemmar stanna hemma då tills man har besökt läkare och fått provsvar...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
998
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka