Lovechocolate

Trådstartare
Nu har en häst fått ringorm i stallet o behandling är påbörjad. Nu undrar jag vad som gäller för oss andra i stallet o tävling, karens osv. Har jag fattat det hela rätt att man kan behandla i förebyggande syfte o sen kunna starta tävling??

Sv: Ringorm

Tackar för svaren o bra länkar:)

Då läser jag detta på Ridsports hemsida:

"Symptomfri häst från smittat stall skall behandlas med av veterinär anvisat läkemedel (eller annat antimykotikum) inom en vecka före start, dock senast dagen innan ankomst till tävlingsplats (observera eventuell karenstid om hästen behandlas med läkemedel)"

Får ringa veterinären imorgon men finns det alltså något medel som jag kan ge han innan tävling? Vad är det för något? Vet ni?

Sv: Ringorm

Man brukar behandla dem genom att tvätta dem i Vircon. Lösningen ska inte sköljas ur utan låta torka in på kroppen.
All utrustning måste också tvättas i Vircon. Dina kläder, skor, handskar etc med.

För att safe:a brukar man säga att man ska tvätta häst och prylar enligt ovan och sen direkt in i trailer för att åka, om man nu måste lämna stallet.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: Görel
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 590
Senast: Cs218
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit