Rie

Trådstartare
På fikarasterna på jobbet avhandlar vi det mesta. Nu igår kom vi in på ringorm.
Att djur kan smitta till människa var vi överens om, hur är det åt andra hållet?

Om man klappar på en häst i annat stall, får ringorm, smittar man då ner sin egen häst (eller andra hästar förstås)?

Sv: Ringorm

Ja det kan man göra. Men om man får ringorm själv så syns det lättare för vi har ju ingen päls. Så man kan ju börja behandla sig själv betydligt fortare och på så sätt sprida smittan mindre.

Jag och min familj har en gång blivit smittade utav häst som hade ringorm. Syntes ju inte på förrän pälsen började ramla av och strax efteråt hittade vi de första utslagen på oss själva. Blev först röda fläckar som utveckaldes till fjällande ringar. Försvann snabbt när vi fick rätt behandling via läkare. Var svårare att få bort på hästen.

Ok! Så är det kanske hundens form för ringorm som kan angripa hästen också och där smitta människan. Var lång tid sen jag läste om det, men som sagt, ytterst smittsamt!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 126
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 960
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 347
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 314
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka