Ring på muserolan skruvades ur/lossnade

Z

Zab

Ja.. inte vad man önskar när man sitter och galopperar på hästen i skogen i full fart för typ första gången.

Vad ska man tänka på för att vara säker att ringen/piggen sitter kvar i järnet?

Nu var nosgrimman lite för tjock, ska karva ur den så att det inte spänner. Nåt mer? :3

Sv: Ring på muserolan skruvades ur/lossnade

Skruva åt den med jämna mellanrum!
Sen är det ju "bara" att skruva in den igen om den lossnar, men det gäller att kusen kan one-rein-stop om man ska förlita sig på det! ;)

Jag har ju också använt musserola en längre tid och efter att tygeln *plopp* lossnat med ring och allt en gång började jag ta för vana att skruva åt ringarna i samband med tränsningen.

Kanske ska tillägga att efter det så har ringarna aldrig lossnat. Men så hade jag ju haft den ett par år innan den lossnade första gången och använde den knappt ett år till efteråt, blev lite för liten för kallblodet.

Senast ändrad:

Jo, den har ju bara suttit ca två ritter (på det tränset, har aldrig lossnat på det förra men har inte haft den så länge).. :3 Hästen stannade lugnt, men än så länge har vi inte kommit så långt i utbildningen att jag vågar mig på att lära in one rein stop.
Kollar dem ordentligt nu.. och ska nog använda det gamla tränset om vi rider ut :3

Då låter det som att det berodde på för tjock stoppning mellan ring och järn, som du skrev, att man inte kan skruva ner ringen tillräckligt långt!

Är lätt hänt att man omedvetet "skruvar" ringarna, men man ska nog ta rätt skumma tygeltag om man ska kunna skruva ur dom på bara något enstaka ridpass! :p Då känns det som att det lutar mer åt att det är för dåligt fastskruvat redan från början.

Fast jag känner ju undertill på järnet att det gått igenom? >_>
Jag är expert på skumma tygeltag..xD men har tagit bort lite extra stoppning från nosbandet.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 430
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar