Rimligt ta med hagkompisen in alltid?

Sv: Rimligt ta med hagkompisen in alltid?

Det där är ett förslag som låter bra på papper ofta, men det är inte alltid en som ombedes utföra det där extra åt ngn annan konstant, har ngt egentligt utbyte av hjälp själv, och då skiter sig argumentet, jag har tex öht varken behov eller lust att ngn annan mockar åt mig, det vill jag göra själv, det är för mig en del av min stallvistelse.

Det har du ju faktiskt helt rätt i! Hm, svårt då jag tycker samarbete är A och O i ett stall, men man kanske kan hitta något. Om inte och jag hade haft barnvagn hade jag sagt nej. Utan barnvagn ja, men inte ta täcket om det var varje dag som jag är ute.

Min häst delar hage med en häst som blir nervös när jag tar ut min häst för att rida, sköta mm. Hon gnäggar och travar runt och är inte lugn förrän min häst kommer tillbaka igen. Den hästens ägare vill att jag alltid tar med hennes häst in i stallet när jag ska göra något med min, och även därinne ta av det yttersta täcket (de går på lösdrift och hon tycker hennes häst svettas i boxen med dubbla täcken). Och sedan ta ut båda igen såklart.

Tycker ni det är rimligt att kräva detta av sin hagkompis?

Är det en fråga eller ett krav från denna hästs ägare? Och du har bemött med att påpeka att du har en bäbis med dig och redan extra jobb? Eller vad har du sagt?

Låter som hästen är väldigt beroende av din häst. Ett förslag är att ta en till iflocken. Går alla hästar idag två och två eller varierar det? Med lite större flockar brukar det lugna ner sig rätt fort.

Hur länge har hästarna gått ihop? Jag hade nog kunnat tänka mig att göra det om den andra hästen var nyinflyttad då en del kan var oroligare än vanligt efter en flytt, men inte för alltid om det finns andra hästar runt omkring.

När jag var nyinflyttad i ett stall så hade de lämnat min häst ensam i en hage som låg lite för sig själv en bit bort från stallet och inga andra hästar i närheten. Det var inte så roligt då min häst är lite nervös och flockbunden och bara hade varit i stallet en natt så hon hade sprungit rejält och dessutom lyckats förstöra täcket. Stallägaren hade släppt min häst och en annan i denna hage men ägaren till den andra hästen kom och tog in sin ganska tidigt och ingen tänkte väl på hur en del hästar kan reagera om de blir själva. Hon sprängde i alla fall inte staketet men det var inte långt borta.

Men hon lugnade sig och hade sen inga problem att vara själv i andra hagar bara det fanns hästar i hagen bredvid. Men har man en så pass flockbunden häst så borde man väl som ägare vilja ha fler kompisar till sin häst? Varför är de bara två i den hagen?

I ett annat stall skötte vi inackorderingar insläppet själva på helgerna och det hade blivit en miss så en stackars häst blev bortglömd. Han var ganska upprörd då det bara var han och mina två kvar ute så givetvis tog jag in honom först men det var ju en kommunikationsmiss mellan två ägare som ledde till detta.

Senast ändrad:

Eftersom den har hästar runt omkring sig så skulle jag nog tycka att sålänge inte hästen springer helt blint och riskerar att skada sig så låt den vara. Den kommer att vänja sig att din häst går iväg och kommer tillbaka. Blir hästen dock en fara för sig själv så nej, lämna inte en sådan häst ensam.

Finns det andra hästar runt om (dvs att det inte bara är ni två i stallet) hade jag inte velat ta in & ut en häst till.
Jag är i stallet för min häst och det är ju inte mitt problem att någon annans häst inte kan vara själv.

Att dessutom kräva att du skall byta täcken, hallå eller? :cautious:

Av denna anledningen ser jag till att träna så att mina hästar kan vara själva och trygga med detta. Man vill inte att någon annan skall bli betyngd av att jag inte har uppfostrat mina djur.

kl

Min häst är en sån som inte vill vara själv. Varken inne eller ute. Det är bara min häst och stallägarens häst på gården. Jag "kräver" av min stallägare att hon tar in min häst, alternativt ställer min häst i en mindre hage, när hon tar in sin häst. Men hon behöver självklart inte hålla på och joxa med täcket!

Min häst börjar gärna springa när han blir ensam och jag vill helt enkelt inte att han skadar sig i onödan, olyckor kan hända ändå. Går han i en mindre hage funkar det helt okej.

Alternativet är att jag byter stall till ett med flera hästar, men jag tror att stallägaren trivs med mig i stallet och "gärna" tar det extra jobbet som det blir. Och oftast är det ju inget problem alls, hon rider ofta i anslutning till utsläpp eller på kvällen och då ska de ju in/ut ändå.

För övrigt undrar jag över detta:

"Av denna anledningen ser jag till att träna så att mina hästar kan vara själva och trygga med detta. Man vill inte att någon annan skall bli betyngd av att jag inte har uppfostrat mina djur."

Jag tycker nog att min häst är väluppfostrad, och kan inte se sambandet mellan uppfostran och ovilja att vara ensam? Och hur ska jag lära honom att vara själv? Jag har ägt honom sedan han var föl och nu är han sju.

Jag hade också min häst sen hon var föl och när jag tog hem henne som 1 åring tränade vi med en gång på att hon skulle kunna vara själv. Vi tog det steg för steg (min mamma fick sitta barnvakt när jag red ut :p:p) och kolla henne, första gången gnäggade hon lite och efter det fattade hon att vi kom tillbaka efter en stund, hon var först i box och sen i hage.

Nu var hon uppvuxen på lösdrift med massor av hästar men tränade minst en gång i månaden mellan 7 mån mån-1 år på att ta en tur på gården i grimskaft och lämna dom andra hästarna en liten stund! :)

Har man ägt hästen hela livet och den inte kan vara själv har man inte gjort ett fullgott jobb med den biten, men det är bara vad jag anser.

Hej!

Om hästen stressar när den är själv i hagen hade jag tagit in den, utan att fundera på det.

Men ta av täcke hade jag nog inte gjort.

/Lavinia, vars häst ofta står kvar själv i hagen när jag kommer- vill inte ha in henne förrän det är mockat och hon bryr sig inte det minsta att vara själv- hon har unghästkompisar i hagen brevid.

Hästar är olika, det som går att träna en häst till fungerar inte för alla andra. Nu är det inte TS problem om det går att träna eller inte, det är upp till hästägarenoch eventuellt stallägaren att lösa.

Nej det är verkligen sant, alla hästar är ju egna individer med olika temperament.

Jag tycker förstås att TS ska ta in den andra hästen, men att hålla på med att byta täcke för en timma eller två är att överjobba.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2