Rimligt ta med hagkompisen in alltid?

Sv: Rimligt ta med hagkompisen in alltid?

Självklart tar du med dig den oroliga hästen in till stallet och släpper ut de tillsammans. Täcket får den ha på sig medas. det är bara larv.
Du leder de ihop, om det är en lång bit att gå.

TS skrev precis att det var omöjligt att ta två pga av 7-månaders bebis.

Kräva? Jag hade själv föreslagit det, om jag märkt att hästen blev orolig. Vissa vill låta hästen vänja sig ute, utan kompis. Men det är alltid en risk med en häst som stressar upp sig.

Ta av ett av två täcken, och sedan lägga på det vid utsläpp tar för mig ungefär 3 minuter. Att inte göra det känns som man blåser upp sitt ego till gigantiskt mått - är de minuterna av livet så viktiga att det är värt vad de betyder för hästen?

Då är mitt ego gigantiskt för jag ser det inte alls som en smidig lösning i längden. Nu står jag tack och lov inte inackorderad längre men jag blev sjukt trött på att sköta andras hästar.

Glömde knapplånet i mitt förra inlägg , det var givetvis till TS .

Men jag håller med dig , fix och dutt och sånt som täcke av för att kompisen vill ha in och sen ut igen inom 2 timmar . Nej tack !

Om det inte är max 20 meter att gå och utan motsvarande tidsåtgång tillbaka och under förutsättningen att ägaren inte aktivt tränar sin häst att klara av situationen, nej. Täcke nej. Jag har inte obegränsat med tid och säg att det allt som allt tar tio minuter att sköta den andra hästen, dessa tio minuter lägger jag hellre på min häst som jag själv har valt. 10 minuter sju dagar i veckan blir en dryg timme, som jag hade kunnat rida en gång till. Men har man obegränsat med tid, så...

Kl

Jag är inne på det förslag som någon annan skrev :) tjänster och gentjänster! Om du gör detta, så får andra hästens ägare mocka, göra höpåsar eller något annat mer lämpligt åt dig :)

Kräva? Jag hade själv föreslagit det, om jag märkt att hästen blev orolig. Vissa vill låta hästen vänja sig ute, utan kompis. Men det är alltid en risk med en häst som stressar upp sig.

Ta av ett av två täcken, och sedan lägga på det vid utsläpp tar för mig ungefär 3 minuter. Att inte göra det känns som man blåser upp sitt ego till gigantiskt mått - är de minuterna av livet så viktiga att det är värt vad de betyder för hästen?

Jag ser det som mer egoistiskt att be någon annan lösa ens problem. Om du kan hämta in en häst, ta av täcket och sätta på den + släppa ut hästen på 3 minuter så lär du behöva slå rekord, TS ansåg sig inte kapabel att ta båda hästarna på en gång pga litet barn vilket är fullt förståeligt.

Kl

Jag är inne på det förslag som någon annan skrev :) tjänster och gentjänster! Om du gör detta, så får andra hästens ägare mocka, göra höpåsar eller något annat mer lämpligt åt dig :)

Det där är ett förslag som låter bra på papper ofta, men det är inte alltid en som ombedes utföra det där extra åt ngn annan konstant, har ngt egentligt utbyte av hjälp själv, och då skiter sig argumentet, jag har tex öht varken behov eller lust att ngn annan mockar åt mig, det vill jag göra själv, det är för mig en del av min stallvistelse.

*kl*

Jag är absolut för att man hjälper varandra i stallet och underlättar för varandra, men i det här fallet skulle jag ändå säga nej, oavsett om vi inte har långt mellan stall o hage.
Att behöva "böka" med någon annans häst varje gång jag ska ta in min häst, oavsett tid och anledning, nej, det skulle jag inte göra, för i slutänden skulle min häst och min ridning bli lidande av detta, eftersom jag till sist förmodligen skulle dra mig för att "bara ta in och borsta" min häst om jag skulle ha en hst till på släp, varje gång.

Ta in hästen ibland om jag ska åka iväg och/eller vara iväg extra länge, absolut, men varje dag, nej, det skulle jag inte göra.
Jag skulle däremot försöka föreslå andra lösningar, och gärna ge det tid och hjälpa hästägaren att "träna" sin häst för att kunna vara ensam åtminstone kortare stunder, för allas skull.
Det hänger antagligen ihop med att jag absolut inte tål hästar som inte kan bli lämnade ensamma i varken hage eller stall. Vi tränar våra hästar till det innan de är avvanda, och i de fall det behövs har vi lagt mycket tid, eftersom det är en extremt viktig bit för att hålla på med hästar i min värld, och jag skulle aldrig nånsin köpa en häst som inte kan lämnas ensam. Om någon annan då skaffar sig en sån häst, så ska det inte bli mitt problem.
Sen inser jag att det säkert är sjukt ego, och det är första gången som jag kommit på någonting som jag absolut inte skulle ställa upp på, men då får det vara så. Svaret hade varit nej, punkt slut.

Så om TS tycker att det är rimligt eller ej får ju vara helt upp till denne, jag hade inte gjort det.

Jag kan ta in hästen och ställa den i sin box och slänga till en tuss hö, men inget plockade med täcken. Där är gränsen nådd.

Jag har varit i den sitsen och jag sa nej, att greja med nån annans häst VARJE gång, det gör jag inte, tiden kanske finns men inte orken. Pålle lugnade fö ner sig efter en vecka och kan numera både stå inne och ute själv.

Något sådant skulle jag aldrig göra.
Min åsikt är att hästar skall kunna vara ensamma i en hage.
Om det vore stört omöjligt så får man ordna med en 3dje häst i hagen.

Jag vet precis varför jag vill ha bara mina hästar att sköta.
Inga andras hemma hos mig och inte mina hos någon annan.
Jag skulle ruttna.

Jag kan ta in hästen och ställa den i sin box och slänga till en tuss hö, men inget plockade med täcken. Där är gränsen nådd.

Kan också tillägga att hagen måste ligga vid stallet och inte tusen meter bort. Som vi har det nu är lagom, 10 meter från stallet. Då känns det nog inte som något större besvär.

Kl

Jag som har en häst som inte kan vara själv inne tex och tycker att nej, man kan inte kräva det av sin omgivning att ställa upp för att ens häst är orolig..förhoppningsvis går det bra men att kräva det går inte.
Att kräva och ställa upp är två olika saker.

Själv om jag behöver sällskap till min inne så frågar jag om lov de gånger jag behöver tex hovslagarbesök och jag mockar givetvis ifall det är så att lånehästen skitar ner i sin box.

Jag anser också att ska man göra detta som ett krav, då får den andra hästägaren nog också ställa upp med hjälp tex mocka boxen eller något motsvarande som binder upp en annan människa i tid även om det inte tar lång tid att utföra.
För mig är det den som har problem/är unik jäntemot andra är den som måste anpassa sig och inte tvärtom

Och jag ser till att kontinueligt jobba med problemet..hittills har det inte löst sig men det är betydligt bättre och jag kan hantera honom ensam i stallet för tex ridturer idag men annat går inte men jag skulle aldrig kräva sällskap inne utan skulle situationen vara olöst hade jag fått göra iordning honom ute tex

Tar hon in din häst när hon tar sin egen?

Jag har båda mina tillsammans men antingen så tar jag in den lilla ponnyn (hon kan få för sig att rymma) och då får hon stå inne undertiden jag tar den andra. Är strömmen på så kan jag låta henne stå ute. Hon kan stå själv men hon tycker inte om det.

Vi har alltid försökt dela hästar som blir för tajta just för att man ska kunna ta ut sin häst utan problem.

Så antingen hade jag försökt byta hagkompis eller så hade den andre hästen fått stå med täcke på inne.

KL.

Jag hade ställt upp på det. Tjänster och gentjänster liksom. Förstår dock att det är bökigt för TS med tanke på bebis. Var är den när du rider?

Undrar dock om det inte går att ändra om i hagarna så att den här hästen slipper gå med bara en kompis?

Jag skulle försöka lösa det genom att ha fler hästar i hagen så att den andra hästen inte blev så beroende av din.

Jag har själv en häst som har väldigt svårt att vara ensam både i hagen och stallet. Träning har inte hjälp märkbart, hästen blev så här efter en olycka för flera år sen. Själv har jag valt att lösa det genom att ha flera hästar och att se till att hon som har svårt att vara ensam får gå i större flock. Jag tycker att det främst är mitt ansvar att se till att hästen håller sig lugn.

Hålla på med täcken som kan vara skitiga och leriga skulle jag inte göra.

Där hade jag inte hjälpt till, vem vill ta in och ut hästen varje dag före och efter ridtur.. Det är hästägaren som får se till att lösa det här problem, alternativ är att byta hage/hästkompis eller in med en häst till.

Om det är akut tex sjukdom, råkat ut för olycka eller kan inte av nåt anledning så okej då kan man hjälpa till nu när det handlar om enstaka gångar.

Men att hjälpa till bara "för att" tycker jag inte att det är ok. Jag har varit i den situation med täckbyte/ta av, aldrig mer vill jag vara där igen.

Nej, jag hade inte gått två gånger samt tagit av och på någon annans häst ett täcke.
Om båda gått att ta samtidigt utan problem och om man inte förväntat sig att jag skulle byta täcke, så visst, men i situationen du beskriver hade jag sagt nej. Har ingen lust att få extrajobb för att andra har problem med sina hästar.

Jag skulle försöka lösa det genom att ha fler hästar i hagen så att den andra hästen inte blev så beroende av din.

Jag har själv en häst som har väldigt svårt att vara ensam både i hagen och stallet. Träning har inte hjälp märkbart, hästen blev så här efter en olycka för flera år sen. Själv har jag valt att lösa det genom att ha flera hästar och att se till att hon som har svårt att vara ensam får gå i större flock. Jag tycker att det främst är mitt ansvar att se till att hästen håller sig lugn.

Hålla på med täcken som kan vara skitiga och leriga skulle jag inte göra.

Precis.
Den oroliga hästen här hos mig var tänkt att gå själv i egen hage eftersom ursprungsplanen var att han skulle vara här kort tid - ett par månader - för inridning.
Redan första dagen sprängde han staketet, hur orolig som helst. Så jag avdelade en av mina till hagsällskap.

Det bästa vore väl tre hästar i sällskap i den hagen, för jag kan inte ta in hagkompisen för ridning och lämna den oroliga ensam ute, men nu väljer jag att i stället ändra turordningen på ridningen och rider hagkompisen när jag ställt in stresspelle i stallet och då fungerar det ju.

Men att situationen fungerar för mig, beror ju på att jag har hästarna här hemma på gården och kan planera utifrån en orolig häst.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2